زنان معتاد از آسیب پذیری بیشتری نسبت به مردان برخوردارند

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: به دلیل تفاوت های جسمانی و روحی زنان دارای اعتیاد از آسیب پذیری بیشتری نسبت به مردان معتاد برخوردار هستند.

به گزارش ارک خبر،فاطمه عباسی در گفت و گویی افزود: سرعت وابستگی به مواد مخدر و اثرات مخرب مواد اعتیاد آور بر بدن زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است. این مسئله دلایل علمی زیادی دارد و به فیزیولوژی بدن زنان مربوط می شود زیرا بدن آنان مقاومت کمتری نسبت به بدن مردان در برابر اعتیاد دارد.

وی ادامه داد: برخی از زنان قربانی مصرف مواد مخدر شده اند به این شکل که توسط یکی از نزدیکان آنها که معمولاً پدر، برادر، همسر و پدرشوهر بوده است به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند و در برخی موارد توسط این افراد وادار به مصرف مواد مخدر شده اند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اعتیاد در زنان آنان را در معرض بیماری ها و اختلالات روانی مانند افسردگی قرار می دهد و در برخی موارد باعث خودکشی آنها می شود.

عباسی افزود: پس از اعتیاد، زنان توسط خانواده و محل کار طرد شده و معمولاً شغل خود را از دست می دهند و در برخی موارد به دلیل هزینه ی بالای اعتیاد به روابط خارج از چارچوب کشیده می شوند.

وی اظهارداشت: زنان معتاد علاوه بر از دست دادن اعتبار و منزلت اجتماعی خود، از لحاظ عرف جامعه مورد قبول نیستند و طرد می‌شوند. این طرد همچنین از سوی خانواده فرد معتاد نیز صورت می‌گیرد، به جهت آنکه اعتیاد زنان معمولاً نشانه فروغلتیدن آنها در انواع رفتارهای ضداخلاقی می‌باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده زنان معتاد، روابط عاطفی و انواع حمایت‌های خانوادگی را از آنان(به ویژه دختران قطع می‌کنند و این مسأله آغاز مشکلات جدیدتر و خطرناک‌تر است.

عباسی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در راستای سیاست های خود در ۶ ماه اول امسال اقداماتی را جهت زنان معتاد انجام داده است، افزود: در کشور ۷۳ مرکز خدمات درمان اعتیاد شامل مراکز سرپایی، اقامتی، جامع، ماده ۱۶ و مراکز ترک اعتیاد اجتماع درمان مدار یا تی سی TC را در اختیار زنان قرار می دهد.

وی تصریح کرد: تعداد زنان تحت درمان در مراکز درمان سرپایی ۱۵ هزار و ۴۷۲ نفر، در مراکز اقامتی و توانمندسازی ۱۰ هزار و ۵۴۶ و در ۲۱ مرکز کاهش آسیب ۶۵۲۵ نفر است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: از سوی دیگر از سیاست های سازمان بهزیستی حمایت از زنان معتاد و کودکان آنان در زمان درمان است. از جمله این اقدامات حمایتی اولویت ارائه یارانه درمان به زنان و کودکان در دستورالعمل های کمک های یارانه ای سازمان است.

عباسی افزود: در برنامه پیشگیری از اعتیاد اکثرا برای بانوان و کودکان آنانی که در معرض آسیب هستند، طراحی شده است، از جمله این برنامه ها طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان موسوم به پازک، طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای مهارت های شناختی رفتاری و برنامه های اجتماع محور است.

وی گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اصلی جامعه جهانی است. آمار رو به افزایش مصرف مواد مخدر در دنیای کنونی به گونه‌ای است که یکی از سم‌شناسان معروف دنیا به نام لودوینگ می‌گوید: «اگر غذا را مستثنی کنیم، هیچ ماده‌ای در روی زمین نیست که به اندازه مواد مخدر این چنین آسان وارد زندگی ملت‌ها شده باشد».

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: مطابق گزارشات آماری، مصـرف مـواد مـخدر در ایـران نـیز روندی افزایش دارد و در میان انواع ناهنجاری‌ها، آسیب‌زاترین و گسترده‌ترین معضلات است. اینک پدیده اعتیاد در میان زنان نیز همچون عارضه‌ای فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح می‌باشد و دارای ابعاد پیچیده و چندگانه‌ای است؛ بدین‌جهت بررسی‌های جامعه‌شناخـتی، روانـشناختی و اقتصادی در راستای شناسایی علل و عوامل این معضل و یافتن راهکارهای مؤثر جهت پیشگیری، مقابله و درمان ضروری است.

عباسی گفت: در اکثر جوامع، زنان بسیار کمتر از مردان رفتار انحرافی و مجرمانه دارند. در ایران، نرخ اعتیاد مردان بیش از زنان است. به طوری که ۹۲.۵ درصد معتادان مرد و ۷.۵ درصد زن می‌باشند. تعداد معتادان زندانی مرد نیز بیش از زنان معتاد زندانی است.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.

مراکز تبصره ۲ نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده اند، مراکز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا