وضعیت فرهنگی جامعه با حاکم شدن فرهنگ قرآنی اصلاح می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: وضعیت بد فرهنگ جامعه جز با حاکم شدن فرهنگ قرآنی اصلاح نمی‌شود.

به گزارش ارک خبر،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در اختتامیه بیست‌و ششمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم مسجد جامع حکم آباد تبریز که شامگاه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار کرد: همه ما در قبال قرآن وظیفه داریم و هیچکس نیز نمی‌تواند بگوید که به وظیفه خود در ارتباط با قرآن کریم به نحو احسن عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به برکت وجود قرآن کریم شاکر خداوند متعال هستیم اما باید برای قرآنی کردن جامعه، شهرها، ادارات، مساجد و محلات بکوشیم.

وی با بیان این‌که هنوز تا مرحله قرآنی بودن تمامی مناطق کشور مسیر زیادی داریم، ادامه داد: ترویج فرهنگ قرآن در جامعه نیازمند ابتکار عمل بوده اما چون دیواری کوتاه تر از دیوار امور قرآنی نیست، همه خود را در این موضوع صاحب رای و نظر می‌دانند.

آل‌هاشم گفت: هدف اصلی انقلاب اسلامی، ایجاد یک فرهنگ قرآنی بود که دوام و بقای انقلاب اسلامی نیز در گرو همین موضوع است اما قرآن طی دو دهه اخیر مورد کم توجهی بسیاری قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که با کم توجهی به قرآن کریم در مقابل تهاجم فرهنگی اندکی منفعل شده‌ایم، گفت: می‌توانیم ابتکار عمل را به دست گرفته و به جلو رویم و هر سال نسبت به سال قبل، برنامه‌های بهتری در رابطه با گسترش قرآن کریم داشته باشیم. ابتکار عمل نیز در شرایطی میسر می‌شود که به یک روش و فهم دقیق قرآنی بازگردیم.

وی با بیان این‌که جامعه باید قرآنی شود تا اذهان، روح و قلب ما با معارف دینی آشنا شوند، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد مطلوب در زمینه کمیت‌های قرآنی هستیم اما از لحاظ کیفی انتظار ارتقای بیش از این در جامعه داریم.

وی با بیان این‌که جامعه امروز، نیازهای قرآنی خود را به خوبی نشناخته و به دنبال تامین این نیازها نیز حرکت کمتری داشته است، اظهار کرد: متولیان قرآنی جامعه، مجمع پیشکسوتان قرآنی و سایر مجامعی که می‌توانند عطر قرآنی را در جامعه گسترش دهند، باید برای رفع این معضل به فکر و چاره اندیشی باشند.

امام جمعه تبریز گفت: جامعه‌ای قرآنی است که سیاست، دولت، اقتصاد، معیشت، معاملات بازار، قضاوت، تواضع، سلامت زندگی، عدالت جامعه و مسئولان، ادب و انسانیت نیروهای مسلح آن بر مبنای فرهنگ قرآنی باشد.

وی با بیان این‌که مواردی چون پارتی بازی باید با مبنای قرآن از جامعه حذف شوند، ادامه داد: جامعه قرآنی زمانی محقق می‌شود که افراد آن قرآنی باشند و در این صورت است که جامعه ما مدینه فاضله خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اساتید و پیشکسوتان قرآنی حضور پر رنگی در مجامع داشته باشند و به جوانان میدان دهند زیرا جوان گرایی در بحث قرآن، نشاط آور جامعه خواهد بود و اساتید نیز باید در تربیت این جوانان بکوشند.

آل‌هاشم با بیان این‌که ظرفیت جامعه قرآنی ما بسیار زیاد است اما شاید خود جامعه قرآنی از آن غافل باشد، افزود: حرکت‌های موازی در رابطه با قرآن در جامعه ما بسیار است. مثلا هر یک از نهادهای سازمان تبلیغات، اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند که مسئول قرآن هستند و هر یک نیز بودجه هنگفتی دارند اما چون هم افزایی بین آن‌ها وجود ندارد، هیچ یک به جایی نمی‌رسند.

وی گفت: تقسیم وظایف باید در حوزه قرآنی با دقت انجام بگیرد. آیات قرآن کریم به ما یاد داده که دستاورد واقعی و حقیقی انسان، آن چیزی است که محصول سعی و تلاش آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما نسبت به دوران پیش از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در زمینه قرآنی داشته است. مردم قبل از انقلاب، قرآن کریم را فقط شب‌های جمعه در قبرستان‌ها قرائت می‌کردند و به صورت محدود در منازل قرآن خوانده می‌شد اما امروز در جامعه ما فرهنگ قرآن گسترش یافته و یک کودک خردسال حافظ کل قرآن کریم می‌شود.

امام جمعه تبریز افزود: امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نه تنها قاریان و حافظان قرآن در منطقه ما موفق هستند بلکه در عرصه‌های بین المللی امتیاز به دست می‌آورند.

وی در خاتمه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری د خصوص مسائل قرآنی و انتشار این فرهنگ، اظهار کرد: از مسئولان فرهنگی که در رابطه با قرآن کریم در استان وظیفه دارند، می‌پرسم که در ارتباط با فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، سهم استان ما چقدر است؟ آیا تاکنون فکری از این بابت شده است که چقدر باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم و وظیفه هر ارگان چیست؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا