بیش از ۲۲۵ هزار دانش‌آموز عشایر در ۷۳۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۲۲۵ هزار دانش‌آموز در افزون بر هفت هزار و ۳۰۰ مدرسه عشایری مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ارک خبر،فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان عشایری و برنامه‌های مناسب یادگیری با توجه به ضوابط و مقررات اساسنامه مدارس عشایری باید در همه نقاط کشور مد نظر قرار گیرد.

این اساسنامه در سال ۹۳ در نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در ۱۸ ماده به تصویب رسید. بر این اساس، مدرسه عشایری به مدرسه‌ای اطلاق می‌شود که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان آن را فرزندان عشایری تشکیل می‌دهند و به سه صورت سیار (مدرسه‌ای که دانش آموزان آن در طول سال تحصیلی به همراه ایل کوچ می‌کنند)، نیمه سیار (مدرسه‌ای که والدین دانش‌آموزان آن به همراه ایل کوچ کرده و دانش آموزان به صورت‌های مختلف در محل باقی مانده و ادامه تحصیل می‌دهند و سپس کوچ می‌کنند) و ثابت (مدرسه‌ای که در محل‌های اسکان عشایری فاقد کد روستایی، تشکیل می‌شود) است.

در این اساسنامه آمده است که مدارس دوره دوم متوسطه عشایری می‌توانند به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای با رعایت ضوابط و مقررات مربوط از طریق خرید خدمات آموزشی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز آموزشی جهاد کشاورزی و سایر موسسات آموزشی مجاز یا با استفاده از ظرفیت‌های کارگاهی مراکز آموزشی سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مستقر در منطقه مربوط اقدام کنند.

در این راستا، صفرعلی یازرلو در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تمهیدات فراهم شده برای آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان عشایر اظهارداشت: هر سال در فصل تابستان بررسی‌های لازم در زمینه آمادگی مدارس برای پذیرش دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی (مهر) انجام می‌شود و امسال پس از دوسال وقفه در روند تحصیل حضوری دانش‌آموزان، سال تحصیلی را آغاز کردیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک مانور بازگشایی در فروردین داشتیم که بسیار موثر بود و فضای حضوری شدن مدارس را مهیا کرد و پس از آن با پایان یافتن امتحانات خرداد، حمایت دولت مردمی و پیگیری وزیر آموزش و پرورش، فرصت برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان عشایری فراهم شد.

یازرلو با بیان اینکه دوره جبران و تثبیت یادگیری در تابستان ۱۴۰۱ برای دانش‌آموزان عشایر  برگزار شد، خاطرنشان کرد: به واسطه این دوره‌ها بخشی از عقب افتادگی تحصیلی یا ضعف یادگیری دانش‌آموزان جبران شد.

 

کمبود نیروی انسانی نداشتیم

وی یادآورشد: همینطور در طرح مهر که استفاده از فرصت تابستان برای آماده سازی مدارس در اول مهر را دنبال می‌کرد با قوت پیگیری و در هفته آخر شهریور مانور آمادگی مدارس توسط ادارات کل و مناطق برگزار شد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: براساس گزارش‌ها، می‌توان ادعا کرد با همت مسئولان ستادی و استانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دیگر، تقریبا مشکلی برای بازگشایی مدارس نداشتیم.

یازرلو افزود: اقدامات خوبی برای آغاز باشکوه سال تحصیلی به عمل آمد و تجهیزات مورد نیاز هم به مدارس ارسال شد اما نیازمند بررسی مجدد در مهر هستیم تا اگر مشکلی وجود داشت، بتوانیم به موقع نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی همکاران ما نشان می‌دهد مهر خوبی را آغاز کرده‌ایم و کمبودهای نیروی انسانی نیز برطرف شده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ممکن است در زمینه تجهیزات آموزشی و پرورشی، امکانات رفاهی مدارس و نیروی انسانی کمبودهایی وجود داشته باشد البته هنوز گزارشی مبنی بر کمبودها دریافت نکرده‌ایم اما شروع سال تحصیلی و بررسی‌های آغاز سال، زمان مناسبی برای بررسی مجدد است که پیگیری خواهد شد.

 

جذب بیش از نیمی از بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری

یازرلو همچنین درباره بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری اظهار کرد: در مناطق عشایری حدود پنج هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها، بیش از نیمی از این دانش‌آموزان جذب شده‌اند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم باقی مانده دانش‌آموزان بازمانده هم به شیوه‌های مختلف سازماندهی شوند و کودکی خارج از مدرسه نداشته باشیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری به‌ویژه در میان عشایر کوچنده دشوار است اما همت والای معلمان و مدیران مدارس عشایری و همکاران استان‌ها، موانع را رفع کرده و  در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل شده است.

یازرلو ادامه داد: تلاش می‌کنیم در طول سال تحصیلی برای ارتقای کیفیت فرایندهای یادگیری در کلاس‌های مناطق روستایی و عشایری، اقدامات موثری انجام شود تا بخشی از نقایص ایجاد شده پس از غیرحضوری شدن کلاس‌ها به سبب گسترش ویروس کرونا جبران شود.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیش از این در گفت و گو با ایرنا  گفته بود: سال گذشته با سازو کارهای انجام شده حدود ۱۶۴ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل وارد چرخه آموزش شدند اما باید همه نیروها بسیج شوند که بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

نوری با بیان اینکه برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش باید اقدامات جدی انجام دهیم، افزود: اکنون نیروهای جهادی برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به ما کمک می‌کنند البته برخی از این بازماندگان از تحصیل ممکن است که برنگردند، به طور مثال در برخی فرهنگ‌های خاص دختران ازدواج کرده‌اند وحتی چند بچه دارند اما ما باید با این بازماندگان هم در ارتباط باشیم تا از طریق سازمان نهضت سوادآموزی و سامانه‌های مجازی بتوانند تحصیل خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: افراد باید در هر سنی درس خود را ادامه دهند و اگر هم از سن دانش‌آموزی عبور کردند، به نهضت سوادآموزی بروند.

در ایران ۲۵۱ هزار خانوار عشایری با بیش از یک میلیون و  ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در مناطق مختلف زندگی می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا