افزایش ۱۵ درصدی جرائم فضای مجازی در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی گفت:سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با سال ۱۳۹۹، جرائم فضای مجازی ۱۵ درصد در استان افزایش یافت و در مقابل شاهد کشف ۹۵ درصدی جرائم فضای مجازی در استان هستیم.

به گزارش ارک خبر،سرهنگ محمودی گفت: هوشمندی و توانمندی پلیس در کشف جرائم سایبری هر روز بالاتر رفته و از طرف دیگر تعامل دستگاه قضا با پلیس نیز بر این روند مثبت تاثیر بسزایی دارد.

جرائم اولویت‌دار فضای مجازی استان آذربایجان شرقی شامل برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز با ۲۳ درصد رتبه اول، کلاهبرداری رایانه‌ای با ۲۱ درصد در رتبه دوم، نشر اکاذیب با ۱۷ درصد، کلاهبرداری اینترنتی با هفت درصد و مزاحمت‌های اینترنتی با چهار درصد است.

در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۷ حساب مسدود و ۶۱ میلیارد ریال توسط مرکز فوریت‌های سایبری و همچنین برابر شکوائیه‌های واصله به پلیس فتا استان مقدار ۳۲ میلیارد ریال توسط اداره مبارزه پلیس فتا به مالباختگان استرداد شد و در این مدت ۲۶ هزار نفر مراجعه کننده حضوری به پلیس فتا و تعداد ۲۳۹۴۵ تماس تلفنی شهروندان و ۳۵۱۵ پیام به صورت آنلاین پاسخ داده شد.

رئیس پلیس فتا ضمن درخواست از شورای شهر و شهرداری تبریز در خصوص هوشمندسازی و آموزش سایبری گفت: پلیس فتا آماه هر گونه همکاری در جهت ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان و هوشمندسازی شهری در طراحی‌های محیطی برای پیشگیری از جرم می‌باشد.

پلیس فتا آذربایجان شرقی طی پارسال رتبه‌ اول در شناسایی اراذل و اوباش را داشت.

هر گونه اقدام غیرقانونی که امنیت سایبری کاربران را تهدید کند، با واکنش پلیس فتا روبرو خواهد شد و دستبند قانون به دستان مجرمانه اخلال گران زده می‌شود.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به کاربران شبکه‌های اجتماعی هشدار داد که هیچوقت تصاویر و اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌های متصل به اینترنت ذخیره نکنند و هر خبر و شایعه را در فضای مجازی منتشر نکنند.

ارسال پیامک‌هایی با سرشماره شخصی مبنی‌بر ابلاغیه دادسرا که دارای لینک بوده قطعاً کلاهبرداری است و نباید به آن اعتماد کرد و لازم به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

وی نسبت به تولید طنز‌های سخیف در فضای مجازی انتقاد کرد.

متولیان امر باید نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند و هنرمندان متعهد نیز در این خصوص کنش‌های لازم را داشته باشند.

وی به جوانان توصیه کرد در سایت‌های شرط بندی عضو نشوند و والدین بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نظارت داشته و تا حد ممکن سواد سایبری خود را افزایش دهند تا در دام کلاهبردان و مجرمان فضای مجازی گرفتار نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا