دانش آموزان را پژوهنده تربیت کنیم/ فرزندم در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بهترین مدارس، مدارس پژوهنده هستند، گفت: از مسوولان در مدارس می‌خواهیم برای دانش آموزان فرصت یادگیری فراهم کرده و آنان را پژوهنده تربیت کنند.

به گزارش ارک خبر،یوسف نوری در گردهمایی کشوری روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس غیر دولتی سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: عدالت مهمترین عاملی است که موجب قوام حکومت می شود، در اینجا عدالت اجتماعی و ذیل آن عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی وجود دارد و باید از ظرفیت‌های مردمی برای پیاده سازی و تحقق این جنبه از عدالت بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت از جمله مصادیق مهم تحقق عدالت به شمار می‌رود، افزود: اسناد و قوانین بالادستی از جمله سندتحول بنیادین از جمله نقاط قوت ما در آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دومین نقطه قوت، استقبال خوب مردم از مدارس غیردولتی است. نباید فراموش کنیم که مردم ولی نعمتان ما هستند و وقتی اینگونه فکر کنیم برنامه‌ریزی صحیحی انجام می‌دهیم.

نوری افزود: بسیاری از دانش آموزان ما یک وجهی تربیت شده‌اند، در حالی که نسل امروز، چندوجهی‌اند و باید به همه ساحت‌های تربیتی آنها توجه شود، دانش آموزان را برای امروز تربیت می‌کنیم، درحالی که آنها را باید برای آینده و زمانه خودشان تربیت کرد و این یکی از نقصان‌هایی است که در مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز الگویی از مدارس غیردولتی به معنای واقعی مبتنی بر سندتحول بنیادین بیرون نیامده است، هرمدرسه ای هم باید سند خود را داشته باشد و برنامه‌ریزی سالانه انجام دهد و ارسال بخشنامه از ستاد هم ممنوع شود. این برنامه سالانه باید پایش و نیروی انسانی متخصص جذب شود.

فرزندم در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند

نوری اظهارداشت: فرزندم مدرسه دولتی درس می‌خواند اما یکبار از مدرسه تماس نگرفته‌اند که ببینند چه کاری می‌توانم برای مدرسه انجام دهم. مردم به مشارکت فراخوانده نمی‌شوند و توفیقات بچه‌ها به ندرت به اولیاء منعکس می‌شود، اما برای دریافت کمک مالی تماس می‌گیرند.

وی گفت: موسسان مدارس غیردولتی می‌توانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، در مناطق محروم حضور یابند و ظرفیت‌های خود را در آنجا به کار گیرند.

نوری درباره مدارس هیات امنایی اظهار کرد: این مدارس واقعا هیات امنایی نیستند، بلکه دولتی هستند. هیات امنایی یعنی مردم خودشان مدرسه را اداره کنند. باید بازنگری هایی در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآورشد: همچنین باید اجازه دهیم مناطق آزاد خودشان مدارس را اداره کنند. ما باید بر جذب نیرو و پایش برنامه نظارت کنیم و مابقی را خودشان باید اداره کنند.

تولید الگوهای کاربردی براساس سند تحول در محتوا

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: الگوهای کاربردی براساس مفاد سند تحول بنیادین در حوزه محتوای آموزشی درمدارس و کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها تولید می شود.

احمد محمودزاده اظهار کرد: در حوزه کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها یک رهاشدگی در سنوات گذشته وجود داشته است.

وی افزود: در سازمان مدارس غیردولتی که دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در ۱۸ هزار مدرسه را دربرمی‌گیرد، با توجه به الزامات استقرار سندتحول بنیادین در آموزش و پرورش در حال انجام اقداماتی هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین یک میلیون و یکصد هزار داوطلب فراگیر در ۲۰ هزار مرکز علمی آزاد تحت فعالیت‌های مکمل و آموزش زبان هستند و یک میلیون و ۱۳۰ دانش آموز در سه هزار و ۳۸۳ مدرسه هیات امنایی و ۲۳۰ هزار دانش آموز در یک هزارو ۵۷۰ مدرسه مناطق آزاد تجاری تحصیل می کنند.

محمودزاده گفت: بازنگری قانون شوراهای آموزش و پرورش در دستورکار است، همچنین بازنگری در قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی و سوم طراحی نظام جامع مشارکت به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس و با نگاه به سیاست گذاریهای مدیریتی است.

وی ادامه داد: طراحی الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی و جهادی، خیرین و واقفین و طراحی مدل جدید مدارس هیات امنایی با نقش‌آفرینی معلمان و اولیاء و نمایندگان محلی نیز به عنوان دیگر برنامه‌های مدنظر است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعریف استانداردهای فضاهای آموزشی و اثرگذاری آن در شهریه مدارس نیز در حال انجام است و در قالب این نوع برنامه سعی در ارتقای کیفیت حوزه مدارس غیردولتی داریم.

محمودزاده به تعیین شاخص‌های کمی و کیفی اجرای سندتحول بنیادین در مدارس غیردولتی نیز اشاره و اظهار کرد: همه اینها در چارچوب یک سند راهبردی در اختیار استان‌ها قرار گرفته و اقدامات لازم در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا