سامانه ملی «باروری سالم » راه اندازی می شود / هوشمندسازی خدمات سلامت به مادران باردار و افراد نابارور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: چیزی تحت عنوان « گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و‌ درمانی وجود ندارد.

به گزارش ارک خبر،پدرام پاک آیین با اشاره به اجرای ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه برای حمایت از سلامت مادر باردار، ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری، زایمان ایمن و هوشمند سازی خدمات بهداشتی درمانی حوزه سلامت مادران اقدام به راه اندازی سامانه‌ای ملی و یکپارچه کرده است.
در این سامانه، اطلاعات مادران باردار و همین طور افراد نابارور و خدماتی که مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه ها، مراکز درمان ناباروری و مراکز تصویربرداری در بخش دولتی و خصوصی به اشخاص ارائه می‌کنند، ثبت و ارزیابی می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اتصال این سامانه الکترونیک به به سامانه‌های نظام پزشکی، بیمه‌ها، سامانه «سپاس» و سامانه «سیب» که بانک اطلاعاتی مرجع سلامت به شمار می‌آید، همچنین آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری گفت: سامانه حاضر، سامانه‌ای پیشرو برای ارتقای مراقبت‌ها و خدمات مبتنی بر سلامت مادر و کودک از یک سو و‌ مؤثرسازی درمان ناباروری از سوی دیگر است.
پدرام پاک آیین با رد برخی شایعات گفت: چیزی تحت عنوان «گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و‌ درمانی وجود ندارد و تمامی خدمات بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای درباره بارداری و درمان ناباروری در سطوح مختلف توسط پزشکان، ماما‌ها و به‌ورزان به طور حضوری یا از طریق سامانه یکپارچه باروری سالم ارائه می‌شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به امکانات سامانه باروری سالم اشاره و تصریح کرد: کاربران اعم از مادران باردار و افراد نابارور از طریق این سامانه خدمات مشاوره‌ای تلفنی رایگان و پیامک‌های مراقبتی دریافت خواهند کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت با تکذیب برخی شایعات مبنی بر ارتباط بین این سامانه و تغییر در مرجع صدور مجوز سقط جنین گفت: پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم سقط جنین جز در مواردی که به موجب قانون استثنا شده اند، ممنوع بود؛ نه در اختیار والدین و یا پزشکان. در واقع این موضوع همواره در صلاحیت مراجع قضایی قرار داشته و از طریق پزشکی قانونی انجام میشده و نظام سلامت در این مورد ذی‌صلاح شناخته نمی‌شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از زمانی که مادر باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی انجام می شود، نتایج در این سامانه ثبت و مجموعه اقدامات در آن بارگذاری می‌شوند.
وی با بیان این که یکی از امکانات این سامانه، پنل یکپارچه نسخه نویسی الکترونیک است، گفت: پزشکان صرف نظر از این که بیمار آن‌ها تحت پوشش کدام یک از بیمه‌ها باشد، می‌توانند با امضای دیجیتال از خدمات یکپارچه این سامانه استفاده کنند.
پدرام پاک آیین سیاست وزارت بهداشت در حوزه جمعیت را آسان سازی و ارزان سازی دسترسی مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی به تسهیلات و خدمات مشاوره‌ای پزشکی و گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه زایمان آن‌ها دانست و گفت: درمان ناباروری و تقویت نهاد‌ها و موسسات تخصصی این حوزه از اولویت‌های وزارت بهداشت است.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از برنامه این وزارتخانه برای توسعه مراکز درمان ناباروری خبر داد و گفت: در هر نقطه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، دست کم یک مرکز سطح دو درمان ناباروری ایجاد می‌شود تا دسترسی مردم به این خدمات آسان و ارزان شود.
پاک آیین گفت: خوشبختانه کمتر از ۲۵ درصد زوجین نابارور نیازمند درمان تخصصی مانند آی وی اف هستند و بخش بیشتری از آن‌ها با درمان ساده‌تر، فرزندآوری خواهند داشت.
وی عقیم سازی دائم زنان و مردان و یا مواردی را که احتمال برگشت پذیری در آن‌ها ضعیف یا بسیار دشوار باشد، به دلیل عوارض پزشکی مطابق قانون ممنوع خواند و اضافه کرد: مواردی که بارداری برای مادر اولا خطر جانی یا عوارض جسمی جدی داشته باشد، ثانیا راه دیگری نداشته و ثالثا دفع ضرر با پیشگیری‌های موقت ممکن نباشد، از این قاعده مستثنا هستند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا