رشد بیش از ۴۰ درصدی کمک‌های مردمی کمیته امداد در اصفهان

مدیرکل کمیته امداد اصفهان خبر داد :

رشد بیش از ۴۰ درصدی کمک‌های مردمی کمیته امداد در اصفهان

کریم زارع در نشست خبری بااصحاب رسانه  اظهار کرد: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست و فقر درپی عوامل متعددی مانند تورم و تحریم‌ها در جامعه ایجاد می‌شود و کمیته امداد تلاش دارد با کمک مردم، تبعات ناشی از فقر را کاهش دهد.

به گزارش ارک خبر:زارع با اشاره باینکه کمیته امداد در دو سطح به افراد نیازمند خدمت می‌کند، افزود: در سطح اول رفع نیازهای فوری و ضروری خانواده‌ها می باشد که کمیته امداد کمک‌هایی در زمینه رفع نیازهای معیشتی به خانواده‌های مددجویان ارائه می کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: سطح دوم که دغدغه اصلی و سیاست کمیته امداداست، توانمندسازی خانواده‌ها یی می باشد که به هر علت درگیر مشکلات شده و لازم است که دوباره احیا و به چرخه زندگی معمولی بازگردند.

وی  با اشاره باینکه کمیته امداد دارای بیش از ۱۲۰ سرفصل خدمت است، گفت: در سطح معیشتی و رفع نیازهای حمایتی، مستمری به صورت حداقلی برای رفع نیازهای ضروری به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت می گردد.

زارع ادامه داد: همچنین خدماتی در حوزه بهداشت و درمان، مسکن و اجاره و رهن، تأمین لوازم ضروری برای خانواده‌ها، تأمین جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های کمیته امداد و ارائه خدمات حقوقی و پرداخت انواع وام‌های قرض‌ الحسنه به مددجویان تحت حمایت ارائه می‌شود.

مدیرکل کمیته امداداستان اصفهان گفت: مهم‌ترین موضوع در توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت، اشتغال محسوب می‌شود و درحال‌حاضر کمیته امداد یکی از مؤثرترین دستگاه‌های استان و کشور در خصوص اشتغال افراد به ویژه در اشتغال‌های خرد و خانگی است. حدود ۴۰ درصد از مشاغل را در کشور ایجاد می‌کنیم و برای این اقدام دارای فرایند هستیم که شامل مشاوره، استعدادسنجی، آموزش و ایجاد و نظارت بر طرح‌های اشتغال هستیم.

وی اضافه کرد: در سال جاری با رشد بیش از سه برابری اعتبارات و در مجموع یک  میلیارد و۷۰۰ تومان اعتبار برای اشتغال روبه‌رو بودیم و با تلاش‌های صورت گرفته، بیش از ۹۲ درصد از اهداف محقق شده و بیش از ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سامانه‌های مربوطه ثبت شده است. یکی از برنامه‌های توانمندساز کمیته امداد، ارائه خدمات تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان و خدمات فرهنگی به خانواده‌ها است که در راستای کاهش فقر فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان بیان داشت: در مجموع بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز و بیش از سه هزار دانشجوی تحت پوشش کمیته امداد در استان داریم و همچنین ۵۰۰ نخبه در زمینه‌های علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی داریم.

زارع تصریح کرد: خیران بزرگواری با این کمیته همراهی دارند که خود زمانی از فرزندان تحت پوشش بودند و اکنون در قالب اساتید دانشگاه، مدیران اجرایی در سطوح مختلف از همراهان کمک‌کننده به افراد محروم و نیازمند هستند. کمک به ترویج زندگی مشترک به شکل ازدواج آسان، از سایر دغدغه‌های کمیته امداد است.

وی ادامه داد: در کمیته امداد، سعی بر ترویج ازدواج آسان و تأمین اقلام اساسی برای خانواده‌های تحت پوشش است و در سه سال گذشته، هیچ نوعروسی پشت نوبت کمیته امداد برای تأمین جهیزیه نبوده است که توان تأمین جهیزیه برای وی را نداشته باشیم، تاکنون حدود ۲۵۰۰ سری جهیزیه بین خانواده‌های تحت پوشش توزیع شده است .

زارع با بیان اینکه در تلاش برای کمک به ترویج ازدواج آسان و تأمین اقلام اساسی برای خانواده‌های تحت پوشش هستیم ، افزود: جهیزیه اهدایی به نوعروسان کمیته  شامل پنج قلم اساسی از جمله لباس‌شویی، تلویزیون، یخچال، جاروبرقی و اجاق گاز  می باشد.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌هایی که افراد به ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد در جامعه با آن مواجه هستند، مبالغ اجازه و ودیعه مسکن است. تأمین هزینه‌های اجاره منازل به ویژه در کلان‌شهر اصفهان یکی از مشکلات مددجویان محسوب می‌شود و بیش از ۲۰ هزار مددجو در منازل اجاره‌ای زندگی می‌کنند و به صورت عمده در کلان‌شهر اصفهان و شهرهای بزرگ هستند.

زارع با اشاره به تحت پوشش کمیته امداد اصفهان بودن ۱۲۰ هزار خانواده، اظهار کرد: سعی بر این شد که با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک به تأمین هزینه‌های اجازه، تا حدودی از مشکلات مددجویان کاسته شود و به همین منظور در سال جاری، ۱۶ هزار و ۶۰۰ فقره وام به ارزش بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان به خانواده‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان تصریح کرد: هزینه‌های ساخت و خرید مسکن در شهر اصفهان و سایر کلان‌شهر ها تناسبی با توان ما ندارد، اما با همراهی انجام شده با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی و بانک‌های مربوطه در قالب تفاهم‌نامه‌های متنوع، در سال جاری تاکنون حدود ۷۰۰ واحد مسکونی تحویل خانواده‌های مددجویان شده است.

وی ادامه داد: برای ۱۴  اسفند ماه  برنامه‌ای در سراسر کشور اجرا خواهد شد که آئین واگذاری واحدهای مسکونی است و ۷۰۰ واحد مسکونی این برنامه متعلق به استان اصفهان میباشد

زارع با بیان اینکه بیش از ۶هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد استان اصفهان هستند، بیان داشت: در سال جاری در قالب فرانشیز به بیش از ۷۰ هزار نفر با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداداستان اصفهان با اشاره به  تأمین تجهیزات پزشکی افزود: بیش از ۵ هزار قلم مانند واکر و ویلچر با اعتبار بالغ بر پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، تهیه شده و به خانواده‌ها تحویل داده شده است.

وی افزود: در طرح اکرام ایتام حدود ۳۰ هزار فرزند دارای شرایط توسط ۱۰۲ هزار حامی همراهی و مساعدت می‌شوند که جای قدردانی دارد. علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی موجود، رشد بیش از ۴۰ درصدی کمک‌های مردمی است که نشان از اعتماد و دغدغه‌مندی شهروندان دارد.

زارع تصریح کرد:. در حال حاضر بیش از ۵۱۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۵۰ درصد از درآمدهای کمیته امداد توسط این مراکز تأمین و بین نیازمندانی که خود این مراکز شناسایی کرده‌اند، توزیع شده است.

وی ادامه داد: در آستانه برگزاری جشن نیکوکاری هستیم که در راستای ترویج فرهنگ خیر و احسان برگزار می‌شود. اعتقاد بر این است که اگر فرهنگ خیر و احسان در جامعه نهادینه شود نیازی به کمیته امداد و سازمان‌های مشابه نخواهیم بود. روز ۱۴ اسفند مقارن با سالگرد تأسیس کمیته امداد، در مدارس زنگ نیکوکاری نواخته ودر روز ۱۸ اسفندماه  پایگاه‌ها ی نیکوکاری در سطح شهر برپا خواهد شد  و روز جمعه نیز در مصلی‌های نماز جمعه در خدمت خیران خواهیم بود.

خبرنگار:محبوبه عزیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا