برنامه ایران و روسیه برای تولید مشترک خودرو/ تقویت تولید خودروسازی در جمهوری آذربایجان

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: در مورد آذربایجان در بخش تولید و افزایش ظرفیت اقدام می‌کنیم و شاید تا پایان سال آمار دقیقی ارائه بدهیم که نسبت به سال قبل حداقل ارتقا چند 10 درصدی خواهد داشت و این روند رو به پیشرفت و امیدوار کننده است.

به گزارش ارک خبر،منوچهر منطقی در نشست خبری امروز و در پاسخ به پرسشی که تولید مشترک ایران با کشورهای اوراسیا به ویژه روسیه به کجا رسیده است؟ گفت: فرصتی که پیش آمده است در بازار روسیه و خودروسازان مختلف برنامه‌ریزی خوبی کردند. خودروسازان داخلی سه  نوع برنامه‌ریزی در این زمینه انجام دادند؛ نخست اینکه محصولات کامل را ارائه بدهند که قراردادهای در زمینه خودروهای تجاری و سواری در این زمینه منعقد شده است. دوم، اقدام به تولید مشترک است که در تولید تندر ۹۰ مذاکرات آن پیش می‌رود اما انعقاد تفاهم‌نامه‌های فنی زمان‌بر است.

وی با اشاره به سومین نوع برنامه‌ریزی تولید خودرو بین ایران و روسیه، گفت: قاعده‌ای بین کشورهای حوزه اوراسیا مرسوم است که اگر کشوری بتواند تولید و یا وارد کند بتواند به سایر کشورها نیز بدون تعرفه به آن کشورها وارد کند.

منطقی ادامه داد: در مورد آذربایجان در بخش تولید و افزایش ظرفیت اقدام می‌کنیم و شاید تا پایان سال آمار دقیقی ارائه بدهیم که نسبت به سال قبل حداقل ارتقا چند ۱۰ درصدی خواهد داشت و این روند رو به پیشرفت و امیدوار کننده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه در بحث ریلی، هوایی و دریایی برنامه‌های جامعی داریم، گفت: اقداماتی که در این زمینه‌ها انجام می‌شود نسبت به خودروسازی جلوتر است به عنوان مثال در بحث واگن‌های متزو به ۸۵ درصد از تولید داخلی رسیده‌ایم که در اغلب خودروها به این عدد نرسیدم.

این مقام مسئول ادامه داد: باید قبول کنیم در پنج دهه‌ای که در خودروسازی کار کردیم اول اینکه ۱۰ سال آن پیش از انقلاب بوده است و بعد از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ این صنعت به محاق رفت تا اینکه در دهه ۷۴ دوباره آغاز به کار کرد. خودروساز را باید دو  بخش کنیم خودروسازانی که پیش از انقلاب اقدام به تولید پیکان می‌کرد که بعد از جنگ هم فراموش کرده بودیم که چگونه تولید می‌شود چراکه قطعات آن وارد نمی‌شود و اقدام به داخلی سازی کردیم.

منطقی با بیان اینکه فضای اقتصادی و توان خرید ایرانیان را باید از بحث تولید جدا کنیم، افزود: کاهش قدرت خرید صرفه به نخریدن خودرو منتهی نشده است و در بحث خودرو فراز و فرودهای داشتیم و سعی کردیم که این فرازها را تقویت کنیم. فراموش نکنید که ما یک سال است که این مسیر را آغاز کردیم و مردم در ماه‌های پایانی سال تغییرات را حس خواهند کرد و بخشی از ایجاد نگاه مثبت به عملکرد وزارت صمت به رسانه‌ها مربوط می‌شود که چگونه به مردم اطلاع‌رسانی شود و آنها را امیدوار کنید.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: در دوره تصدی من در این مقام، ظرفیت تولید به یک میلیون رسید.

وی با بیان اینکه اجزای خودرو تحریم هستند و خودرو کامل تحریم نیست، افزود: کسانی هستند که می‌توانند امکان تبادلات ارزی را ایجاد کنند ما ۳ کار پایه ای را انجام می‌دهیم نخست اینکه وقتی می‌خواهیم یک قطعه را به کیفیت برسانیم نیاز به یکسری زیرساخت‌هایی فیزیکی دارد اطلاعات را چک کنیم ما سامانه جامع برای ۸۵ تست را فراهم کردیم و دو  قرارداد بسته شده است که تست عامل پیاده در ساپیا انجام خواهد شد و تست تصادف را دو مجموعه دانشگاهی آمده‌اند و زمان ۱۸ ماه دارند که ۶ ماه آن گذشته است.

به گفته این مقام مسئول؛ وزارت صمت صرفا به منافع قطعه‌ساز توجه ندارد و کیفیت نیز برای ما حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا