صدور مجوز برای تولید ۲۶۹ محصول در حوزه سلامت

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از صدور مجوز برای تولید ۲۶۹ محصول در حوزه سلامت توسط شرکت های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش ارک خبر پناهی روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود:۳۶۶ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه سلامت تاسیس و هفت مرکز نوآوری در یک سال گذشته راه اندازی شده اند. به طور کلی ۲۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند.

وی، یکی از چالش‌های جدی را بحث مرجعیت علمی برشمرد و اظهارداشت: تولید علم یکی از ابزارهای مرجعیت علمی است. در منطقه اول و در دنیا در حوزه تولید علم جایگاه پانزدهم را کسب کرده ایم. بیش از ۳۱ هزار مقاله در حوزه علوم پزشکی ارائه شده است.

وی ادامه داد: امروزه علوم پایه یکی از شاخص‌های ارزیابی کشورها محسوب می‌شود، برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت علم و دانش انجام شده، بین سال‌های ۶۵ تا ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۱۰۶ کتاب تالیف و تا سال گذشته ۱۵ هزار و ۲۴ پایان نامه و ۱۳ هزار و ۷۸۶ طرح تحقیقاتی انجام شده اند که آمارها نشان دهنده پویایی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

به گفته وی، بر اساس پایگاه استنادی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۷ هزار ۳۳۴مقاله در کشور نوشته شده اند. تا پایان سال گذشته ۲۵۷ نفر از اعضای هیئت علمی جزء دانشمندان یک درصد دنیا محسوب می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، تقویت و ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های کاربردی و بنیادی، ارتقای عدالت در پژوهش، دستیابی به فناوری های نوین، نهادینه کردن و توسعه فناوری‌های سلامت، خلق ثروت از دانش تولیدی و هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت حل نیازهای جامعه از جمله محورهای تحول در حوزه تحقیقات و فناوری هستند.

به گفته وی در حوزه پژوهش بعد از پیروزی انقلاب کارهای خوبی انجام شده است؛ به طوری که میانگین سرعت رشد تولید علم در کشور۸/۳۳ است، در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۹۰۷ عضو هیئت علمی در حوزه سلامت داریم. ۸۰۴ مرکز تحقیقاتی دولتی و ۳۹ مرکز غیر دولتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۶۰۰ نخبه با ما همکاری دارند. ۲۵ شبکه تحقیقاتی حوزه سلامت فعال، ۸۸ واحد توسعه تحقیقات بالینی، ۵۵۳ برنامه ثبت بیماری و پیامد سلامت و ۴۰ آزمایشگاه جامع تحقیقات وجود دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا