* مضرات تبعیضات اجتماعی

تبعیض از طرف هرکس یا هر گروه و دولتی اعمال شود، مورد قبول نیست ، بلکه اقدامی بر خلاف شرع ، عرف و قانون، به ویژه مخالف اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی می باشد.

سرمقاله ۱۵تیر۱۴۰۱

مخالفت با تبعیض بمعنای نفی افکار
مثبت و فضایل نیست. .زیرا شناسایی افکار مثبت و فضایل در رشد افراد و گروه هامؤثر هستند. باور این است که اگر برتری جوئی ها به نفع عموم باشد مطلوب است. ولی اعمال تبعیضات نژادی، ملیتی، عقیدتی و فرهنگی بعلت داشتن تاثیرات منفی و محدود کننده در زندگی دیگران اقداماتی مذموم و خلاف قوانین و معیارهای مرسوم و مقبول دنیا تلقی می شود.
قابل توجه است که علت اغلب اختلافات و جنگ های گذشته و حال دنیا، در اثر اعمال انواع تبعیضات است. زیرا بعضی از تبعیضات باعث جدائی اف اد و گروه ها از همدیگر و ایجاد انواع محرومیت های مادی و معنوی می شود. بویژه تبعیضات نا مشروع و غیرقانونی از قبیل نقض حقوق بشر ، تبعیضات نژادی ، جنسیتی و عقیدتی در اغلب کشورها رایج است و منشا بسیاری از اختلافات و جنگ ها نیز می باشد. .
می توان گفت انواع قوانین و مقررات ، در ادیان و مکاتب اجتماعی اکثرا، برای رفع تبعیض ها و نابرابری ها وضع و اعمال می شوند. ولی بسیاری از قوانین و مقررات موجود در بعضی جاها بعلل مختلف یا اجرا نمی شوند و یا بد اجرا می گردند.
قوانین مربوط به رفع تبعیض نژادی ، حقوق بشری و آزادی بیان و عقیده جزو قوانینی هستند که بعلت داشتن تناقض و تقابل با امتیازات و منافع صاحبان زر و زور مسکوت مانده اند یا بطور نیم بند اجرا می شوند.
بنابراین قوانین خوب، بمثابه سیستم های اجرائی خوب جوامع بشری هستند . میزان توفیق جوامع در تامین صلح، صفا و ایجاد آسایش مادی و معنوی تناسب مستقیم با اجرای کامل قوانین دارد. اگر قوانین خوب اجرا نشوند، جوامع، توفیق و توان تامین محیط زندگی و کاری مناسب، برای آحاد جامعه را نخواهند یافت و فساد و بزه بجای اخلاق و سلامت رفتار ، خواهد نشست.

غم لریمی
غملریمی قالادیم بیر داغ اولدو
سپه لدیم چۇله بیتیب باغ اولدو
داغلا باغی قاتیشدیردیم اورگیمده
دیریلیگیم یانارینا یاغ اولدو

سٸوگی ایله بویا باشا چاتدیم من
غم غصه نی بیر یوللوغا ٱتدیم من
ایسته ییرم سٸوگیلیمی گۇرم بیر
بیلم نییه بٸله گونه قالدیم من

وارلیغیمیز بال قایماق تک قاریشار
درد اوتوموز یاغ قویماق تک ساریشار
ٱییرانماز بیزی اۇلوم ٱیریلیق
بو ایکیسی بیر اویماق تک یاپیشار
۱۳۹۸/۸/۲۷

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا