تخفیف ۵۰ درصدی آب‌بهاء برای کشاورزان مقید به رعایت الگوی کشت

وزیر جهاد کشاورزی درباره مشوق‌های کشاورزان برای اجرای الگوی کشت، گفت: براساس قانون بودجه به کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند نه تنها یارانه کود پرداخت می‌شود بلکه از تخفیف ۵۰درصدی آب‌بهاء که وزارت نیرو در نظر گرفته، برخوردار می‌شوند.

به گزارش ارک خبر،سیدجواد ساداتی نژاد در توضیح اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی، گفت: نیم قرن است که در کشور درگیر الگوی کشت هستیم، در پایداری غذا و پایداری کشاورزی هم راهی جز اجرای الگوی کشت نداریم لذا اگر بخواهیم کشاورزی اقتصادی باشد، باید بر اساس اقلیم حرکت کنیم و برای این کار با توجه به مشکل آب و مسائلی اینچنینی باید به سمت اجرای الگوی کشت در کشور رویم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از ابتدای فصل پاییز باید الگوی کشت را ابلاغ می‌کردیم که این کار انجام گرفت و به استان‌های کشور ابلاغ شد. کارگروه اقدامی نیز تشکیل شد و هر دوشنبه استان به استان با مجموعه‌های دست اندر کار اعم از مدیران شهرستان ها کار را پیش بردیم.

پرداخت یارانه کود به کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند

ساداتی نژاد در توضیح مشوق‌های کشاورزان برای اجرای الگوی کشت، گفت: مهم‌ترین بخش، الزامات اجرای الگوی کشت است. ما برخی الزامات مانند یارانه کشت را نداریم که در بودجه سال ۱۴۰۲ باید ببینیم اما بر اساس الزاماتی که داریم، باید اقدام کنیم. به عنوان مثال در بودجه سال ۱۴۰۱یارانه کود داریم و به کسانی که بر اساس الگوی کشت در استان‌ها پیش روند، یارانه کود پرداخت می‌کنیم، یعنی یک کیسه کود پتاسه و فسفات که یک و نیم میلیون تومان هزینه آن است را به کسانی که الگوی کشت را رعایت کنند، حدود ۵۰۰ هزار تومان حساب می‌کنیم یعنی این افراد یارانه می‌گیرند و کسانی که الگوی کشت را رعایت نکنند، کود را با قیمت آزاد باید تهیه کنند.

تخفیف ۵۰ درصدی وزارت نیرو برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند

ساداتی نژاد با بیان اینکه برخی الزامات تشویقی را در بودجه سال آینده باید ببینیم، تصریح کرد: در مورد تخفیف آب‌ بها با وزارت نیرو توافقاتی شده است تا کسانی که الگوی کشت را رعایت می کنند از ۵۰ درصد بخشودگی برخوردار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه الگوی کشت موضوع مهمی است اما تنها به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست و موضوعی فرا دستگاهی و فرا قوه‌ای است، گفت: الگوی کشت موضوعات دیگر ما را هم نظم می‌بخشد؛ به عنوان مثال در حوزه تحقیقات، ۷ هزار تحقیق انجام گرفته در سازمان تحقیقات کشاورزی ایران کاملا منطبق بر الگوی کشت نیست، آمایش تحقیقاتی در کل کشور منطبق بر الگوی کشت نیست. عملیاتی که از پاییز امسال شروع شده و در حال پیگیری است، هر چه جلو رویم عمق بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا