توصیه‌های ایمنی در خصوص چهارشنبه سوری

چهارشنبه‌ی پایان سال یکی از سنت‌های اصیل ایرانی است که آن را جشن می‌گیرند؛ سنتی شاد که در آستانه‌ی بهار و با مقدماتی اجرا می‌شد اما طی یک دهه‌ی اخیر دچار انحراف و تغییراتی شده است و به جای جشن و پایکوبی به انفجار، آتش‌سوزی و یک عمر پشیمانی ختم می‌شود.

به گزارش ارک خبر،امروزه سور و حلاوت جشن چهارشنبه سوری با مواد محترقه و آتش‌زای جدید به میدان جنگ تبدبل شده است.  مواد محترقه و منفجره، ترقه‌های مختلف، فشفشه‌های رنگارنگ و آتش زدن لاستیک خودروها جایگزین پایکوبی و جشن قاشق‌زنی و آتش نرم بوته‌های خشک شده‌ است که برخی افراد با استفاده از این مواد با روح و روان و البته جسم مردم بازی می‌کنند و برای یک ثانیه شادی، گاها تا آخر عمر غمگین می‌مانند.

تمامی مواد محترقه خطرناک هستند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز در رابطه با خطرات مواد محترقه به ایسنا می‌گوید: مواد محترقه و هر نوع آن، عامل انفجار از سطح کوچک تا بزرگ هستند و در صورت استفاده در موقعیت‌هایی که قابلیت اشتعال و انفجار داشته باشند، قطعاً قدرت تخریب و خسارات جانی و مالی بیشتر خواهد بود.

آتش‌پاد علیرضا زبردست ادامه می‌دهد: باید هر نوع مواد محترقه را مهم دانست چراکه با باور به اینکه «تعدادی از مواد محترقه خطرناک نیست»، حجم وسیعی از آنها را روی هم انباشته کرده و به مواد محترقه بسیار خطرناکی تبدیل می‌کنیم اما با تمامی این اوصاف باید در مورد هر ماده محترقه نهایت دقت و رعایت ایمنی را داشته باشیم.

بی‌احتیاطی، عامل اصلی حوادث چهارشنبه سوری است

او در خصوص اتفاقاتی که تاکنون در تبریز روی داده است، اضافه می‌کند: چهار ماهه سوم سالجاری آبستن حوادث بسیار قابل تاملی بود و متاسفانه سه فقره حادثه انفجار حاصل از مواد محترقه در خیابان عباسی، یوسف آباد و احمد آباد تبریز را به دنبال داشت که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از شهروندان و خسارات مالی به تعدادی از منازل شد.

او خاطرنشان می‌کند: در همه این حوادث، بی احتیاطی نقش اصلی را ایفا می‌کرد و  شهروندان نباید احتیاط را از یاد ببرند و به یاد داشته باشند، اینگونه حوادث تاوان سنگین جانی و مالی دارد.

تماشاچیان و استفاده کنندگان مواد محترقه در معرض آسیب‌ هستند 

زبردست یادآور می‌شود: هر دو دسته‌ی استفاده کنندگان و تماشاچیان در معرض آسیب هستند؛ بر اساس تجربه‌ای که از حضور مردم در محیط‌های خطرناک داشته‌ایم، حضور به‌عنوان تماشاگر به همان اندازه  استفاده کنندگان از مواد محترقه، خطرناک است.

او می‌گوید: بسته به حجم مواد محترقه، به‌ویژه در مورد مواد محترقه دست ساز که هیچ اصولی در تولید آن رعایت نشده است، و همچنین بسته به شعاع انفجار، صدمات جانی مردم را تهدید می‌کند.

او تاکید می‌کند: میزان آسیب‌ها را می‌توان بر اساس تعداد، اندازه، حجم مواد محترقه، محیط انفجار، تعداد نفرات حاضر در محل و …. دسته‌بندی کرد و تخمین زد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز متذکر می‌شود: در صورتی که حجم مواد محترقه حتی کمتر باشد اما نفرات بیشتری در محل انفجار حضور داشته باشند، قطعاً میزان صدمات جانی بیشتری خواهیم داشت.

در صورت بروز حادثه با سامانه‌ی ۱۲۵ تماس بگیرید

او توصیه می‌کند: سعی کنید در چنین محیط‌های خطرناکی حضور نداشته باشید و در زمان بروز حادثه نیز از محل حادثه دور شوید و با سامانه‌ی ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس بگیرید و با آرامش و خونسردی کامل از آتش نشانان درخواست امداد رسانی کنید، همچنین سعی کنید، کودکان و افراد کهنسال را سریع از محل حادثه خارج کنید.

او تاکید می‌کند: با تکیه بر شعار ایمنی بسیار ارزشمند «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» می‌توان به این نتیجه رسید که از حضور در چنین محیط‌های خطرناکی باید خودداری کنیم و مراقب کودکان باشیم چراکه آنها درک صحیحی از نوع و میزان وقوع حوادث ندارند.

زبردست می‌گوید: سعی کنید، کپسول اطفاء حریق مناسب در دسترس داشته باشید و در صورت بروز حادثه نیز با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید و با آرامش کامل آتش نشانان را برای حضور سریع در محل حادثه و امداد رسانی سریع راهنمایی کنید.

او در رابطه با برنامه‌های سازمان آتش نشانی تبریز اظهار می‌کند: سازمان آتش نشانی تبریز با سه راهبرد اساسی آموزش، اطلاع رسانی و آماده باش عملیاتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به طور گسترده برنامه‌های آموزشی خود را در سطح مدارس و از بین نوجوانان و جوانان از طریق آموزش مجازی ایمنی از هفته دوم اسفند ماه آغاز کرده است.

او ادامه می‌دهد: اجرای وبینار آموزشی و اطلاع رسانی ویژه توسط دانشگاه علمی کاربردی آتش نشانی تبریز و اطلاع رسانی و آگاه سازی حوادث چهارشنبه آخر سال از طریق حوزه‌ی روابط عمومی از برنامه‌های این سازمان است.

سازمان آتش نشانی با تمام توان در چهارشنبه آخر سال خدمت‌رسانی می‌کند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز خاطرنشان می‌کند: روز چهارشنبه آخر سال نیز در حوزه‌ی عملیات این سازمان است و با توان عملیاتی بیشتری در سطح شهر، میادین، مراکز مختلف تجاری و صنفی و تجمعی مستقر خواهد بود.

او اضافه می‌کند: تعدادی آتش نشان موتورسیکلت سوار حامل تجهیزات انفرادی اطفاء حریق در سطح شهر و به‌ویژه مکان‌هایی از جمله مراکز پر تجمع شهری در حال تردد و گشت زنی خواهند بود.

او یادآور می‌شود: تقریبا ۲۰ حوزه‌ی شهری پر خطر بررسی شده و از صبح تا آخر شب در سطح شهر در حال آماده باش خواهیم بود و سایر ایستگاه‌های عملیاتی نیز در حال آماده باش کامل خواهند بود.

زبردست خاطرنشان می‌کند: مراقبت، نقش مهمی در کاهش حوادث چهار شنبه آخر سال دارد؛ از قرار گرفتن در محیط‌های خطرناک خودداری کنید و مراقب کودکان باشید که درک صحیحی از نوع و حوادث ندارند و ممکن است، دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شوند.

او تاکید می‌کند: والدین نقش مهمی دارند و سعی کنند، نوجوانان و جوانان خود را راهنمایی کرده و خطرات اخیر حوادث شهر را برای فرزندان خود یاد آوری کنند که این حوادث برای همه‌ی ما می تواند رخ دهد.

او بیان می‌کند: از نگهداری و تولید مواد محترقه خودداری کنید که در حوادث اخیر شهر تبریز، نگهداری و تولید نقش اساسی در انفجار، تخریب، مرگ و مصدومیت شهروندان داشت.

ببش از ۲۵ درصد از آسیب‌های چهارشنبه سوری در ناحیه‌ی چشم هستند

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی نیز به ایسنا می‌گوید: بیش از ۲۵ درصد از آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری از ناحیه‌ی چشم آسیب می‌بینند و بیش از ۵۰ درصد آسیب‌دیدگان نیز از عابران و تماشاچیان هستند.

وحید شادی نیا ادامه می‌دهد: در اذهان عمومی این افکار ایجاد شده است که برخی از مواد محترقه بی‌خطر هستند اما ماده‌ی محترقه بی‌خطر نداریم و هر ماده‌ای که قابل اشتعال باشد، خطرناک است.

۵۸ مصدوم و ۵ فوتی چهارشنبه سوری در آذربایجان شرقی

او در خصوص تعداد مصدومین چهارشنبه آخر سالجاری خاطرنشان می‌کند: از اوایل اسفند ماه تاکنون ۵۸ مصدوم، ۱۴ بستری و پنج فوتی در استان داشتیم که اغلب آسیب دیدگان  مذکر هستند و بازه‌ی سنی آنها نیز ۱۸ تا ۲۸ سال است.

او می‌گوید: سوختگی و آسیب‌های چشمی بیشترین قسمت‌هایی هستند که آسیب می‌‎بینند و بسته به شرایط مصدومین، برخی حتی در بخش‌های ویژه‌ی بیمارستان نیز بستری می‌شوند که احتمال سوختگی راه هوایی و تخلیه چشم نیز وجود دارد و شاید چندین مدت نیاز به درمان داشته و عوارض آنها سالیان سال برقرار باشد.

شادی نیا یادآور می‌شود: از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم تا با کاهش هیجانات خود، از مواد محترقه استفاده نکرده و از تردد غیر ضرور نیز خودداری کنند چراکه هر چه تماشاچی بیشتر، آسیب و مانور دادن آنها نیز بیشتر خواهد بود و اگر تماشاچی نباشد، سریعاً بند و بساط خود را جمع می‌کنند.

او اضافه می‌کند: توصیه می‌شود، شهروندان شیشه خودرو را بالا داده و با شیشه بسته تردد کنند همچنین پنجره‌های خانه‌ها را نیز بسته نگه دارند چراکه برخی افراد سودجو مواد محترقه را به داخل منزل پرت می‌کنند.

خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی تاکید می‌کند: خانواده‌ها بیشتر مراقب فرزندان و نور چشمان خود باشند چه بسا برخی جوان‌ها به صورت مخفیانه این مواد را در جیب خود نگه داشته و از آنها استفاده ‌می‌کنند یا در داخل اشیاء منزل مخفی می‌کنند که احتمال تخریب خانه و حوادث بعدی محتمل خواهد بود؛ بنابراین فرزندان خود را با خطرات مواد محترقه آشنا کرده و نتایج استفاده از آنها را گوشزد کنید.

او در رابطه با برنامه‌های اورژانس استان در این روز متذکر می‌شود: اورژانس آذربایجان شرقی طبق سنوات قبل در میادین اصلی شهر و محلاتی که احتمال تردد و تجمع بیشتر بوده، حضور می‌یابد تا مصدومین را سریعتر به مکان‌های درمانی منتقل کنند.

او همچنین بیان می‌کند: تاکید اصلی ما خانواده محور بودن شادی‌ها و جشن‌های امروزی است که از تجمع در مکان‌ها خودداری کنند تا خطرات پایینتر باشد.

راهکارهای مواجهه با مصدومین

شادی نیا در ارتباط با راهکارهای مواجهه با مصدومین اظهار می‌کند: هنگامی که با مصدوم مواجه می‌شوید، ابتدا به جهت کاهش عوارض، محل سوختگی را به مدت ۲۰ دقیقه با آب شرب شست‌وشو دهید و توجه کنید که این آب نباید خیلی سرد یا گرم باشد، سپس محل را پوشانده و به مرکز درمانی منتقل کنید و از ترکاندن تاول‌های سوختگی جدا خودداری کنید چراکه این تاول‌ها محافظان پوست هستند و دچار عفونت می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: از مالیدن انواع کرم‌ها، سیب زمینی و خمیر دندان و انواع مواد به محل زخم جدا خودداری کنید تا دچار عفونت نشود و سریعا به مراکز درمانی منتقل کنید.

او اضافه می‌کند: آسیب‌های چشمی باید به طور ویژه بررسی شوند؛ مصدومی که دچار آسیب چشمی است را از قسمت داخل چشم به سمت بیرون شست‌وشو داده و سپس چشم را با یک لیوان یکبار مصرف پوشانده و به مراکز درمانی منتقل کنید و از دستکاری محل آسیب‌دیده جدا خودداری کنید.

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی خاطرنشان می‌کند: مادران باردار، کودکان و افراد مسن از تردد در این ایام در محل‌هایی که از مواد محترقه استفاده می‌شود، خودداری کنند همچنین این ناهنجاری‌ها برای بیماران قلبی، آسیب‌زا و مشکل ساز خواهد بود؛ بنابراین مراقب خود باشید.

تاکنون بیش از ۲ میلیون مواد محترقه در آذربایجان شرقی کشف شده است

جانشین فرمانده انتظامی استان نیز در یک گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: امسال بیش از دو میلیون عدد مواد محترقه در استان کشف شد و برخورد جدی با فروشندگان مواد محترقه در دستور کار پلیس استان قرار گرفت.

سردار علی محمدی افزود: برنامه‌های پلیس استان بر مبنای پیشگیری، مقابله‌ و مشارکت مردم و سایر سازمان‌های مختلف در جهت کاهش حوادث و تلفات چهارشنبه آخر سال است.

وی، به نقش مهم خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌های چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دارند که یکی از مهمترین توصیه‌های پلیس به جوانان این است که مراسم چهارشنبه آخر سال را همراه خانواده سپری کنند.

سردار محمدی بیان کرد: رویکرد پلیس در چهارشنبه آخر سال با تکیه بر رویکرد اجتماعی بوده و از ابراز شادی سالم و قانونمند، توسعه‌ی نشاط اجتماعی با رعایت حقوق شهروندی حمایت می‌کند.

وی، به کشفیات مواد محترقه اشاره کرد و افزود: بیش از دو میلیون عدد مواد محترقه غیرمجاز در استان کشف شد و دو کارگاه تولید مواد محترقه در استان نیز پلمب شده است و برخورد جدی با فروشندگان مواد محترقه در دستور کار پلیس قرار دارد.

با مخلان آرامش و امنیت مردم به شدت برخورد می‌شود

جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی به هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت هشدار داد و تاکید کرد: پلیس با آماده باش کامل در شب چهارشنبه آخر سال در کنار مردم استان خواهد بود و برابر هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه قضایی، افرادی که در چهارشنبه آخر سال اقدام به اخلال در نظم و امنیت عمومی کرده و با رفتارهای هنجار شکنانه برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کنند تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند بود.

چهارشنبه‌سوری با دوری از کارهای پرخطر می‌تواند شبی زیبا و به ‌یاد ماندنی برای ایرانیان شود و شاید دیگر شاهد آمار ناخوشایند مصدومان چهارشنبه‌سوری نباشیم و بهاری که پیش روی ما است، بهاری زیباتر از همیشه شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا