تاثیر محسوس صادرات و قاچاق دام بر بازار گوشت/ قیمت دام زنده ۸۵ هزار تومان شد

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: زمانی‌که امکان صادرات دام فراهم باشد دامدار انگیزه‌ای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد و ترجیح می‌دهد که دام را در بازارهای خارجی عرضه کند تا دلار و دینار دریافت کند.

به گزارش ارک خبر،علی اصغر ملکی در گفت‌وگویی، با تایید خبر فروش راسته گوسفندی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان گفت: راسته گوسفندی بدون استخوان کیلویی ۳۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد؛ این در حالیست که راسته گوسفندی پاک شده و آماده به سیخ بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت راسته گوشت گوسفندی موضوع تازه‌ای نیست، افزود: شقه گوشت گوسفندی کیلویی ۲۲۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی؛ تقاضا همواره در میانه‌ ماه‌ ریزش می‌کند و در این میان تفاوت قیمت گوشت و افزایشی شدن قیمت‌ها در کاهش مصرف تاثیر ملموس گذاشته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به تاثیر صادرات دام در افزایش نرخ گوشت گوسفندی در بازار، تصریح کرد: زمانی‌که امکان صادرات دام فراهم باشد دامدار انگیزه‌ای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد و ترجیح می‌دهد دام تولیدی‌اش را در بازارهای خارجی عرضه کند که دلار و دینار دریافت کند.
وی نسبتی بین افزایش نرخ گوشت و افزایش نرخ دام زنده برقرار کرد و ادامه داد: اگر دام از کیلویی ۲۰ هزار تومان بالا برود قیمت گوشت در بازار کیلویی ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. قیمت دام در  وهله نخست افزایش پیدا کرده است که هم اکنون شاهد افزایش نرخ گوشت در بازار هستیم.
ملکی با اشاره به افزایش نرخ نهاده‌ها در بازار، گفت: قیمت جو کیلویی ۱۳ هزار تومان، یونجه کیلویی ۹ هزار تومان، کاه کیلویی ۶ هزار تومان شده است؛ تعذیه دام برای دامدار گران تمام می‌شود از این‌رو به ناچار برای جبران هزینه‌ها گران‌تر گوشت را بفروش می‌رساند. از آنجایی‌که ۹ ماه از سال گذشته و داشته‌های دام برای سال جاری رو به اتمام رفته است، همه این عوامل دست به دست هم دادند که شاهد افزایش نرخ گوشت در بازار باشیم.
این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که دامداران بر این باورند که فروش دام زنده کیلویی ۷۲ هزار تومان نمی‌تواند هزینه‌های آنها را جبران کند چرا دام زنده کیلویی ۷۲ هزار  باید گوشت آن کیلویی ۲۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شود؟ گفت: من فروش دام زنده کیلویی ۷۲ هزار تومان را تایید نمی‌کنم؛ دام زنده کیلویی ۸۵ هزار تومان است. شنیده‌ها حاکی از این مهم است که مسئولان وزارت کشاورزی در تلاش‌اند که خروج دام را مدیریت کنند که دیگر دام از کشور خارج نشود؛ متاسفانه علاوه بر روند قانونی خروج دام از کشور در مناطق چون پیرانشهر دام به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و همین مسائل تنش‌های بازار داخلی را تشدید کرده است.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا