شفافیت قوای سه‌گانه لازمه حذف رانت، فساد و ویژه خواری است

عضو هییت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: شفافیت در قوای سه گانه لازمه برچیده شدن رانت ، ویژه خواری ، فساد ، وظیفه نظام و حق مردم است که در تحقق آن به نوعی تاخیر شده است.

اردشیر مطهری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد تصویب طرح شفافیت گفت: کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه ، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با رای قاطع نمایندگان تصویب شد. شفافیت در قوای سه گانه لازمه برچیده شدن رانت ، ویژه خواری ، فساد ، وظیفه نظام و حق مردم است که در تحقق  آن به نوعی تاخیر شده است.

نماینده مردم گرمسار افزود : از ابتدای نهضت امام  خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ بار اصلی مشکلات و سختی ها بر دوش مردم بوده و در جمهوری اسلامی ایران مردم نامحرم نیستند که از فرآیند تصمیم سازی ، تصمیم گیری و اجرا مطلع نباشند .

عضو هییت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد : مجلس و دولت با شعار شفافیت کار خود را آغاز کردند و تصویب طرح شفافیت  با ۱۸۳ رأی موافق گویای اعتقاد نمایندگان به شفافیت در مجموعه نظام است و مسلما نمایندگانی که رای مخالف و ممتنع دادند دلایل خود را شفاف و بی پرده با مردم مطرح خواهند نمود .

مطهری تصریح کرد : براساس این طرح، جلسات هیئت دولت و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی ، شرکت‌های دولتی ، آرای همه نمایندگان و مشروح مذاکرات کمیسیون‌های مختلف شفاف خواهد شد و در دسترس همه مردم قرار می‌گیرد همچنین در این طرح  شفافیت قوه قضائیه و تمامی شئون اداری و اجرایی و کلیه شوراهایی که منع قانون اساسی ندارند، پیش بینی شده است .

وی با تاکید بر اینکه شفافیت مطالبه مردمی است، افزود ؛ نظام باید به مطالبه مردم احترام بگذارد و آن را محقق کند و به برگزاری جلسات پشت درهای بسته و تصمیم گیری برای مردم پایان دهد .

عضو هییت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس خسارت‌های تصمیم‌های پشت درهای بسته  را غیرقابل قبول خواند و افزود : پشت درهای بسته برای افزایش قیمت بنزین تصمیم گرفتند و آن خسارت های جانی و مالی و حیثیتی را به کشور تحمیل کردند و رئیس جمهور با لبخند گفت «جمعه صبح متوجه شدم و وزیر کشور از مدیریت بحران سخن گفت و علی رغم فریاد بنده در مجلس در این خصوص هیچ کس مواخذه نشد.‌»

مطهری تصریح کرد : شفافیت در قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرآیندها و مراحل اداری اخذ و صدور هر گونه مجوز و پروانه فعالیت از دیگر مواردی است که شفافیت در آن برچیده شدن بسیاری از رانت ها و فسادها را بر خواهد چید .

وی با بیان این مطلب که در این طرح شفافیت در موسسات خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، نیز پیش بینی شده افزود : هر چند در این طرح  شفافیت در همه سطوح دیده شده ، اما اطلاعات و حریم شخصی افراد مورد حفاظت قرار می گیرد که مسلم به معنی پرده پوشی تخلفات افراد اعم از مسئول و غیر مسئول نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا