* حق آبه ایران از رود هیرمند گرفته شود

به گزارش ارک خبر،سرچشمه رود هیرمند درافغانستان است. سهم ایران از آب این رود سابقه دیربنه دارد. ولی از زمان تغییرات حاصله در حکومت افغانستان، حکومتهای جدید از دادن حق آبه ایران خوداری کرده اند. گویا کوشش های دولت ایران هم در مورد دریافت این حق موفق نبوده است. این وضع یعنی ندادن حق آبه از سوی افغانستان و نگرفتن ان از سوی ایران به زندگی مردم و کشاورزی. و اقتصاد استان های سیستان و بلوچستان صدمه زده است. اگر حقی در این مورد وجود دارد، باید از سوی دولت ایران پیگیری و گرفته شود. زیرا به قول مشهور حق دادنی نه بلکه گرفتنی است.

* با افزایش ۳۸٪ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موافقت شد.
– طرح این موضوع سابقه طولانی دارد، حوصله مسئولین زیاد و صبر بازنشستگان کم، امید است موضوع اضطرار بازنشستگان بیش از مصلحت اندیشی های مالی مدنظر قرار گیرد تا لا اقل در پرداخت ها تسریع گردد.

 

* اتمام مذاکرات احیا برجام نزدیک است
همه طرف های مذاکرات احیا برجام از نزدیکی اتمام مذاکرات اظهار خوشحالی می کنند. از اینگونه اظهارات مردم ایران بیش از همه خوشحال می شوند. زیرا ظاهرا با برداشته شدن تحربم ها، گشایشی در مسایل اقتصادی ایران وإشش شاسیشش تعاملات سیاسی ایران و دول مرتبط با برجام به وجود خواهد آمد.

* تاثیرات حذف ارز ترجیحی از اقتصاد
بحث هایی در مورد مثبت و منفی بودن حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران بحث ها ی زیادی انجام شده است. عده براین باورند که بخشی از گرانی ها ناشی از حذف ارز ترجیحی کالاهای پرمصرف است. و ارز ترجیحی سالها در کنترل قیمت ها نقش مثبت داشته است. از نکات منفی وجود ارز ترجیحی در اقتصاد وجود رانت خواری بعضی ها از این موضوع می باشد. لازم به ذکر است که رانت خوار و آسیب های مشابه آن از طریق شفاف سازی ها و اصلاح قوانین و مقررات نا کارآمد قابل حذف می باشد.

* جنگ های اعلام نشده گروه های مقاومت با اسرائیل
گروه های فلسطینی و حتی ایران و اسرائیل، ظاهرا بطور مستمر عملیاتی برعلیه یکدیگر انجام می دهند. مسلما طرفین از این عملیات صدمات مادی و معنوی تحمل می کنند. این باور که صلح بهتر از جنگ است، سعی طرفین برای رفع اختلافات و کاهش موارد تخاصم برای بروز جنگ های بزرگتر را ضروری می نماید. از تماشاگران جنگ ها نباید انتظار میانجیگری داشت زیرا معمولا در و همسایه از درگیری و جنگ بیشتر سود می برند و خوشحال می شوند.

* مقابله آمریکا با چین
چین از چهل سال پیش از نظر اقتصادی و نظامی رشد می کند و بتدریج برای منافع و خود آمریکا خطرناک تر می شود. واقعیت اینست که کمک های آشکار و پنهان آمریکا، چین را باین وادی سوق داده است. چین مفلص پرجمعیت بدون کمک سرمایه داران و تکنوکرات های آمریکایی قادر به احراز چنین وضعیتی در دنیا را نداشته است. بنظر می رسد امریکا و سرمایه داران و صاحبان صنایع آمریکا برای تضعیف اقتصاد و صنایع و خلع سلاح چین باید از طریق مقابله های صنعتی، تجاری و سیاسی انجام دهند.
آمریکا وقتی می تواند در مبارزه با چین توفیق یابد که کالاهایش جای کالاهای چینی در دنیارا بگیرد. این هدفی دور است ولی دست یافتنی و مفید می باشد.

شعر

یالان
یالان دوزدن دادلی اولوب گئت گئده
قاچیب دادی دوزون بوگون گؤر نئجه
یالان ایله ایشی گئچیر هامی نین
اوشاق بؤیوک قوجا ایله قاری نین
دوز تاپیلمیر ائلین ایچره دوغردان
سئچیلمیری دئمک دوزلر اوغرو دان
دوزون سایی آزالیب دیر اؤلکه ده
یالانچیلار دوز گؤرونور بلکه ده
تولامادیر یالانچی نین ایش گوجو
خراب اولور یالانچیلا یئر اوزو
دوزلر گرگ ایش باشینا گله لر
یالانلاری یئر اوزوندن سیله لر
یئری جنت، یارالدیب دیر، تانریمیز
دوزلوک اولسا، داهی قالماز، آغریمیز

محمداشراقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا