تولید در گرداب فیلترینگ

محدودیت‌ اینترنت، چشم‌انداز تولید و تجارت را رکودی کرده است. با اینکه روایت‌های مختلفی درباره زیان صنایع و کسب‌وکارها از قطع اینترنت منتشر شده، اما نتایج یک‌نظرسنجی-شامخ- نشان می‌دهد مجموعه صنایع، بزرگ‌ترین قربانی فیلترینگ گسترده اینترنت است. محدودیت‌ اینترنت، چشم‌انداز تولید و تجارت را رکودی کرده است. با اینکه روایت‌های مختلفی درباره زیان صنایع و کسب‌وکارها از قطع اینترنت منتشر شده، اما نتایج یک‌نظرسنجی-شامخ- نشان می‌دهد مجموعه صنایع، بزرگ‌ترین قربانی فیلترینگ گسترده اینترنت است.

به گزارش ارک خبر، کمترین مقادیر ۲۸ماه خود رسیده بود. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه شهریور ۱۴۰۱ به ۲/ ۲‌درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲/ ۰واحد‌درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌‌‌های عمده «خوراکی‌‌‌ها، آشامیدنی‌‌‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱/ ۲‌درصد و ۲/ ۲‌درصد بوده است.

همچنین شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات (با ۸۳/ ۵۲واحد) اندکی در مقایسه با ماه قبل بهتر شده است. این شاخص به‌رغم رکود در بخش ساختمان و صنعت، شاهد رونق در بخش خدمات و کشاورزی بوده است. از سوی دیگر، شاخص انتظارات در خصوص میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده با ۴۷/ ۵۲واحد در مقایسه با مردادماه کاهش قابل‌‌‌توجهی داشته است. به‌رغم انتظارات خوش‌بینانه به بهبود فعالیت‌‌‌ها در بخش صنعت، فعالان اقتصادی در بخش خدمات و کشاورزی و ساختمان انتظار کاهش فعالیت‌‌‌ها را در مهرماه دارند؛ به‌‌‌خصوص با اختلال در اینترنت کاهش فعالیت‌‌‌ها در بخش خدمات در مهرماه پیش‌بینی می‌شود.

به‌‌‌طورکلی شرکت‌ها به دلیل کمبود شدید نقدینگی و عدم‌همکاری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش، برای تامین مواد اولیه یا لوازم موردنیاز خود با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند. همچنین حذف ارز ترجیحی و به‌‌‌تبع آن بالا رفتن قیمت مواد اولیه موردنیاز باعث شده است تا صنایعی مانند دام و طیور فعالیت خود را کاهش دهند و مرغداری‌‌‌ها اقدام به جوجه‌ریزی نکنند و پیش‌بینی کمبود در ماه‌‌‌های آینده وجود دارد.

 

صنعت و ضربه قطعی اینترنت

صنعت در شهریور۱۴۰۱ از رکود خارج شده و به‌نسبت وضعیت مناسب یا معمولی را تجربه کرده؛ اما احساس مدیران خرید صنعت گویای ضربه سنگین قطعی اینترنت به فعالیت‌‌‌های خدماتی است و صنعت کمتر از آن آسیب خواهد دید که این موضوع در امید به تولید مهرماه تا حدی مشخص است.

براساس داده‌‌‌های به دست آمده از بنگاه‌‌‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی‌نشده) در شهریورماه عدد ۲۵/ ۵۳واحد به دست آمده و مانند سال‌های قبل در شهریورماه میزان فعالیت‌‌‌های بخش صنعت نسبت به مردادماه افزایش داشته است.

در شهریورماه همه مولفه‌‌‌های اصلی شامخ بخش صنعت ‌‌‌غیر از موجودی مواد اولیه افزایش داشتند. در میان رشته فعالیت‌‌‌های صنعتی، به‌ترتیب صنایع پوشاک و چرم، چوب، کاغذ و مبلمان و فرآورده‌‌‌های نفت و گاز با بیشترین کاهش شاخص کل روبه‌رو بوده‌‌‌اند.

شاخص میزان تولید محصولات بخش صنعت در شهریورماه به عدد ۷۴/ ۵۵واحد رسیده که نسبت به مردادماه افزایش داشته و طبق انتظار مانند شهریور سال‌های قبل این شاخص با رشد همراه بوده است؛ هرچند در صنایعی که شاخص کل کاهشی بوده، شاخص تولید هم به‌‌‌شدت کاهش یافته است.

نمره شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در شهریورماه معادل ۷۶/ ۵۰واحد بوده که نسبت به مرداد افزایش داشته؛ ولی همچنان نشان‌‌‌دهنده میزان پایین سطح تقاضاست و در مقایسه با شهریور سال‌های قبل بسیار کمتر است. در بخش صنعت، صنایع چوب، کاغذ، مبلمان و پوشاک و چرم با بیشترین کاهش در میزان سفارش‌ها روبه‌رو بوده‌‌‌اند. به عقیده فعالان اقتصادی کمبود شدید نقدینگی دلیل اصلی سطح پایین تقاضاست.

شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌‌‌شده در شهریورماه تا سطح عدد ۰۵/ ۴۵واحد رسیده که نسبت به مرداد کمی افزایش داشته؛ اما نشان‌‌‌دهنده کمبود مواد اولیه است که به عقیده فعالان اقتصادی به دلیل کمبود نقدینگی و عدم‌ارائه تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش، بنگاه‌‌‌ها در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه در شهریورماه نیز به سطح ۸۰/ ۶۲واحد رسیده و با شیب بیشتری نسبت به مرداد افزایش یافته است. افزایش قیمت‌ها به همراه کمبود منابع مالی شرکت‌ها باعث شده است تا آنها با کاهش موجود مواد اولیه روبه‌رو باشند. شاخص میزان صادرات کالا در شهریورماه به سطح ۴۸/ ۴۸واحد تنزل یافته که نسبت به مرداد با شیب کمتری کاهش یافته و بخشی از این کاهش ناشی از تعطیلات اربعین بوده است.

شاخص قیمت محصولات تولیدشده در شهریورماه روی عدد ۹۵/ ۴۶واحد متوقف شده و با شیب کمتری نسبت به مرداد کاهش داشته؛ اما همچنان یکی از کمترین مقادیر را داشته است. کاهش قدرت خرید مشتریان باعث شده است تا همچنان فعالان اقتصادی به‌رغم هزینه زیاد نهاده‌‌‌های تولید، محصولات خود را به کمترین میزان بفروشند. شاخص میزان فروش محصولات در شهریور هم در سطح عدد ۷۹/ ۴۷واحد بوده که در مقایسه با مردادماه با شدت کمتری همچنان در رکود است. کاهش شدید قدرت خرید و نقدینگی باعث کاهش فروش شرکت‌ها شده است.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده به نمره ۱۸/ ۶۲واحد رسیده که نسبت به ماه قبل با شدت کمتری افزایش داشته؛ اما نشان‌‌‌دهنده خوش‌بینی فعالان بخش صنعت برای مهرماه است؛ موضوعی که باید دید با توجه به قطعی اینترنت چه اندازه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا