شهرهای دچار تنش آبی رو به کاهش است

وزیر نیرو گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ شهر دچار تنش آبی داشتیم که با اقدامات انجام شده این تعداد رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش ارک خبر،علی اکبر محرابیان روز شنبه در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به آبیک از سد طالقان در جمع خبرنگاران، افزود: به جز طرح های بلندمدت، در برخی مناطق برای رفع مشکل و پاسخگویی به نیاز شهروندان پروژه های موقت آبرسانی از طریق حفر چاه های جدید یا ایجاد مخازن اجرا می شوند.
وی ادامه داد: در سال جاری ۵۶۰ مورد از این دست طرح های آبرسانی موقت بهره برداری شده یا در دست اجرا قرار دارد.
وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای کشور، گفت: این طرح به همت خیران آبرسان و با مشارکت سپاه و بسیج و سایر نهادهای انقلابی با محوریت وزارت نیرو دنبال و پیگیری می شود.
این عضو هیات دولت گفت: در راستای اجرای این طرح برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در نقاط مختلف کشور برنامه ریزی شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: پروژه های آبرسانی بزرگی نیز در سطح کشور از جمله در استان های قزوین، همدان و خوزستان در دست اجراست که با سرعت خوبی پیش می رود.
محرابیان خاطرنشان کرد: تامین آب شرب پایدار و بهداشتی از دغدغه ها و اولویت های اساسی دولت سیزدهم به شمار می رود و مردم در این خصوص انتظارات به جا و به حقی دارند و تلاش می کنیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به این خواسته ها پاسخ دهیم.
وزیر نیرو در ادامه به افتتاح فاز اول آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین اشاره کرد و گفت: در سالیان گذشته با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی قزوین، آبرسانی از سد طالقان به این استان برنامه ریزی شد.
وی اظهار داشت: در مرحله نخست شاهد افتتاح آبرسانی از سد طالقان به آبیک قزوین بودیم که با یک اقدام ضربتی و تامین اعتبارات لازم از سوی دولت سیزدهم به سرانجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفت.
محرابیان گفت: بخشی از خط لوله تامین آب شرب استان قزوین با قطر ۱۶۰۰ میلی متر در دست تامین و اجراست و بخش دیگر آن نیز خط لوله اجرا شده در آبیک است که امروز شاهد بهره برداری از آن بودیم.
وی اظهار داشت: برای ادامه پروژه آبرسانی از سد طالقان به قزوین و رساندن آب شرب این طرح به دیگر نقاط این استان در حال برنامه ریزی و برگزاری مناقصه هستیم.
طرح انتقال آب شرب به آبیک از سد طالقان امروز در آستانه هفته دولت مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.
با اجرای این طرح جمعیت ۱۲۵ هزار نفری در شهر آبیک و روستاهای اطراف آن از آب شرب با کیفیت پایدار بهره مند شده اند.
اجرای آبرسانی به آبیک از سد طالقان از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و قرار بود طی سه سال به بهره برداری برسد اما به دلیل کمبود منابع مالی و پیگیری نشدن به سرانجام نرسید و در جریان سفر آیت الله رئیسی به قزوین در اردیبشهت امسال با تخصیص منابع لازم این طرح تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.
قرار است از محل اجرای فازهای بعدی این طرح علاوه بر آبیک ۱۴ شهر و ۱۹۸ روستای استان نیز از محل سد طالقان، آبرسانی شود.
شهرستان آبیک به مرکزیت شهری به همین نام در شرق استان قزوین قرار دارد.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا