کلاف سردرگم بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز

ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز در سال‌های گذشته به کلاف سردرگمی تبدیل شده که انگار هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند گره آن را بگشاید.

به گزارش ارک خبر،هر چند احداث این بیمارستان در سال های گذشته به معضلی در حوزه درمان آذربایجان شرقی تبدیل شده و بر سر محل احداث آن در شهرک خاوران تبریز یا شهر جدید سهند، اختلاف وجود داشت، اما اظهارات هفته جاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه برای احداث این بیمارستان زمینی وجود ندارد، مشکل را وارد فاز جدیدی کرد.

اهمیت بلاتکلیفی ۱۴ ساله بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی سازمان تامین اجتماعی در تبریز، زمانی دوچندان می شود که بدانیم ازدیاد خدمات درمانی یکی از نیازهای اساسی آذربایجان شرقی است تا بیمه شدگان به طور رایگان از خدمات لازم بهره‌مند شوند و به طور قطع احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

کارشناسان با انتقاد از کم کاری مسوولان ارشد استانی و مدیران وقت اداره کل تامین اجتماعی در سال های قبل برای تامین زمین مورد نیاز احداث این بیمارستان می گویند که اکنون حتی در صورت تامین زمین مورد نیاز در اسرع وقت، انجام سرمایه گذاری لازم برای ساخت آن توسط سازمان تامین اجتماعی، فرآیندی طولانی و پیچیده خواهد بود.

این در حالی است که تبریز در زمان حاضر ۲ بیمارستان عالی نسب و ۲۹ بهمن را برای ارایه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی دارد که از این دو نیز اولی پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان نیست و دومی نیز به دلیل عمر حدود ۵۰ ساله خود ، فرسوده بوده و در نیاز به تخریب و نوسازی دارد.

از سوی دیگر تامل در اظهارات یونس دباغ پور صادقی، مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه ۵۳ درصد جمعیت استان، معادل حدود ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر، زیر پوشش این اداره کل هستند، ضرورت تلاش برای باز کردن گره کور احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی در تبریز را دوچندان می کند.

کلنگی که در زمین گیر کرد؛ تغییر محل ساخت از شهرک خاوران به شهر جدید سهند

بیست و پنجم تیر ماه ۱۳۹۵ بود که کلنگ احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی در شهرک خاوران تبریز با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرحوم جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی، پزشکیان، نائب رئیس اول وقت مجلس، محجوب، نماینده وقت مردم تهران و چند تن از نمایندگان استان در مجلس زمین زده شد، کلنگی که مردم شوخ طبع تبریز می گویند در زمین گیر کرد.

در آن زمان اعلام شد که این بیمارستان در سال ۹۵ بودجه‌ای ندارد، اما در اعتبارات سال ۹۶ اعتبارات آن لحاظ و عملیات اجرایی اش آغاز می شود؛ قرار بود که در طول سال ۹۵ نیز عملیات آماده سازی زمین، نقشه‌کشی و سایر اقدامات اولیه احداث این مرکز درمانی انجام شود و بر اساس جدول زمانبندی شرکت خانه‌سازی آذربایجان به عنوان مجری طرح، عملیات احداث آن آن حدود سه سال طول بکشد.

اما آغاز عملیات ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی از همان ابتدا لنگ بود و طبق برنامه پیش نرفت، به گونه ای که جمال الدین نیکنامی، مدیر وقت درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی، تازه هجدم تیرماه سال ۹۷ از ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در تبریز خبر داد و گفت که این مرکز درمانی در مدت سه سال توسط یک شرکت ایرانی تحت لیسانس شرکت سوئدی احداث می‌شود.

اما این پایان ماجرای مشکل در احداث بیمارستان نبود و نیکنام مدتی بعد اعلام کرد، بانک اتریشی حامی طرح با فشارهای تحریمی آمریکا، عقب کشیده و شرکت کره ای سامسونگ نیز که بعد از آن به میدان آمده بود، به دلیل مشابه، از مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی کنار رفته است.

پس از متوقف شدن عملیات احداث بیمارستان تامین اجتماعی در تبریز، به دلیل آنچه که مقام های وقت، فشار تحریمی آمریکا اعلام کردند، این بار محل احداث محل اختلاف شد و بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز از شهر جدید سهند سر بر آورد؛ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ بود که کلنگ احداث بیمارستان با حضور جان بابایی، معاون وقت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و مسوولان استانی در شهر جدید سهند بر زمین زده شد.

پورمحمدی، استاندار وقت آذربایجان شرقی در آن زمان از زمین زدن کلنگ احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در شهر جدید سهند به عنوان اتفاق خوش آن سال یاد کرد و نورالله زاهدی، مدیرعامل شرکت آذر فدک و فرد خیری که گفته می شد ساخت بیمارستان را برعهده گرفته بود، نیز در سخنانی اظهار امیدواری کرد که خداوند توفیق خدمتگزاری صادقانه را به وی عطا کند و این توفیق نصیب او شود که در این پروژه از خدمتگزاران به محرومین باشد و دچار تجارت با جان مردم نشود.

اما انگار داستان پیچیده بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی در تبریز، پایان نداشت و غلامرضا اقبالی، مدیرعامل پیشین شرکت عمران سهند بیست و سوم مرداد ماه امسال در نشست با خبرنگاران اعلام کرد که زمین ۱۰۰ هکتاری برای احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در دوره مدیریت قبلی به شکل تقریباً رایگان در اختیار یک خیریه قلابی قرار گرفته بود که تصمیم داشتند بیمارستان خصوصی احداث کنند.

وی با بیان اینکه قرار ما در شهر سهند احداث بیمارستانی است که خدمات با نرخ دولتی انجام دهد، افزود: با تلاش ۲ ماه این قرارداد خلع ید شد و با نفرات جدید برای احداث بیمارستان ۳۲۷ تخت خوابی به توافق رسیده‌ایم.

انتقاد از بلاتکلیفی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی

اما ادامه معطلی ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی گلایه مردم و مسوولان را به دنبال داشت، به طوری که سوم آبان پارسال نیز علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به دیدار خود با وزیر وقت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به کثرت بیمه شدگان و بازنشستگان و نیاز شدید به درمان مستقیم (رایگان) که منافع سازمان تأمین اجتماعی و این قشر را در پی دارد، ضروری است پس از سال‌ها وقفه احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز عملیاتی شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اسلامی با اشاره به شرایط خاص بازنشستگان از جمله کهولت سن و عوارض ناشی از آن و هزینه‌های شدید زندگی اظهار داشت: هزینه‌های سرسام آور درمانی به ویژه برای بازنشستگان ضرورت حمایت از این حوزه را برای این قشر پراهمیت می‌کند.

منادی با انتقاد از وقفه‌هایی که در همسان سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفته است، اظهار داشت: این حق طبیعی بازنشستگان است که پس از عمری تلاش و خدمتگذاری به این حداقل خواسته خود پس از سال‌ها دست پیدا کنند.

ضعف مسئولان در احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز نابخشودنی است

فرافکنی مشکلات ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی سازمان تامین اجتماعی در تبریز، صدای امام جمعه تبریز نیز در درآورد و حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، با انتقاد از سیستم اداری، تاکید کرد احداث این مرکز درمانی از جمله مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگی استان است که با وجود تاریخچه نه چندان مطلوب آن، باید با پیگیری امر از جانب مدیران ذیربط هر چه سریع‌تر به نتیجه انجامد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ضعف مسئولان استانی و کشوری در سازمان تأمین اجتماعی احداث بیمارستانی را که قرار بود در شهرک خاوران ایجاد شود با مشکل مواجه ساخت و این ضعف نابخشودنی است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود مجموعه های درمانی تأمین اجتماعی را امید افراد تحت پوشش این سازمان دانست و گفت: ضعف مسئولان استانی و کشوری در سازمان تأمین اجتماعی، احداث بیمارستانی را که قرار بود در شهرک خاوران ایجاد شود، با مشکل مواجه ساخت.

 

اصل ماجرا چه بود؟

مدیریت درمان اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در واکنش به انتقادات از بلاتکلیفی ۱۴ ساله بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی در گزارشی اعلام کرد، طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۷، استانداری باید زمین مناسب به صورت رایگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می داد تا این سازمان نیز اقدام به جایگزین کردن بیمارستان ۵۰ ساله ۲۰ بهمن با بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی کند که این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در شهرک خاوران ابتدا در اختیار شهرداری بود و به دلیل اینکه شهرداری ملزم به در اختیار گذاشتن زمین رایگان نیست، قرار بر این شد تا از سوی استانداری، مجوزی مبنی بر جایگزین زمین بیمارستان با تغییر کاربری در محل دیگر انجام گیرد که این اتفاق نیز نیفتاده است.

در زمان حاضر زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی خاوران در اختیار شهرداری است و شهرداری برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کند، زمین را در اختیار استانداری آذربایجان شرقی قرار داده است و استانداری نیز به رغم مکاتبه با دفتر ریاست جمهوری برای انتقال زمین بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی به سازمان تأمین اجتماعی با این استدلال که تامین اجتماعی یک سازمان دولتی نیست، موفق به این کار نشده است.

بر اساس گزارش مدیریت درمان اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی، آخرین ابتکار استانداری آذربایجان شرقی، پیشنهاد در اختیار گذاشتن زمین بیمارستان به شکل هبه بود اما این اقدام نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.

ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی در خاوران منتفی است

اما یونس دباغ صادقی‌پور، مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست خبری تیر ماه خود آب پاکی روی همه ریخت و اعلام کرد که : متاسفانه بعد از گذشت ۱۴ سال، بر اساس استعلامی که سال گذشته از استانداری داشتیم، اعلام کرده‌اند دولت موظف به اهدای زمین بیمارستان نیست؛ از طرفی سازمان مسکن و شهرسازی نتوانست محل بیمارستان را تامین کند و عملا در محل شهرک خاوران بیمارستانی احداث نخواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا