هرگونه تعرض به اراضی ملی ممنوع است/کنترل ۱۰۰ درصدی آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر گفت: هرگونه تعرض به اراضی ملی از جمله مراتع و جنگل در این شهرستان جرم بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش ارک خبر،سید حمزه فارغی در گفت‌وگو با ایسنا، مساحت مراتع این شهرستان را ۱۲۶ هزار هکتار و اراضی جنگلی را سه هزار هکتار عنوان کرد و افزود: مأموران منابع طبیعی این شهرستان شبانه روز در اراضی ملی اعم از مراتع و جنگل گشت و کنترل دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف به اراضی ملی به صورت قانونی با متخلفان برخورد خواهند کرد و در این خصوص نیز با کسی تعارفی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به این‌که فعالیت‌های معادن شهرستان اهر نباید خارج از چارچوب قوانین و مقررات منابع طبیعی باشد، گفت: واگذاری اراضی ملی جهت احداث اعیانی و بهره برداری معادن بر اساس قوانین و مقررات منابع طبیعی انجام شده و اگر این معادن در خارج از محدوده مشخص و واگذاری شده برای احداث اعیانی و بهره برداری از مواد معدنی باشند، جرم بوده و طبق قانون و مقررات با این معادن برخورد خواهد شد و در این راستا پرونده‌ای در خصوص تخلف یکی از معادن فعال در محدوده این شهرستان که به صورت غیر قانونی به حریم اراضی ملی ورود پیدا می‌کرد تشکیل و به مراجع قانونی ارسال شده است.
فارغی به اختلاف اخیر بین اهالی روستا و عشایر این شهرستان در زمان کوچ اشاره کرد و افزود: در سطح شهرستان اهر اغلب محدوده‌های ییلاقی و قشلاقی مشخص بوده و بهره برداران مراتع و تعداد دام بهره برداران نیز تعیین شده است، ولی برخی از افراد با تعرض به حقوق دیگران باعث درگیری و سایر مسائل می‌شدند که در این خصوص اداره منابع طبیعی طبق سوابق و قوانین و مقرارت منابع طبیعی و قانونی در این مورد عمل کرده است.
وی هم‌چنین از کنترل ۱۰ درصدی آفت پروانه دم قهوه‌ای در مناطق جنگلی ارسباران خبر داد و گفت: در چند سال اخیر شاهد طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران بودیم که باعث از بین رفتن برگ‌های درختان جنگلی به خصوص درختان بلوط و در نتیجه اختلال در رشد و تندرستی درختان به صورت طبیعی و عوارض بعدی آن‌ها شده بود.
فارغی افزود: برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای که به صورت پیله‌ای در درختان زندگی می‌کردند از سال ۱۳۹۷ تا آخر ۱۴۰۰ به روش محلول پاشی و برداشت مکانیکی آفت آغاز و خوشبختانه امسال جمعیت این آفت به شدت کاهش یافته و اکنون به صورت طبیعی است. همکاران این اداره همه روزه درختان جنگلی را پایش و در صورت طغیان دوباره آفت فعالیت در راستای مبارزه با آن تا ریشکنی کامل به صورت محلول پاشی یا برداشت مکانیکی انجام خواهد شد.
وی به فعالیت مستمر مأموران اداره منابع طبیعی شهرستان اهر در پایش و شناسایی مناطق تخریبی و تصرف شده منابع طبیعی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اشاره کرد و افزود: مأموران خدوم این اداره در پایش این آفت که در وسعت زیادی از شهرستان انجام گرفت، موفق به شناسایی مناطق تخریبی و تصرفی به وسعت چهار برابر از اراضی ملی که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاده بود شدند که این نشانگر تلاش صادقانه مأموران این اداره است.
فارغی در ادامه از حمایت منابع طبیعی برای ایجاد طرح‌ها و مراکز تفریحی و تفرجگاه در سطح شهرستان اهر خبر داد و گفت: این اداره آماده همکاری بر اساس قوانین و مقررات منابع طبیعی جهت واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح‌های ملی، عمومی، تفرجگاهی و سایر موارد است.
وی هم‌چنین از اجرای دو طرح آبخیزداری در محدوده قوری چای و قره‌چای شهرستان اهر خبر داد و افزود: طرح‌های آبخیزداری به صورت مکانیکی در آبراهه‌ها جهت حفاظت منابع آبی و خاکی انجام شده است.
وی از کلیه همشهریان به خصوص مردم غیور عشایر و روستانشینان خواست در حفظ و حراست از منابع طبیعی، جنگلی و مرتعی کمک حال آن‌ها باشند و بوته‌های مرتع اعم از گون، نسترن و درختان جنگلی را قطع و تخریب نکنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر افزود: از جمله خطرات احتمالی در آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، روشن کردن آتش در دل طبیعت، انداختن ته مانده سیگار و دور ریختن شیشه‌هایی است که در طبیعت با تابش نور خورشید به صورت ذره بین عمل می‌کنند. لذا قبل از هر کاری در صورت ضرورت استفاده از آتش حتما از خاموش شدن آن مطمئن شده و بعد محل را ترک کنید و از انداختن ته سیگار، زباله و شیشه‌های نوشابه یا غیره جداً خودداری کنید.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا