گسترش آلودگی ناشی از یک «پشه» دردسرساز تا پشت مرزهای ایران

کارشناس مدیریت بیماری‌های منتقله از «آئدس» اداره بیماری‌های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت، ضمن تشریح بیماری‌هایی که توسط این ناقل منتقل می‌شوند، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مناطق جنوبی ایران در کمربند انتشار بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس قرار دارند و هرچند که این پشه بومی کشور نیست، اما ایران شرایط آب و هوایی خوبی برای استقرار پشه آئدس دارد.

به گزارش ارک خبر، موثر است. بر این اساس جمع‌آوری بهداشتی زباله‌ها و فاضلاب‌ها در کنترل پشه آئدس در کشور کمک می‌کند. این پشه تمایل به تخم گذاری در محیط‌های آبی با حجم کم مانند لاستیک‌ها، قوطی کنسرو رها شده، برخی زباله‌ها، ظرف زیر گلدان و … دارد.

میراولیایی بیان کرد: عمده فعالیت پشه‌های آئدس معمولا در هوای گرگ و میش و زمان‌های طلوع و غروب آفتاب است. این درحالی است که پشه ناقل بیماری در طول روز هم فعال هستند و برای پیشگیری از گزش نمی‌توانیم توصیه‌هایی مانند خوابیدن در پشه‌بند و… را به مردم داشته باشیم. استفاده از دور کننده‌های حشرات، پوشیدن لباس‌های روشن و گشاد و… می‌تواند در دوری از گزش حشرات موثر باشد.

 

بار اقتصادی بالای مبارزه با پشه آئدس

وی افزود: از دیگر دلایل اهمیت پشه آئدس این است که پشه از چندین نفر در طول یک نوبت خونخواری، تغذیه می‌کند و همین امر سبب می‌شود در صورت آلوده بودن پشه به ویروس احتمال همه‌گیری بیماری بیشتر شود. در این میان اگر پشه در منطقه‌ای مستقر شود، برای مبارزه با آن ابزار و وسایلی همچون حشره کش و نیروی انسانی زیادی لازم است و نسبت به تجربه مبارزه و کنترل مالاریا ۶ تا ۸ برابر هزینه اقتصادی بیشتری دارد.

وی افزود: اکنون در استان هرمزگان در سه شهرستان بندرعباس، بندر لنگه،‌ بندر سیریک پشه آئدس اجیپتی صید شده است اما خوشبختانه شرایط تحت کنترل است و اقدامات مراقبتی مناسبی با جدیت و شدت در حال انجام است تا پشه به سایر شهرستان‌های استان هرمزگان ورود نکند. تاکنون در استان هرمزگان هیچ موردی از انتقال بیماری دانگ، چیکونگونیا و زیکا به شکل انتقال محلی و بومی دیده نشده است.

او در خاتمه تاکید کرد: در مجموع در کشور از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۹ بیمار مبتلا به تب دانگ و ۵۳ مورد بیماری چیکونگونیا داشتیم و خوشبختانه امسال هنوز موردی از این بیماری‌ها شناسایی نشده است. موارد مبتلای سالیان قبل هم همگی در خارج از کشور مبتلا شده بودند و صرفا در داخل کشور شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا