قیمت خودرو تخته گاز می‌تازد/ گپ قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون شد

اگرچه متولیان وعده کنترل قیمت خودرو در بازار را داده بودند اما قیمت این محصول بی توجه به اظهارات، راه خود را می رود؛ تا جاییکه فاصله قیمت کارخانه و بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان شده است.

به گزارش ارک خبر،خودرو در ایران به دلیل تولید و عرضه کم، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین خبری چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر می‌گذارد؛ در همین رابطه نیز از ابتدای سال جاری بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و … دچار نوسان قیمتی شد.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند.

این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاه‌ها صد میلیون تومان را نیز رد کرده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما در بازار نزدیک به ۳۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فعالان بازار می‌گویند که در حال حاضر مشتری در بازار نیست اما قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود؛ بنابراین توصیه آنها برای بهبود فرایند بازار افزایش عرضه است.

این وضعیت در حالیست که آبان ماه سال گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده و نهم آبان ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.»

در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار و کارخانه آمده است.

خودرو (۱۴۰۱)قیمت بازار (۷ اردیبهشت ماه)قیمت کارخانه
کوییک اتوماتیک۳۲۰ میلیون تومان۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان
کوییک دنده‌ای۲۳۵ میلیون تومان۱۶۸ میلیون و ۶۱ هزار تومان
پراید ۱۱۱۲۰۱ میلیون تومان
پراید ۱۳۱۱۸۰ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار۱۹۵ میلیون تومان۱۱۹ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان
تیبا هاچ‌بک EX۲۰۵ میلیون تومان۱۲۵ میلیون و ۷۷ هزار تومان
ساینا دنده‌ای۲۱۲ میلیون تومان۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان
رانا پلاس۲۹۵ میلیون تومان۲۱۴ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۲۳۰۰ میلیون تومان۱۵۰ میلیون و ۶۱ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۵۳۴۰ میلیون تومان
سمند LX، EF۷۳۰۵ میلیون تومان۱۵۸ میلیون تومان
سمند LX ساده۲۸۳ میلیون تومان۱۶۰ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان
پژو پارس XU۷۳۰۸ میلیون تومان۱۸۴ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان
پژو پارس LX۳۸۰ میلیون تومان۱۷۶ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان
دنا معمولی۳۸۵ میلیون تومان۲۰۵ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان
سورن پلاس۳۴۵ میلیون تومان۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا