هر نوع سرماخوردگی مشکوک به کروناست / احتیاط کنید

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه هر گونه سرماخوردگی را مشکوک به کرونا بدانید، تاکید کرد: اکنون وضعیت کشور تغییر کرده و در این شرایط باید احتیاط کنیم؛ بنابراین در تجمعات، وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های عمومی ماسک زده و رعایت بیشتری انجام دهیم.

به گزارش ارک خبر،دکتر بهرام عین‌اللهی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: بارها در صحبت‌هایم اعلام کردم که بیماری کرونا یک بیماری است که حالا حالاها در دنیا هست و به این زودی از بین نمی‌رود. ممکن است در مقاطعی شدت و ضعف پیدا کند، اما این ویروس مانند ویروس آنفلوآنزا، ویروسی است که تا مدت‌ها در دنیا خواهد ماند. فقط همه دانشمندان به دنبال این هستند که ویروس از حالت همه‌گیری یا پاندمی به حالت تک‌گیری یا آندمیک بدل شود. با این حال علت اینکه این اتفاق در دنیا نمی‌افتد، این است که یک نابرابری در واکسیناسیون و در مقابله با ویروس وجود دارد. طبق نرم سازمان جهانی بهداشت باید بالای ۶۰ درصد در جوامع واکسیناسیون علیه کرونا انجام شود. این در حالی است که آمار کشورهای آفریقایی شش تا هفت درصد واکسیناسیون است.
وی افزود:  اگر سابقه اُمیکرون را نگاه کنیم، این ویروس از کشورهای آفریقایی و آفریقای جنوبی شروع شد و در همه جا منتشر شد. در کشورها ارتباطات و مسافرت‌ها وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که ویروس به سرعت در جهان منتشر شده و از کشوری به کشور دیگر رود.

انتشار سریع اُمیکرون
عین‌اللهی ادامه داد: در کشور ما وضعیت جدید اُمیکرون که سوش BA5 است، وارد کشورمان شده و از خصوصیات آن این است که انتشارش بسیار سریع است. حدود ۱۸ برابر سرعت انتشار بیشتر دارد و می‌تواند افراد را گرفتار کند. افرادی که گرفتار می‌شوند، بسته به سن، توان ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای‌شان می‌توانند در برابر بیماری عکس‌العمل نشان دهند. به ویژه افراد سالمند و کسانیکه ضعف ایمنی یا دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و … دارند، مهم است و کرونا در آنها طبیعتا مهمتر است.

ساده‌انگاری؛ ازدلایل انتشار کرونا
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز نه‌ تنها در کشور ما، بلکه در جامعه جهانی دیده می‌شود، ساده‌انگاری است، گفت: وقتی در کشورهای دیگر اعم از عراق، سوریه، کشورهای اروپایی، آمریکا و … می‌روید، ساده‌انگاری در برابر بیماری وجود دارد و احساسم این است که مردم مقداری خسته شدند از ماسک زدن زیاد و … . همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث انتشار بیماری می‌شود. از طرف دیگر ما باید این را به عنوان یک فرهنگ و مطلب مهم در نظر بگیریم که اگر کسی به کرونا مبتلا می‌شود، باید بداند که این بیماری فقط برای خودش نیست، بلکه می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند.

هر نوع سرماخوردگی را مشکوک به کرونا بدانید
وزیر بهداشت افزود: در اینجا یک خودقرنطینگی لازم است و هر فردی از نظر اخلاقی باید بداند که ممکن است خودش دچار مشکل نشود، اما اگر وارد جامعه و مترو و اتوبوس و … شود، می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند. امروز هر نوع سرماخوردگی را باید مشکوک به اُمیکرون بدانیم. حال ممکن است که امکان تست دادن برای همه وجود نداشته باشد، اما از آنجایی که در شرایط همه‌گیری هستیم، باید بدانیم که اگر جشن یا مهمانی‌های خانوادگی داریم، اگر کسی احساس سرماخوردگی دارد، این را وظیفه خود بداند که شرکت نکند. گاهی اوقات در بستری‌های بیمارستان می‌بینیم که تعداد زیادی از افراد یک خانواده باهم مبتلا شده‌اند. در این شرایط باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. در مهمانی‌ها افراد ماسک نمی‌زنند، غذا و میوه می‌خورند و راحت می‌توانند بیماری را منتشر کنند.

هنوز به قله موج هفتم نرسیدیم
عین‌اللهی با بیان اینکه ما در موج هفتم کرونا به سر می‌بریم، گفت: البته هنوز به قله این موج نرسیده‌ایم. هر بیماری معمولا یک منحنی دارد که رو به بالاست، وقتی به قله برسد دوباره روند کاهشی می‌شود. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم. احتیاط‌هایمان در شرایط موج هفتم باید بیشتر باشد. اگر در تیر ماه شرایمان خوب بود، اما اکنون وضعیت تغییر کرده و در این شرایط باید احتیاط کنیم. در اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های عمومی ماسک زده و رعایت بیشتری انجام دهیم.
انهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا