اعلام آذربایجان از انصراف تامین مالی راه‌آهن رشت-آستارا/ نگاه ما برای تامین منابع به روس‌هاست

معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌و‌نقل اظهار داشت: پیش از آغاز مذاکرات با روس‌ها برای تامین منابع مالی، مذاکرات با آذربایجان در این باره ادامه داشت و طرف آذری اعلام کرد که تمایلی برای ورود به این پروژه‌ را ندارد اما روس‌ها همچنان برای تامین منابع مالی این پروژه مصر و علاقه‌مند هستند.

به گزارش ارک خبر،عباس خطیبی در گفت‌وگویی درباره مذاکرات با روس‌ها برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا در جلسه اخیر با معاون حمل و نقل روسیه در ایران اظهار داشت: راه‌آهن رشت- آستارا از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است  که به دنبال اجرا و احداث آن هستیم. برای کسی پوشیده نیست که این پروژه آخرین حلقه مفقوده کریدور نوستراک است و این کریدور هم با توجه به طول آن، موقعیت آن در منطقه و ویژگی‌های ترانزیتی که برای کشورمان ایجاد می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته به اهمیت کریدور شمال – جنوب (نوستراک) واقف بودیم و فاز اول آن که راه‌آهن قزوین-رشت بود را به اجرا و بهره‌برداری رساندیم، ادامه داد: از همان روزی که راه‌آهن قزوین- رشت به افتتاح رسید با امضای تفاهنامه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اسفندماه سال ۹۷، کار اجرایی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا را شروع کردیم و علمیات زیرسازی در قسمت ۱۰ کیلومتر ابتدایی این مسیر به پایان رسید و امسال هم با قرارگاه برای ۱۱ کیلومتر قسمت انتهای این مسیر  قراردادی به ارزش یک هزار میلیارد تومان منعقد شده‌ است.

معاون شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت: برای بخش میانی این مسیرریلی و حد فاصل بخش ابتدایی و انتهایی به طول ۱۴۰ کیلومتر، به دنبال مذاکراتی که داشتیم درخواست دریافت مجوز را از سازمان برنامه و بودجه کرده‌ایم که در صورت اخذ مجوز بتوانیم با ترک تشریفات قرارداد ۱۴۰ کیلومتر بخش میانی راه آهن رشت- آستارا را منعقد کنیم تا اقدامات اجرایی آن آغاز شود.

خطیبی افزود: در بحث تملک اراضی و آماده سازی بسترها برای انجام اقدامات اجرایی، نقشه ارزیابی ۵۰ کیلومتر از مسیر تهیه شده و با تامین منابع اقدامات تملک اراضی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث تامین منابع مالی راه‌آهن رشت- آستارا نگاه ما به طرف‌ روسی است، تاکید کرد: پیش از آغاز مذاکرات با روس‌ها برای تامین منابع مالی، مذاکرات با آذربایجان در این باره ادامه داشت و طرف آذری اعلام کرد که تمایلی برای ورود به این پروژه‌ را ندارد اما روس‌ها همچنان برای تامین منابع مالی این پروژه مصر و علاقه‌مند هستند و اخیرا جلساتی با مسئولان روسیه داشتیم که در این جلسه هم بر علاقه‌مندی خود برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا تاکید کردند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در مذاکره با روس‌ها وارد مباحث مهم فنی این پروژه شده‌ایم، اظهار داشت: در جلسه اخیر بحث‌های فنی و موثر مطرح شد و بخشی از ابهامات فنی روس‌ها از جمله با موضوعیت خط عریض و این موضوع که تغییر بوژی و لجستیک در کدام نقطه مد نظر قرار بگیرد، رفع شده‌ است.

خطیبی با اشاره به اهمیت مباحث فنی برای این خط ریلی، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تامین مالی متناظر مباحث فنی است که اساسا مباحث فنی تعیین کننده میزان منابع مالی مورد نیاز در پروژه است و اساسا پیش از توافقات در مباحث فنی نمی‌توان درباره تامین منابع مالی به توافق رسید. در ابتدا باید چارچوب‌های فنی با طرف مقابل همکاری، مشخص شود چراکه چارچوب فنی پایه و بستر توافقات بعدی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات برای تامین منابع مالی پروژه استراتژیک و مهم راه‌آهن رشت-آستارا طولانی شده‌ است، تاکید کرد: مذاکرات با طرف روسی برای تامین منابع مالی راه‌آهن رشت-آستارا به تازگی شروع شده و وقت زیادی هم صرف مذاکره برای تامین منابع مالی نشده‌ است. پیش از مذاکرات با روسیه، با آذربایجان در حال مذاکره بودیم که مذاکرات با آذربایجان برای تامین منابع مالی نتیجه‌ای نداشت .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت گفت: در این مدت کوتاه هم در مذاکرات با روس‌ها پیشرفت خوبی داشتیم و در ظرف ۴ ماه گذشته، تیم‌های فنی و هیات کارشناسی روسیه بازدیدهایی از این مسیر داشتند. باید توجه داشته باشیم که درباره تامین منابع مالی یک پروژه بزرگ و استراتژیک برای هر دو کشور در حال مذاکره هستیم و طبیعتا مباحث متعددی مطرح می‌شود که تمام این مباحث باید مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: جلسات با روسیه درباره راه‌آهن رشت- آستارا ادامه خواهد داشت و در جلسه اخیر طرفین سوالاتی داشتند که قرار بر این شده این سوالات به مسئولان مرتبط منتقل و اطلاعات و مدارک دریافتی بین دو طرف رد و بدل شود.

خطیبی درباره مذاکرات برای روش تامین مالی روس‌ها اظهار داشت: بحثی در این باره که دو طرف چه سهمی در تامین منابع داشته‌ باشند، مطرح نیست. البته ممکن است که بعدها به این نتایج برسیم. برآوردهای انجام شده برای منابع مورد نیاز این پروژه به غیر از احتساب هزینه‌های تملک اراضی، ۸۰۰ به  میلیون یورو است .

وی با بیان اینکه  در کنار رویکرد تامین منابع از بخش خارجی، تامین منابع مالی از بخش داخل را هم دنبال می‌کنیم، ادامه داد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی مباحث تامین منابع مالی از داخل را هم در حال پیگیری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی هم برای تامین منابع مالی بهره‌مند شویم و در این باره جلساتی با معاون اول رییس جمهوری داشتیم و پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را هم داده‌ایم و در این باره مکاتباتی هم انجام شده است.

معاون شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت: چندین گزینه برای تامین منابع  به صورت همزمان و موازی با هم دنبال می‌شود که هر کدام از این گزینه‌ها زودتر دسترسی به منابع مالی را ایجاد کند، فعال خواهد شد.

خطیبی افزود: روس‌ها علاقه‌مند ورود به این پروژه هستند اما برای توافق به زمان نیاز داریم چراکه این توافقات با یک نشست انجام نمی‌شود و کمیته‌های فنی و مالی باید فعال باشند و اولین جلسه این کمیته‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که یکی از ذینفعان این مسیر ترانزیتی کشور روسیه است طبیعتا مذاکرات برای همکاری در پروژه راه آهن رشت- آستارا با این کشور با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا