مشارکت بخش خصوصی در تکثیر هسته‌های بذری افزایش می‌یابد

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تحقق اهداف ملی این موسسه را در چهار رویکرد از جمله افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه تکثیر هسته‌های بذری جو، گندم و علوفه دانست و گفت: مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بیش از پیش جلب می‌شود.

به گزارش ارک خبر،خشنود علیزاده روز دوشنبه و در دومین روز از همایش سالیانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گزارشی از تولید هسته‌های بذری گندم، جو، نخود، عدس، علوفه و دانه‌های روغنی دیم ارائه کرد و افزود: با هدف جلب مشارکت حداکثری بخش خصوصی در تولید هسته‌های بذری نیز از مهر سال گذشته تاکنون ۱۲ قرارداد جدید برای تکثیر هسته‌های بذری جو، گندم و علوفه با شرکتهای خصوصی منعقد شده است.
وی با بیان اینکه مجموع قراردادهای فعال موسسه به ۷۲ مورد رسیده، اظهار داشت: همچنین برای اولین‌بار سه قرارداد برای تولید هسته‌های اولیه بذری با شرکت دانش‌بنیان نیز طی سال جاری منعقد و این شرکت‌ها فعال شده‌اند.
وی افزایش سطح کشت هسته‌های بذری را رویکرد دیگر این موسسه خواند و افزود: سطح اختصاص یافته به برخی طبقات بذری طی سال زراعی جاری بیش از دوبرابر سنوات گذشته بوده است و این روند ادامه خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به رویکرد سوم این موسسه بیان کرد: افزایش عملکرد مزارع پرورشی با آبیاری مطمئن از طریق توسعه آبیاری تکمیلی در ستاد و برخی ایستگاه‌های همکار موسسه و نیز استفاده از ایستگاه‌های آبی در مراکز تحقیقاتی که قبلا فعالیتی‌ در تولید بذر دیم نداشتند نیز ضروری است.
«علیزاده» توسعه زیرساخت‌ها در مراکز همکار موسسه به خصوص امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند تولید و تکثیر هسته‌های بذری که به تازگی شروع شده است را یادآوری کرد و ادامه داد: این امر به حمایت جدی معاونت زراعت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان حامی اعتباری این طرح نیاز دارد.
وی به نیازها و چالش‌های مهم بذری نیز اشاره و بیان کرد: لزوم مشارکت بیشتر استان‌ها و مراکز در امر تکثیر هسته‌های بذری ارقام جدید دیم و اختصاص زمین مناسب برای تولید بذور پایه با شرایط آبیاری مطمئن بسیار حیاتی است.
به گفته وی معرفی و پشتیبانی از شرکت‌های تولیدکننده توسط سازمان‌ها و نهادهای اجرایی استانها، رعایت حقوق انحصاری شرکت‌ها در استان، حذف تدریجی ارقام قدیمی و اختصاص آنها به مناطق سازگار طی پیمانکاری با بخش خصوصی و ایجاد واحد نگهداری، تکثیر و توزیع بذر در موسسه باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
نخستین روز از بیست‌وهشتمین همایش سالیانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور طی ۱۶ شهریور سال جاری با حضور برخی از مسئولان کشوری از جمله معاون وزیر جهاد کشاورزی از طریق وبینار برگزار شده بود.
بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.
ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا