ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده پروتزهای الکترونیکی دست و انگشت

متخصصان یک شرکت دانش بنیان در تبریز با تولید انواع پروتزهای مکانیکی و الکترونیکی دست، انگشت و سایر اندام های حرکتی، ایران را در این صنعت سودآور به جمع پنج کشور جهان اضافه کردند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا، مهندسان، متخصصان و جوانان فعال در این شرکت طی سال های اخیر با تکیه بر توان داخلی خود اقدام به تولید، عرضه و حتی صادرات انواع پروتزهای مصنوعی اندامی کرده اند تا نام جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهای دارای این فناوری و تکنولوژی جای بگیرد.

این شرکت دانش بنیان، فعالیت های گسترده ای را در زمینه تولید انگشت مکانیکی، دست مکانیکی، دست الکترونیکی کنترل از طریق شستی، دست الکترونیکی هوشمند کنترل از طریق سیگنال های عصبی، مچ الکترونیکی، آرنج الکترونیکی، روکش پوست مصنوعی، دست مصنوعی تولید و در زمینه خرید دست مصنوعی، دست مصنوعی هوشمند، دست مکانیکی، دست الکترونیکی، خرید دست، انگشت مصنوعی، دست الکترونیکی، دست هوشمند، قطع دست، رفع مشکل قطع دست، پیوند اعضا، پیوند دست و پیوند انگشت شروع کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با اشاره به اینکه تاکنون کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و انگلیس صاحب این تکنولوژی بودند و اکنون متخصصان این شرکت دانش بنیان توانسته اند به فناوری تولید این محصول فناورانه و هایتک دست یابند، گفت: تولیدات این شرکت بر اساس مواد موجود کشور، بومی سازی شده و دارای ضمانت و خدمات پس از فروش است.

امیر پایدار ثانی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم به توان متخصصان داخلی اعتماد کرده ایم، اظهار داشت: این شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر بوده و ما در حالی به این موفقیت ها دست یافته ایم که  تحت شدیدترین تحریم ها هستیم ، اما با این شرایط بر روی تکنیک های جدید تحقیق و پژوهش کرده و با کشورهای مختلف سازنده این محصولات صحبت می کنیم تا روند رو به رشدی داشته باشیم.

به گفته وی، متخصصان این شرکت شعار ما می توانیم را در راس کارهای خود قرار داده و فعالیت می کنند.

پایدار ثانی ادامه داد: در حال حاضر انواع انگشت مصنوعی و زیبایی دست، انواع انگشت و دست مکانیکی قابل حرکت، دست الکترونیکی با قابلیت کنترل از طریق سیگنال عصبی برای افراد قطع دست از ساعد و بازو، آرنج الکترونیکی برای قطع دست از کتف، مچ مکانیکی و الکترونیکی و پوست مصنوعی از جمله محصولاتی هستند که در این شرکت تولید می شود.

وی از تاسیس و راه اندازی شعبات این شرکت در داخل و خارج از کشور  خبر داد و افزود: یکی از اهداف و اولویت های تعیین شده این شرکت دانش بنیان تاسیس شعبات این شرکت در کشورهای مختلف است که برای دستیابی به این هدف اقدامات اولیه آغاز شده و در زمینه ساخت، طراحی ایده و محصول، هدف گذاری مالی با دیگر شرکت های دانش بنیان همکاری می کنیم.

پایدار ثانی، جنس تولیدات این شرکت را پروتزهای سیلیکونی اعلام و اضافه کرد: این نوع تولیدات جایگزینی مناسب برای انگشتان و بخش‌های قطع‌ شده از دست هستند که عملکردها و وظایف مهمی را بر عهده‌ دارند و هر پروتز منحصر به فرد بوده و باتوجه به نیازها و خواسته‌های فرد طراحی و ساخته می‌شود بطوری که پروتز هر فرد مخصوص به خود او است.

ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده پروتزهای الکترونیکی دست و انگشت
نمونه ای از تولیدات عضو مصنوعی با مشخصات ظاهری سایر اندام های فرد

وی درباره نحوه عملکرد سنسورهای پروتز دست مصنوعی، گفت: بازوهای مکانیکی که برای تهیه پروتز مورد استفاده قرار می‌گیرند از تعدادی سنسور استفاده می‌کنند که به کمک یک قطعه که به نخاع فرد متصل شده است به او برای تکان دادن بازو کمک می‌ کند و  از آنجایی که می‌توان به سادگی به این نوع سنسورها برنامه داد که نسبت به لمس کردن اشیا حساسیت بالایی داشته باشند، فردی که از این نوع پروتز استفاده می‌کند، می‌تواند اشیایی که به آنها دست می‌زند را احساس کند.

پایدار ثانی اظهار داشت: فرد دارای پروتز الکترونیکی حتی می‌تواند ضعیف ترین ارتعاشات را احساس کند و بازوهای مکانیکی شبیه بازوی معمولی انسان به نظر می‌رسند و شباهت زیاد آنها باعث می‌شود تمایزگذاری بین آنها دشوار باشد، زیرا از یک اسپری مخصوص برای پوشش دادن پروتز استفاده می‌شود که این امر باعث می‌شود طبیعی به نظر برسد و این یک قابلیت بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان بهبود عضو ثانی، طراحی پوست مصنوعی از نوع دستکش را انجام داده است تا ظاهر پروتز را به ظاهر دست طبیعی انسان نزدیک کند، یادآور شد: این مسئله باعث می‌شود خود فردی که از پروتز استفاده می‌کند کمتر متوجه شود که از یک بازوی رباتیک استفاده می‌نماید.

شرکت بهبود عضو ثانی ( با مسوولیت محدود) در سال ۱۳۹۳ به شماره ثبت ۳۸۲۲۳ در اداره کل ثبت شرکت ها، تاسیس و زیر نظر مراکز رشد فن آوری فرآورده های دارویی و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یک شرکت فن آور و پیشرو در زمینه طراحی و ساخت اندام های مصنوعی (دست و انگشت متحرک) فعالیت خود را آغاز کرد و تمام محصولات این شرکت دارای گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت اختراعات کشور می باشد.

محصولات این شرکت بدون نیاز به جراحی مخصوص افراد قطع عضو دست و انگشتان مناسب ترین جایگزین برای عضو از دست رفته می باشد و این محصولات برای گرفتن و برداشتن اجسام به انضمام روکش های زیبایی (پوست مصنوعی) مورد استفاده معلولین و افراد قطع عضو دست و انگشتان کاربرد دارند.

دکمه بازگشت به بالا