پوتین: روسیه تسلیحات اتمی خود را به پایین‌ترین حد رسانده‌است

خبرگزاری ارک- رئیس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای به کنفرانس پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی در نیویورک، تاکید کرد که روسیه کاملا تمام بخش‌های معاهده مذکور را اجرا کرده است.

به گزارش (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی موسوم به ان.پی.تی (NPT) با هدف منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و ارتقای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در سال 1970 تدوین شد.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه کشورش کاملا از معاهده ان.پی.تی تبعیت می‌کند و امضاکنندگان این معاهده را مطمئن ساخت که کرملین تمام گام‌های لازم و مناسب را اتخاذ کرده است. پوتین نوشت: ما ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود را به پایین‌ترین سطح رسانده‌ایم و قطعا به روند خلع سلاح جامع و کامل متعهدیم. ما به اقدامات‌مان ادامه می‌دهیم و همزمان میان توسعه صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای و تقویت نظام عدم اشاعه تسلیحات تعادل برقرار می‌کنیم که از جمله شامل تعهدات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

پوتین در نامه خود همچنین بر تعهد روسیه بر ماده پنج ان.پی.تی که می‌گوید تمام طرفین باید مذاکرات با حسن نیست داشته باشند و بر خلع سلاح تحت قوانین سخت و موثر بین‌المللی پایبند باشد.

پوتین افزود: روسیه به دنبال آن است معماری همکاری در فضایی مدرن، مناسب و امن را ایجاد کند. مسکو بر اهمیت این معاهده در تضمین آینده‌ای صلح‌آمیز تاکید دارد. ما معتقدیم که تعادل میان سه مولفه اصلی ان.پی.تی شامل عدم اشاعه هسته‌ای، خلع سلاح و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، آینده‌ای ایمن را تضمین می‌کند.

به رغم تضمین‌های پوتین، غرب همچنان روسیه را به نقض توافق توضیحات هسته‌ای متهم می‌کند و هیچ مدرکی نیز برای اثبات آن تاکنون ارائه نکرده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا