منطقه ویژه علم‌وفناوری باید از حالت تشریفاتی خارج شود/تبریز، منطقه آزاد فناوری کشور شود

استاندار آذربایجان شرقی منطقه ویژه علم و فناوری را فرصتی مغتنم برای احیای جایگاه رفیع تبریز در حوزه علم و فناوری برشمرد و گفت: این منطقه باید از حالت تشریفاتی خارج شده و یک اقدام اساسی انجام شود تا بتوانیم تبریز را به‌عنوان منطقه آزاد فناوری در کشور مطرح کنیم.

به گزارش ارک خبر، عابدین خرّم، روز چهارشنبه، ۱۹ مردادماه، در جلسه هیأت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان شرقی (ربع رشیدی)، اظهار کرد: احیای جایگاه علمی مجموعه ربع رشیدی، یکی از دغدغه‌های مسئولان و نخبگان استان بود که در صورت تحقق می‌تواند به تفوق و مرجعیت تبریز در حوزه علم و فناوری منجر شود.
وی با اشاره به اقداماتی که در گذشته برای این منظور انجام شده است، گفت: پرداختن به کاستی‌ها و مذمت گذشته چندان راهگشا نیست و امروز باید با استفاده از تمام تجارب قبلی، طرحی نو برای این موضوع بیندازیم و اقداماتی انجام دهیم تا تبریز در عمل به‌عنوان منطقه ویژه علم و فناوری مطرح شود.
خرّم تأکید کرد: در این راستا، همه دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و فناوری باید پای کار بیایند و الگویی تعریف کنیم تا هماهنگی و هم‌افزایی در این زمینه انجام گیرد.
وی با بیان این‌که نقش دولت در این زمینه، حمایتی است نه تصدی‌گری، گفت: تصدی‌گری را باید بخش خصوصی که در حوزه فناوری حرفی برای گفتن دارد به عهده بگیرد و هیأت امنایی تشکیل شود تا بتواند حلقه‌های مفقوده این جریان را دور هم جمع کند.
استاندار آذربایجان شرقی هم‌چنین بر تعریف نقشه راه و تعیین مأموریت‌های منطقه ویژه علم و فناوری تأکید کرد و گفت: ما به عنوان استانداری در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی، تا زمانی که وضعیت این منطقه سامان پیدا کند، آماده کمک و حمایت هستیم.
وی تصریح کرد: هدف ما این است که این مجموعه از حالت تشریفاتی خارج و یک اقدام عملی و اساسی در استان انجام شود تا تبریز به‌عنوان هاب صادرات محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در کشور و منطقه مطرح شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سابقه تشکیل و راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در استان، گفت: عدم وجود دستورالعمل‌های اجرایی در این حوزه، این منطقه از اهداف خود دور شده و در مسیر اجرا و تصدی‌گری افتاده است؛ در حالی که در اصل نقش حمایتی و تسهیل‌گری داشت.
جهانبخش سلمانیان افزود: منطقه ویژه علم و فناوری یک فرصت خوب برای نقش‌آفرینی استان در حوزه فناوری است و برای تحقق این مهم، قدم اول احیای جایگاه تسهیل‌گری این منطقه است.
مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار در حوزه فناوری، نوآوری، اقتصاد دانش‌بنیان و منطقه ویژه علم و فناوری هم در این جلسه گفت: منطقه ویژه علم و فناوری این قابلیت را به تبریز داده است تا بتواند به منطقه آزاد در حوزه فناوری و دانش‌بنیان تبدیل شود و هر شرکت دانش‌بنیان در هر نقطه از این شهر بتواند از مزایای آن استفاده کند.
عبدالرضا فلاح گفت: متاسفانه هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است و ما بنا داریم با احیای نقش اصلی منطقه که شتاب‌دهنده عناصر و بازیگران اکوسیستم فناوری در استان است، از این فرصت استفاده کنیم.
اعضای هیأت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان شرقی هم در این جلسه دیدگاه‌های خود را درخصوص نقش و جایگاه این منطقه و نحوه ادامه فعالیت آن بیان کردند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا