آمار بالای سقط جنین در آذربایجان شرقی! / وضعیت جمعیت در استان گریستنی است / ۳۰ درصد دختران ایرانی مجردند

مشاور عالی وزیر بهداشت در حوزه جمعیت نسبت به بالا بودن میزان سقط جنین در تبریز هشدار داد.

به گزارش ارک خبر،مـحمـداسـماعـیل اکبری صبح امروز در نشست علمی مبانی بیولوژیک اصلاح ساختار جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: وضعیت جمعیت آذربایجان شرقی بسیار بغرنج است به گونه ای که شاخص جمعیت این استان به عنوان یکی از استان های بنیان گذار فرهنگ در کشور حال گریستنی دارد ؛ در مقوله جمعیت این استان راه خود را گم کرده و امیدواریم با تلاش مسئولان به راه اصلی خود بازگردد.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و دغدغه ایشان به عنوان یک کنشگر جمعیتی در کشور ادامه داد: ایران دچار  آینده هولناک پیری جمعیت شده است و حمایت از فعالان حوزه خانواده و جمعیت از ضروری ترین فرایض است که باید یک سیاست حیاتی تلقی شود یعنی ممانعت از مهاجرت اگرچه مانع از خروج جمعیت از کشور می شود ولی این امر مانع پیری جمعیت نمی شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: سخنان رهبر انقلاب حکم شرعی را به دنبال دارد و حوزه سلامت باید با اهمیت به مردم، بهداشت و علم کافی وارد میدان شوند.

کاهش جهانی جمعیت

اکبری با اشاره به شاخص های سیاسی در مقوله جمعیت نیز گفت: سیاست تکنیک نیست بلکه یعنی ادراک معنا و توجه به عام مسئله قضیه جامعه است. جمعیت دنیا از زمان خلقت جهان تا ۲۰۰ سال پیش یک میلیارد بود که تا همین چند دهه قبل روندی افزایشی با شاخص رشد ۲.۱ درصدی داشت اما متاسفانه در سال ۲۰۲۳ این شاخص به ۱.۰۰۱ درصد رسیده است که سازمان مدیریت نظم جهانی تصمیم دارد شاخص جمعیت دنیا را به ۰.۵ – درصد برساند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ با کنار گذاشتن مسئولین مرکز آمار ایران در کنترل جمعیت تدابیری را اتخاذ کرده ایم اما مرکز آمار آذربایجان شرقی مقاومت شدیدی را در تغییرات نشان می دهند، زیرا ۷۰ سال پیش سازمان برنامه بودجه کشور با شاخص فردگرایی تاسیس شده است.

اکبری ادامه داد:  با ارسال نمودار جمعیت به مقام معظم رهبری که برخلاف نمودار جمهوری اسلامی ایران است اولین نمودار دقیق از جمعیت ایران که نشانگر کاهش شدید جمعیت در ۷۰ سال اخیر است توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ سیاست کلی جمعیت را مطابق قانون اساسی را در سراسر کشور ابلاغ شد تا از سوی دولت وقت اجرا شود اما هیچ اقدامی تا به امروز صورت نگرفته است.

 

۷۰ درصد دختران ایرانی مجردند

مشاور عالی وزیر بهداشت که در تبریز سخن می گفت اذعان داشت: ۴۴ درصد فرزندان دنیا بدون نکاح (بدون پدر) به دنیا می آیند که خوشبختانه ایران در این مقوله بدون سهم است و تنها ۷۰ درصد دختران ایران ازدواج می کنند و ۳۰ درصد مجردند که این ۷۰ درصد باید کمبود جمعیت سهم مجردین را جبران کنند.

وی با اشاره به لزوم بررسی معضل افزایش جمعیت در استان و نیاز به افزایش قشر جوان که آینده ساز کشور هستند افزود: از مسئولان آذربایجان شرقی در حوزه بهداشت و جمعیت  می خواهیم تمام ابعاد در افزایش جمعیت به طور موشکافانه مورد تحقیق قرار بگیرد.

اکبری با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۳۴۱ بیشترین رشد جمعیت را در بین کشورهای منطقه داشت افزود: از سال ۱۳۹۸ این شاخص به شدت کاهش یافت و تنها کشوری که به اهمیت سخنان اقتصاددانان  پی برد و جمعیت خود را افزایش داد فلسطین بود چرا که بر این باورند که افزایش جمعیت اقتصاد، تولید و نخبگان را بیشتر می کند. اما جمعیت فعال در عرصه تولید در ایران یک چهارم جمعیت کشور است که باید مخارج سه چهارم مابقی افراد جامعه  را متقبل شوند.

 

پایین بودن موفقیت مراکز ناباروری در ایران

وی با اشاره به فعالیت مراکز ناباروری در کشور ادامه داد: از ۱۶ میلیون نفر جمعیت ایران زنان همسردار که در سن فرزند آوری هستند فقط ۲۰ درصد آنها نابارورند که حدود  ۳.۲ میلیون نفر می شوند. در کل دنیا مراکز ناباروری۱۰ الی ۳۰ درصد با موفقیت بارداری مواجه می شوند که متاسفانه در ایران این آمار ۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: در ایران نه تنها زنان بلکه ۵۰ درصد مشکل باروری زوجین از طرف مردان است اما به دلیل هزینه معالجه کمتر مردان؛ بیشتر توجهات به سمت زنان می رود.

اکبری ادامه داد: یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت سن بارداری زنان است  به طوری که هر چقدر سن زنان در بارداری کمتر باشد فاکتورهای منفی کاهش یافته و حتی احتمال بارداری در زنان زیر ۲۰ سال بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی پنج سال بعد از ازدواج تا اولین فرزند زنان فاصله وجود دارد ادامه داد: در وزارت بهداشت فاصله گذاری بین فرزندان به طور معمول دو سال تعیین شده که در زنان بالای ۴۰ سال به یک سال کاهش یافته است.

اکبری در انتهای سخنان خود اشاره کرد: از نظر علمی بارداری در بهبود سرطان به دلیل کاهش کورتون در بدن تاثیر مثبت دارد اما متاسفانه قوه قضاییه به راحتی حکم سقط جنین را در بیماران سرطانی صادر می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا