۳۰۰ هزار برگ وصیت‌نامه و دست‌نوشته شهدای آذربایجان شرقی جمع‌آوری شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، گفت: جمع آوری وصیت نامه، دست نوشته، عکس، خاطرات و مکاتبات مربوط به شهدای والامقام یکی از فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در آذربایجان شرقی تاکنون بیش از 300 هزار برگ از این اسناد جمع آوری شده است.

به گزارش ارک خبر،جابر ابوالفتح زاده، به مناسبت سالروز تاسیس ایسنا با حضور در دفتر این خبرگزاری، افزود: علاوه بر این، مشخصات هویتی همه شهدای والامقام آذربایجان شرقی در قالب دو جلد کتاب «فرهنگ اعلام شهدا» به زیور طبع آراسته و به طور گسترده توزیع شده است.

وی اضافه کرد: تدوین مجموعه «وصیت‌نامه کامل شهدا» نیز در دستور کار ما در بنیاد شهید استان است که تاکنون یک جلد از این مجموعه را به چاپ رسانده‌ایم و دو جلد دیگر نیز منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات فرهنگی مزبور، مصادیقی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: این اسناد نه متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران که از آن همۀ دستگاه های اداری و آحاد پژوهشگران و عموم مردم است و لذا از استفاده از این اسناد استقبال می کنیم.

ابوالفتح زاده افزود: گذشته از این، سندهای صوتی و تصویری ذیقیمتی از برخی از شهدای والامقام آذربایجان شرقی داریم که به اتفاق یک هزار و ۵۰۰ حلقه ویدئوی مربوط به طرح خاطره نگاری از ایثارگران معظم با عنوان «اسناد افتخار» می تواند مورد استفادۀ عموم قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: امروز با انبوهی از خاطرات و رشادت‌های ایثارگران مواجه هستیم و هم‌اکنون دو شهید زنده حاج‌آقا آقایی جانباز بصیر ۷۰ درصد و حاج جعفر پورجعفر جانباز ۷۰ درصد به عنوان شهید زنده و تاریخ شفاهی در این جمع حضور دارند و خاطرات بسیاری از دوران دفاع مقدس دارند که این تاریخ نیازمند تشریح، تبیین و بازگویی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که جانفشانی شهدا و ایثارگران و پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت با هیچ چیزی قابل معامله نیست، خاطرنشان کرد: تنها راه جبران رشادت‌های این عزیزان، این است که اطمینان خاطر یابند مسیری که هستی شان را در آن فدا کرده‌اند، تداوم دارد.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ ایثار و شهادت همچنان تداوم داشته و شهدای جبهه مقاومت و امنیت نیز در تداوم راه شهدا گام برداشته‌اند، افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک فعالان در حوزه بازنشر و ویرایش فرهنگ ایثار و شهادت، قدم‌های خوبی برداشته و به درستی به نسل‌های بعدی تحویل دهیم؛ متاسفانه گاه برخی شبهات هم در این رابطه مطرح می‌شود که موطف به پاسخ در مورد آن و تبیین و تشریح حقانیت این مسیر هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با بیان این‌که در سطح استان نیز بنا داریم برنامه‌های فرهنگی را در گستره استان برگزار کرده و فعالیت‌ها صرفاً محدود مرکز نشود، گفت: خود را در قبال آحاد ایثارگران مسئول می‌دانیم و برای تمامی  ایثارگران ساکن در استان برنامه‌های فرهنگی، یادواره‌های شهدا و جلسات متعدد برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاسیس خبرگزاری ایسنا در ۱۶ آذر ۱۳۷۸،گفت: جا دارد یاد دانشجویان شهیدِ واقعه ۱۶ آذر سال۱۳۳۲ به نام های «مهدی (آذر) شریعت رضوی»، «مصطفی بزرگ نیا» و «احمد قندچی» که در اعتراض به ورود «ریچارد نیکسون» معاون رئیس جمهور وقت آمریکا (آیزنهاور) و اعتراض به کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲ به فیض شهادت نائل شدند را گرامی بداریم که از آن روز به بعد، ۱۶ آذر، روز دانشجو نامیده شد.

ابوالفتح زاده یادآوری کرد: خاطره شهدای ایسنا خبرنگار شهید «اسماعیل عمرانی» و عکّاس شهید «محمدحسن قریب» که در ۱۵ آذر ۱۳۸۴ در جریان پوشش خبری رزمایش نظامی منطقه چابهار در اثر سقوط هواپیمای سی۱۳۰ به فیض شهادت نائل شدند را نیز گرامی می داریم و به روان پاکشان سلام و درود می فرستیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا