ظرفیت‌های مغفول تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان

برگزاری سی و پنجمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی ایران - آذربایجان در کنار کمک به رشد این رشته ورزشی در کشور، ظرفیت های بسیار دیگری نیز دارد که در صورت اندکی توجه، می توان از این ظرفیت‌ها در راستای بهبود صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه و دیگر موارد بهره برداری کرد.

به گزارش ارک خبر،تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان با درجه بین المللی ۱-۲ و حضور رکابزنان و تیم های مطرح، به یکی از تورهای معتبر و نام آشنا در سطح قاره آسیا تبدیل شده است و سال به سال و با افزوده شدن بر قدمت آن، اعتبار تور در تقویم اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری بیشتر و بیشتر می شود، حضور هشت تیم خارجی به همراه سه تیم داخلی در این دوره از تور موید این نکته است که تور ایران – آذربایجان در سطح جهانی شناخته شده و برنامه بعدی برگزارکنندگان تور باید افزایش تعداد تیم های خارجی مطرح و بالا بردن درجه بین المللی آن باشد.

این رویداد ورزشی ابعاد مختلفی دارد که خوشبختانه بخش ورزشی آن تا حدودی بی کم و کاست است اما همان طور که گفته شد برگزاری هر گونه رویداد و تور ورزشی، علاوه بر اینکه به رشد و توسعه رشته های مختلف ورزشی منجر می شود ظرفیت های بسیاری نیز دارد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده و  از آن جمله می توان به ابعاد فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی اشاره کرد.

به طور قطع، تور دوچرخه سواری نیز به جهت برگزاری آن در جاده ها و عبور از مناطق مختلف، این شرایط و مزیت ها را دارد و می تواند در کنار کمک به رشد این رشته ورزشی در کشور، به توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه و همچنین نشان دادن چهره ای واقعی از کشور در عرصه جهانی کمک کند.

 

تورهای دوچرخه‌سواری معرف فرهنگ آن کشور است

سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری مطرح کرد: این رویدادها به دلیل اینکه در معابر شهری و گردشگری برگزار می‌شود، اجازه می‌دهد که زیبایی‌ها و فرهنگ شهرها دیده شود و به همین علت تورهای دوچرخه‌سواری در تمام دنیا با این اهداف برگزار می‌شود.

رسول هاشم کندی اظهار داشت: تور ایران و آذربایجان به دلیل پاندمی کرونا ۲ سال برگزار نشد و برگزاری آن بعد از این وقفه کار بزرگی بود.

وی به نخستین دوره تور که در جریان جنگ در سال ۱۳۶۵ برگزار شد اشاره کرد و گفت: حتی جنگ هم نتوانست مانع برگزاری رویداد ورزشی شود و به همین دلیل وظیفه ما در برگزاری این تور به عنوان نماد غیرت آذربایجان، سخت است.

 

نقش ورزش در پیوند ملت ها محوری است

استاندار آذربایجان‌ شرقی با اشاره به نقش محوری ورزش در پیوند ملت‌ها، تاکید کرد: ورزش به عنوان یک زبان مشترک، موجب پیوند ملت‌ها فارغ از مسائل سیاسی می‌شود و بر همین اساس برگزاری این تور را غنیمت شمرده و از آن برای توسعه صلح و دوستی در جهان استفاده می کنیم.

عابدین خرم اظهار کرد: در دنیای امروز ورزش به عنوان نیروی محرکه جهت افزایش روحیه جامعه کارکرد دارد و به همین دلیل هرگونه هزینه در توسعه اماکن ورزشی نوعی سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه تور دوچرخه سواری ایران-آذربایجان نماد صلح و دوستی ملل است، گفت: برگزاری مسابقات و تورنمت‌های ورزشی موجب رونق و ترویج رشته های مختلف ورزش می شود و به بهبود روابط ملت‌ها و افزایش صلح بین ملل کمک می کند.

 

تور دوچرخه سواری بهترین ظرفیت برای معرفی گردشگری خطه آذربایجان است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: برگزاری تور بین‌المللی تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان بهترین ظرفیت برای معرفی صنعت گردشگری این خطه است.

احمد حمزه زاده،  معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی در تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان را یکی از اولویت های کاری میراث فرهنگی استان برشمرد و افزود: تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان از جمله رویدادهای مهم استان به شمار می‌آید که در تمامی دوره‌ها با استقبال ویژه مردم و همچنین دوستداران این ورزش همراه بوده و  این رویداد یکی از فرصت‌های مناسب برای آشنایی با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی است.

وی با اشاره به برگزاری سی‌ و پنجمین دوره از تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان، اظهار داشت: ورزشکاران طی روزهای برگزاری این تور از هفتم تا یازدهم مهر ماه از شهرستان‌های مختلف استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل گذر خواهند کرد که با توجه به اهمیت این رویداد اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان اقدام به توزیع بسته‌های آشناسازی گردشگری و صنایع‌دستی استان در این تور می کند.

حمزه زاده ادامه داد: یکی از مسیرهای تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان در طول روزهای برگزاری، مسیر جلفا به کلیبر است که هم‌ زمان با حضور این تور در شهرستان کلیبر، جشنواره نان سنتی و ملی «یوخا» نیز در آن برگزار می شود.

وی گفت: نان سنتی «یوخا» از جمله ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری غذایی آذربایجان شرقی است که توسط بانوان پرتلاش عشایر و روستایی منطقه قره‌داغ پخت می‌شود و مهارت پخت این نان سنتی یکم اسفند ماه ۱۳۹۷ در جلسه کمیته ثبت ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور با شماره ۱۷۸۷ به ثبت رسید.

حمزه زاده افزود: در راستای معرفی و ترویج پخت این نان سنتی، جشنواره پخت نان «یوخا» هم اکنون در شنبه‌ بازار شهرستان کلیبر هم‌ زمان با حضور تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان در این شهرستان در حاتل برگزاری است.

یکی از فاکتورهایی که می تواند به برجسته سازی دیگر مزیت های تورها و رویدادهای ورزشی کمک کند تقویت بخش رسانه ای و اطلاع رسانی و همچنین پخش زنده از شبکه های ملی و در صورت امکان شبکه های بین المللی است که متاسفانه در این مورد، تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان دارای نواقص بسیار است و هر چند در دوره جاری اقدام به پخش زنده از شبکه استانی شده اما دیگر موارد مغفول مانده و امکان معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی شهرهای در مسیر تور وجود ندارد.

مسئولان برگزاری تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان می توانند با دعوت از رسانه های ملی و بین المللی و برنامه ریزی برای معرفی بیشتر ظرفیت های مغفول فرهنگی، اقتصادی، گردشگری البته با کمک دستگاه های متولی، تور دوچرخه سواری را از حالت تک بعدی ورزشی خارج و دیگر ابعاد آن را نیز همزمان فعال و تقویت کنند.

سی و پنجمین دوره تور ایران – آذربایجان تا ساعاتی دیگر و با برگزاری مرحله پنجم به مسافت ۸۹ کیلومتر در داخل شهر تبریز به پایان می رسد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا