جانباختن ۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثه خیز
رئیس پلیس راهور گفت: ۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست میدهند و ۱۵ تا ۲۰ نفر از افراد در این نقاط مجروح میشوند.
به گزارش ارک خبر،سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور صبح امروز در حاشیه اولین نشست تخصصی رؤسای پلیس راه و مدیران کل راهداری سراسر کشور با رویکرد ارتقا ایمنی عبور و مرور در جمع خبرنگاران گفت: ماده ۱۰۸ قانون صراحتاً اعلام کرده است که مسئولیت حمل و نقل و ایمنی ترافیک به دولت داده شده است.
وی افزود: بحث مدیریت ترافیک در راهها و ایمنی در ترددها هدفی است که تمامی دستگاهها باید برای آن تلاش کنند اما ۳۲ دستگاه به صورت ویژه در این زمینه عهده دار هستند.
رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا هنوز هم نقاط حادثه خیز در جادهها داریم؟ اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش رفع نقاط حادثه خیز انجام شده است اما آن چیزی که حائز اهمیت است این است که ۳۴ درصد تصادفات در جادهها رخ میدهد و ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات هم در جادهها جان خود را از دست میدهند.
هادیان فر تصریح کرد: اراده برای رفع نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری وجود دارد اما چیزی که کار را دچار اختلال کرده است، تأمین منابع مالی است. البته در قانون صراحتاً این عدد و رقم ذکر شده است اما نمیدانیم چرا هیچ بودجهای به آن اختصاص داده نمیشود.
وی افزود: ۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست میدهند و ۱۵ تا ۲۰ نفر از افراد در این نقاط مجروح میشوند و این اعداد و ارقام ضرورت هرچه سریعتر بی خطر کردن این نقاط را نشان میدهد.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه اراده قوی برای کاهش جانباختگان و همچنین کاهش تصادفات در دولت وجود دارد، تصریح کرد: باید جدی در این زمینه ورود کنیم تا بتوانیم به اهدافمان یعنی کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در برنامه هفتم توسعه برسیم.
هادیان فر اظهار داشت: شاید یکی از جدی ترین مسائل در زمینه تصادفات همین نقاط حادثه خیز باشد. البته برخی از این نقاط حادثه خیز ثابت و برخی دیگر غیرثابت هستند و بنا به شرایط متغیر میشوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند نقطه حادثه خیز در کشور داریم؟ گفت: ۳۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که سه هزار و ۲۰۰ عدد از این نقاط مربوط به وزارت راه است.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه ۵۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شده است، گفت: اصلاح برخی از این نقاط بسیار پر هزینه بوده است و برخی نقاط دیگر هم با آشکارسازی بی خطر شده اند.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در بحث کاهش تصادفات موفق بوده اند، به قوانین نگاه ویژه ای داشتند، گفت: باید بدانیم در موضوعی مانند تصادفات، قوانین طول عمر همیشگی ندارند و باید به روز شوند. برخی رانندگان به شدت حادثه خیز هستند و قوانین فعلی برای آنها بازدارندگی ندارد.
وی با اشاره به اینکه در کشور دو میلیون راننده پرخطر رانندگی میکنند، تصریح کرد: قانون فعلی به هیچ عنوان بازدارندگی برای این افراد را به همراه ندارد. قانون باید به نحوی باشد که برای این افراد هم جریمه مالی در نظر گرفته شود و هم مجازاتهای جایگزین اعمال شود.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا باید سیاستهای تشویقی هم برای برخی از رانندگان اعمال شوند تا شاهد نظم و انضباط بهتر و بیشتری در جادهها و معابر باشیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پلیس خودروهای ناایمنی را شماره گذاری میکند؟ گفت: در قانون صراحتاً آمده است خودرویی که دارای تأییدیه استاندارد، وزارت صمت و محیط زیست است، باید شماره گذاری شود. زمانی که یک خودرو این مجوزها را دارد اگر پلیس آنها را شماره گذاری نکند، در واقع تخلف انجام داده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به روزی برسیم که در ایران خودروی ملی داشته باشیم و دو هزار و ۶۰۰ قطعه یک خودرو را در داخل کشور تولید کنیم.
انتهای پیام/