تا ۲ سال نرخ ارز کالاهای اساسی را ثابت نگه می‌داریم

معاون اول رییس جمهور جلسه مشترک هیات دولت و استانداران را جلسه ای پراهمیت ارزیابی کرد و گفت: این نشست به صورت فصلی برگزار می شود و چندین هدف مهم را برای توسعه و حل مسائل کشور دنبال می کند.

به گزارش ارک خبر،محمد مخبر عصر روز یکشنبه در حاشیه جلسه مشترک هیات وزیران و استانداران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: وقتی یک تصمیم کلان و ملی نظیر احداث مسکن توسط دولت اتخاذ می‌شود، برای اجرای این تصمیم، تقسیم کار متناسب با هر منطقه در استانها و اقصی نقاط کشور صورت می گیرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: تصمیمات دولت در استانها و شهرستانهای کشور به صورت برنامه های مجزا در دستور کار اجرا قرار می گیرد، به عنوان نمونه، در دولت برای تولید مسکن تاکنون برای احداث ۲میلیون و چهارصدهزار واحد مسکونی برنامه ریزی و تقسیم کار انجام شده که در برخی موارد زمین شناسایی شده، برخی موارد کار احداث آغاز شده و مواردی نیز کار در حال اتمام است.

وی ادامه داد: برای اجرای چنین طرحی، کارها از روستاها آغاز شده و تا مرکز کشور و تهران استمرار داشته است، اجرای چنین برنامه ای نیازمند آن است که به صورت مستمر نظارت و پیگیری شود و موانع پیش روی آن مرتفع شود.

مخبر همچنین با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی تصریح کرد: طبیعتا اجرای چنین برنامه ای بدون پیگیری مستمر محقق نمی‌شود، دولت برای اجرای این طرح در همه استانها، شهرستانها و مراکز شهری و روستایی کشور برنامه ریزی کرده است و امروز با استناد به آمار و ارقام و کد ملی متقاضیان اشتغال اعلام می‌کنیم که تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه دولت برای تحقق رشد اقتصادی گفت: سهم هر استان برای تحقق هدفگذاری رشد اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه تعیین شده که اینگونه برنامه ها در جلسات مشترک دولت و استانداران به صورت دقیق مرور و بررسی می‌شود و اگر نیازمند مانع زدایی یا مصوبه ای از سوی دولت باشد در همین جلسه ترتیب اثر داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه قطار پیشرفت کشور راه افتاده است، تصریح کرد: در بخش های مختلف نفت، صنعت، آب و برق کارها و پروژه های بزرگی به ارزش ۲۰۰میلیارد دلار شامل سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور آغاز شده است که بخشی از این طرح‌ها وارد مرحله اجرا شده اند، تعدادی در مرحله تفاهم و توافقنامه است و بخشی نیز در دست برنامه ریزی است که طبیعتا چون قرار است این طرح ها در استانهای مختلف کشور اجرا شود، استانداران باید پیگیری لازم را انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم از رییس جمهور تا سایر اعضای دولت از ابتدا کارهای میدانی وسیعی را آغاز کرده اند و در جلسات مشترک دولت با استانداران، مسائل اصلی کشور در نشستی سه چهار ساعته مرور می شود.

مخبر کمبود منابع آب را از مسائل اصلی کسور برشمرد و گفت: برای تامین آب تصمیمات خوبی در دولت اتخاذ شده است که استفاده از آب ژرف، انتقال آب، مکانیزه شدن مصرف و بهره گیری از تکنولوژی و روشهای دانش بنیان از جمله این موارد است که می‌تواند در مدیریت منابع آبی کشور بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به برخی موارد مورد تاکید رییس جمهور در جلسه مشترک دولت و استانداران خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری از موارد مورد تاکید رییس جمهور بود چراکه رشد اقتصادی، اشتغال، پایه پولی و برخی شاخص های دیگر اقتصادی به تولید کشور بستگی دارد و اگر بتوان تولید را در کشور رونق ببخشیم، بسیاری از مسائل همچون ارزش پول ملی حل خواهد شد که یکی از موضوعات اصلی در این خصوص سرمایه گذاری است که با جدیت دنبال می شود.

معاون اول رییس جمهور میدان دادن به بخش خصوصی را از راهبردهای جدی دولت برشمرد و گفت: این موضوع نیز در حال پیگیری است و به صورت دقیق دنبال می شود.

وی افزود: استانداران در این جلسه درخواست اختیارات بیشتر داشتند تا بتوانند برنامه های دولت را با جدیت بیشتر دنبال کنند که قرار شد گروهی تعیین شوند و اختیارات مورد نیاز استانداران برای پیگیری برنامه های دولت را احصاء کنند تا تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود.

مخبر از اهتمام جدی دولت برای اجرای کامل و دقیق مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور خبر داد و گفت: عملکرد و تعهد بانکهای عامل از موضوعاتی است که در اجرای مصوبات و سایر برنامه ها همچون اشتغال تاثیر جدی دارد که در این جلسه تاکید شد که این موضوع پیگیری شود.

وی نبود مدیریت واحد و یکپارچه در مرزهای کشور را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: قرار شد که این موضوع نیز بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه رییس جمهور حساسیت ویژه ای نسبت به تغذیه، سلامت و مسکن مردم دارد، اظهار داشت: مردم در بخش معیشت مشکلاتی دارند و تصمیم خوبی برای جلوگیری از نوسانات قیمت کالاهای اساسی اتخاذ شده است که برای مدت دو سال بتوانیم نرخ ارز این کالاها را ثابت نگه داریم که با تنش جدی در قیمت این اقلام مواجه نشویم.

مخبر از برنامه ریزی دولت برای کمک به بخش سلامت جامعه و جبران هزینه های درمان بویژه در بیماری های خاص خبر داد و گفت: دولت برنامه ریزی خوبی انجام داده است تا با اجرای طرح پزشک خانواده بتوانیم موضوع درمان مردم را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به تردید برخی افراد نسبت به امکان تولید چهار میلیون مسکن تصریح کرد: قرار نیست مسکن فقط از طریق منابع دولتی احداث شود، مسکن توسط مردم ساخته می شود و دولت شرایط را برای تحقق برنامه های تولید مسکن تسهیل می کند و زمین مورد نیاز را در اختیار قرار می دهد که خوشبختانه کارهای وسیعی در این خصوص انجام شده و در هزار و صد شهر که جمعیت زیر ۲۵هزار نفر دارند و هم زمین و هم متقاضی وجود دارد که زمین را در اختیار مردم این شهرها قرار می دهیم.

مخبر با اشاره به وجود ۲۴۰هزار واحد مسکن مهر ناتمام افزود: مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی برای حل مسائل زمین یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام کرده بود و انتظار داریم با برنامه ریزی های انجام شده اقدامات خوبی در بخش مسکن انجام شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم برای حل مسائل معیشتی مردم کار ضربتی انجام دهیم و علاوه بر اقدامات ضربتی، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا