قیمت واقعی مرغ ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است/ کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید مرغ
رئیس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان از شرایط فعلی ناراضی هستند و به نظر میرسد فعالیت تولیدکنندگان حدود 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. سه ماه پیش نرخ جوجه یک روزه حدود دو تا دو هزار و 500 تومان بود اما امروز نرخ آن به دانهای 14 هزار و 500 تومان رسیده، بدون تردید نرخ جوجه دو هزار تومان نبود اما آیا 14 هزار تومان منطقی است؟
به گزارش ارک خبر،محمد یوسفی در گفتوگویی، با تایید خبر فروش مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان، گفت: ۷۵ هزار تومان قیمت تمام شده مرغ گوشتی است و نرخ مرغ باید سود مرغدار و تولیدکننده نیز لحاظ شود که با احتساب سود مرغدار نرخ واقعی مرغ کیلویی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است که مصرف کنندگان نیز توان خرید داشته باشند.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که بعد از اینکه نرخ مرغ به کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان یعنی نرخ مصوب دولت رسید خرید مرغ حدود ۳۰ درصد از سوی مردم ریزش کرد. اگر مرغ به نرخ واقعی مد نظر تولیدکنندگان برسد آیا با کاهش مصرف بیشتری مواجه خواهیم شد؟ گفت: بعد از حذف یارانه ترجیحی شاهد افزایش نرخ کالاهای اساسی در بازار بودیم از اینرو دولت برای جبران افزایش نرخها یارانه ۴ قلم کالای اساسی را به صورت مستقیم به مردم واگذار کرد و مقرر شد هر دو ماه یکبار ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده محصولات بررسی شود.
وی با بیان اینکه در روند تولید مرغ میزان خرید نهاده در بازارگاه اهمیت ویژه دارد، افزود: بخشی از نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان در بازار آزاد تهیه و تامین میشود و از آنجاییکه نرخها در بازار آزاد متغیر است قیمت نهایی تولید مشخص نخواهد شد.
رئیس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: اگر قیمت نهادهها و ذرت و سویا در بازار آزاد تغییر نکند مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان میشود.
یوسفی با بیان اینکه قیمت جهانی نهادهها و نرخ ارز نیمایی در قیمت نهایی محصول تاثیر میگذارد، افزود: تولیدکنندگان از شرایط فعلی ناراضی هستند و به نظر میرسد فعالیت تولیدکنندگان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. سه ماه پیش نرخ جوجه یک روزه حدود دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان بود اما امروز نرخ آن به دانهای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است بدون تردید نرخ جوجه دو هزار تومان نبود اما آیا ۱۴ هزار تومان منطقی است؟
این فعال اقتصادی وظایف تعریف شده برای شرکت پشتیبانی امور دام را وسیع دانست و خاطر نشان کرد: وظیفه شرکت پشتیبانی این نیست که وقتی بازار با کمبود مواجه شود مرغ منجمد عرضه کند و تولیدکنندگان خود درخواست کردند که جایگاه واحدی ایجاد شود که مرغدار برای تهیه نیازش به آنجا مراجعه کند اما این شرکت امروز مسئولیتهاش را به توزیع مرغ منجمد محدود کرده است تا از یک سو مردم را راضی کند و از سوی دیگر تولیدکنندگان را در شرایط دشوار قرار دهد.
انتهای پیام/