با اتمام پروژه‌های در دست اجرا مشکل اولیه تامین آب دریاچه ارومیه رفع می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در خصوص وضعیت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه از اولویت‌های کاری دولت و دولتمردان استان‌های شمالغرب است و پیگیری‌های بسیاری در این خصوص انجام گرفته و پروژه‌هایی در شرف اتمام هستند که مشکل اولیه تامین آب دریاچه را رفع می‌کنند.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی افزود: یکی از این پروژه‌ها، پروژه تونل انتقال آب از سد کانی سیب به طول ۳۶ کیلومتر است. این تونل ۷۰۰ متر ریزش داشته و چند ماه است که برای ترمیم آن مشغول هستند. دولت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده و این ۷۰۰ متر برای امسال ترمیم می‌شود و با رهاسازی آب از این تونل، سالانه حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌رسد.

وی ادامه داد: پروژه انتقال پساب از تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز نیز از مهمترین پروژه‌ها بوده و به تازگی فاز دوم تصفیه خانه تبریز به اتمام رسید. این فاز به طول ۷۰ کیلومتر بوده و ۱۰ کیلومتر آن به صورت لوله کشی است. با اتمام فاز نهایی این پروژه مقدار ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌رسد؛ حدود ۷۰ میلیون مترمکعب نیز از محل تصفیه خانه ارومیه به دریاچه سرریز می‌شود.

میرتاج الدینی بابیان این‌که سالانه با اتمام این پروژه‌ها یک میلیارد مترمکعب آب برای دریاچه تامین شده و از وضعیت کنونی نجات می‌یابیم، افزود: زمستان امسال بخش اعظمی از این پروژه‌ها تحقق می‌یابد.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت قطار تبریز-میانه نیز اظهار کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های لازم الاجرا بوده که پیگیر اجرایی شدن آن هستیم تا آرزوی دیرینه چندین ساله مردم تبریز محقق شود و مسافت قطار تبریز به تهران، پنج ساعت کاهش یابد. این پروژه تا ایستگاه خاوران تبریز به اتمام رسیده و پس از اتمام یکسری از اصلاحات در دهه فجر نهایی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه در خصوص راهکارهای دولت برای بهبود شرایط بورس، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مجلس و دولت، بازار سرمایه و بورس ایران است و همواره‌ نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشته است. بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، بارها مورد مخاطب مردم در این گونه موضوعات قرار گرفتم اما مقوله بورس و مسائل مربوط به آن جزو موارد تخصصی بوده و بنده سعی می‌کنم تا مسائل عمومی این حوزه را پیگیری کنم و به گوش مسئولان‌ برسانم و تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها در این حوزه باید کاملا کارشناسانه و تخصصی تر انجام بگیرد.

وی گفت: مردم نگران سرمایه‌های خود به خصوص در سطح خرد در بازار هستند زیرا با امیدهایی در گذشته وارد بازار شدند اما در دوره‌های افت و سقوط سهام در بورس مشکلاتی برای بسیاری از آن‌ها ایجاد شد. البته وضعیت بورس در چهار هفته اخیر روند مثبت و صعودی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که دولت با ارائه بسته‌های حمایتی باید مسیر سبز بورس را ادامه دهد، گفت: وزیر کنونی اقتصاد از حامیان بورس بوده و در مجلس نیز بسته‌های حمایتی خوبی ارائه داده است که اکنون انتظار می‌رود تا آن بسته‌ها را پیاده سازند. این بسته‌های حمایتی در راستای تقویت بورس بوده و بیمه کردن سهام نیز جزو آن‌ها است که می‌تواند یکی از نقطه‌های اطمینان بخش برای مردم باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه در خصوص فعالیت‌های جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و استقرار این نهاد در دانشگاه تبریز، گفت: از مدیریت دانشگاه تبریز انتظار می‌رود که جهاددانشگاهی استان و مرکز خدمات درمان ناباروری این نهاد را مورد عنایت ویژه قرار دهند و ما نیز در مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه پشتیبان فعالیت‌های ارزنده جهاددانشگاهی هستیم.

وی افزود: در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی برای بخش درمان ناباروری در کشور اختصاص یافته و قرار است که امسال این اعتبار را افزایش دهیم.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در حوزه علوم انسانی تنها پژوهشکده جهاددانشگاهی در شمالغرب کشور و تنها پژوهشکده با این عنوان در سطح کشور است که باید ردیف بودجه برای آن ایجاد شود و اعضای هیات علمی آن نیز تثبیت شده و حمایت لازم از آن انجام گیرد.

وی با بیان این‌که امیدواریم دوره مدیریت جدید سازمان جهاددانشگاهی استان شاهد بالندگی، پویایی و رشد قابل توجه در همه عرصه‌ها باشیم، گفت: جهاددانشگاهی یکی از مجموعه‌هایی است که می‌تواند پرچم جهادتبیین را در دانشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای، تحلیل‌های سیاسی و روشنگری به نسل جوان به دست بگیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا