بیش از 50 درصد دیابتی ها از مشکلات روحی رنج می برند

خبرگزاری ارک – استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: براساس آمارهای بین المللی، بیش از 50 درصد مبتلایان دیابت از بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب رنج می برند.

مجتبی ملک روز چهارشنبه در همایش بررسی نقش عوامل روانشناختی در کنترل دیابت در تالار وزارت کشور افزود: طبق این تحقیقات، از هر 10 بیمار دیابتی، چهار نفر احساس خوبی نداشته و احساس تنهایی و ناامیدی می کنند که مانعی برای کنترل دیابت است.
وی ادامه داد: 57 درصد مبتلایان دیابت در پیگیری درمان، احساس ناتوانی کرده و 48.5 درصد آنان در مورد افت قند خون نگران هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: نیمی از مبتلایان به دیابت در کشورهای مختلف در مورد زمان شروع تزریق انسولین خود نگران هستند، همچنین بیش از 20 درصد مبتلایان دیابت این احساس را دارند که جامعه دید خوبی نسبت به آنها ندارد.
ملک گفت: ازدیاد وزن، افت قند و مشکلات روحی بویژه برای افراد کمتر از 25 سال، از مشکلات مبتلایان دیابت به شمار می رود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مشکلات روحی و روانی و افسردگی مبتلایان به دیابت باید شناسایی شده و مورد درمان قرار گیرد که فقط با آموزش میسر خواهد بود.
وی ادامه داد: 15 درصد مبتلایان به دیابت این نگرانی را داشتند که از طرف خانواده به آنان فشار وارد می شود، زیرا گاهی خانواده ها نقش حمایت را با پلیس اشتباه می گیرند و بطور مثال بیمار دیابتی را به خاطر مبتلا شدن به زخم پای دیابت، سرزنش می کنند در حالیکه این سرزنش ها حمایت نیست و درمان بیماران را دچار اختلال می کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: خرید دارو به بیمار دیابتی کمک نمی کند، رژیم های غذایی پیچیده برای آنان کمک کننده نیست و بیمار دیابتی باید کنترل بیماری خود را بیاموزد.
ملک گفت: بیش از نیمی از مبتلایان دیابت بعد از شش سال نیاز به انسولین پیدا می کنند و این مساله سرنوشت بسیاری از مبتلایان به دیابت است اما متاسفانه نیمی از کادر پزشکی از تزریق انسولین به عنوان یک تهدید استفاده می کنند. تزریق انسولین، اعتیاد و جرم نیست.
وی به باورهای اشتباه درباره دیابت اشاره کرد و افزود: یکی از باورهای اشتباه درباره دیابت این است که انسولین عوارض دارد درحالیکه مشکل هایی مانند قطع عضو از آنجا ناشی می شود که بیماران تزریق انسولین را در زمان مناسب آغاز نکرده اند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: دیابت در هر سنی می تواند فرد را مبتلا کند و مخصوص افراد مسن نیست. بسیاری از دانشجویان و کارکنان ادارات مبتلا به دیابت خجالت می کشند در محیط تحصیل و کار خود انسولین تزریق کنند زیرا حمایت های لازم از آنان نمی شود.
ملک افزود: یک سوم مبتلایان دیابت هنگام فهمیدن بیماری خود فکر می کنند زندگی آنان تغییر کرده و شانس موفقیت ندارند درحالیکه دیابت مانع موفقیت های فردی نیست.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا