سرآشپز

نام غذا: ته چین گوشت چرخ کرده

مواد لازم: گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم، برنج ۴ پیمانه، پیاز ۱ عدد، گوجه فرنگی ۱ عدد، رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری، تخم مرغ ۳ عدد، ماست ۱ پیمانه، روغن به مقدار لازم، آب لیمو به مقدار لازم، زعفران غلیظ به مقدار لازم، ادویه پلو و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا پیاز را رنده کرده و با گوشت مخلوط می کنیم. سپس گوشت را روی حرارت ملایم تفت می دهیم. گوجه فرنگی را رنده کرده و به گوشت اضافه می کنیم. در ظرف را می گذاریم تا پخته و آب آن کشیده شود. بعد آب لیمو، زعفران، رب گوجه فرنگی، ادویه پلو ونمک را ریخته و مخلوط می کنیم. سپس مایه گوشتی را از روی حرارت بر می داریم.
برنج را در آب پخته و آبکش می کنیم. در ظرفی ۳ عدد زرده و ۱ عدد سفیده تخم مرغ را زده و ماست، زعفران، کمی روغن و نمک را اضافه می کنیم. بعد ازهم زدن ۲ کفگیر از برنج را به آن افزوده و خوب مخلوط می کنیم. کف قابلمه را چرب کرده و برنج ته چین را می ریزیم. با پشت قاشق صاف کرده و کمی فشار می دهیم. سپس مقداری از برنج سفید ریخته و دوباره با پشت قاشق صاف کرده و کمی فشار می دهیم. روی آن مایه گوشتی ریخته و باقی برنج سفید را می ریزیم. کمی روغن روی پلو داده و دم کن را می گذاریم. قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و دم می کنیم. بعد از دم کشیدن ته چین را در ظرف مورد نظر بر گردانده و روی آن را به دلخواه تزیین می کنیم.
* برنج را کمی بیشتر از معمول پخته و آبکش می کنیم. در تمام مراحل ریختن در قابلمه مواد را با پشت قاشق صاف کرده و کمی فشار می دهیم تا پلوی قالبی خوبی داشته باشیم.

الناز اشراقی

 

دکمه بازگشت به بالا