مرگ سالانه ۶۰۰۰ نفر در ایران بر اثر دود دخانیات/ رشد ۱۱درصدی مصرف دخانیات در زنان ایرانی

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مرگ‌ومیر سالانه حدود ۶۰هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور گفت: تقریباً ۶هزار نفر از آنها افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ارک خبر،جعفر جندقی با اشاره به آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت که براساس آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان مصرف‌کننده دخانیات هستند، اظهار کرد: این میزان مصرف سالانه موجب مرگ هشت میلیون نفر می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن فقط افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند و به‌عبارتی، استعمال دخانیات هر چهار ثانیه یک نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعه ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ (استپس)، تقریباً ۱۴درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶درصد مردان و ۴٫۵درصد زنان را شامل می‌شود و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲٫۵درصدی در مردان و ۱۱درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق مطالعه سال ۱۳۹۵ نیز حدود ۱۰درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که حدود ۱۳درصد پسران و ۸درصد دختران را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این مطالعه مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، حدود ۳٫۵درصد، شامل حدود ۵درصد پسران و ۲درصد دختران گزارش شد که در مقایسه با آمار دور قبلی این مطالعه در سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۳درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش ۱۳۳درصدی مصرف سیگار میان دختران نوجوان بوده است.

جندقی با اشاره به اینکه این مطالعه همچنین نشان داده است که متأسفانه حدود ۲۴درصد از نوجوانان در منازل و ۳۸درصد نیز در اماکن عمومی در معرض مواجهه با دود دخانیات قرار می‌گیرند، گفت: این در حالی است که در مطالعه استپس در سال ۱۴۰۰ نیز آمار مواجهه با دود دست‌دوم دخانیات در گروه سنی بالای ۱۸ سال حدود ۲۱درصد در منازل و ۱۷درصد در محل کار به‌دست آمده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن میزان شیوع مصرف دخانیات در مطالعات اخیر و سایر گروه‌های سنی، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مصرف‌کننده دخانیات در کشور برآورد می‌شود و این میزان مصرف سالانه موجب مرگ حدود ۶۰ هزار نفر می‌شود که تقریباً ۶ هزار نفر از آنها افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا