دو گام مهم برای حرفه ای شدن لیگ برتر والیبال

خبرگزاری ارک – لیگ برتر والیبال ایران درحالی بیست و نهمین دوره خود را تجربه می کند که هنوز دو گام مهم تا حرفه ای شدن فاصله دارد.

بیست و نهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های برتر ایران از 29 مهرماه امسال با نام یادواره 200 شهید والیبالیست و با حضور 12 تیم سایپا، بانک سرمایه، پیکان تهران، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، ثامن الحجج خراسان، آلومینیوم بندرعباس، متین ورامین، کاله مازندران، بازرگانی جواهری گنبد، گوهر کویر زاهدان و آرمان اردکان آغاز شده است، اما همانند سال های گذشته دو مشکل اساسی این رقابت ها همچنان باقی است.
نخستین مشکل لیگ برتر والیبال نبود سیستم مشخص برای حضور تیم ها در لیگ برتر است. این رشته ورزشی همانند بسیاری از رشته های دیگر ورزش ایران اگر حامی مالی و توانایی تشکیل تیم لیگ برتری داشته باشد، مجوز حضور را نیز به دست می آورد. در صورتی که در ورزش حرفه ای باید تیم ها بر اساس تجربه حضور در لیگ های پایین تر و کسب سهمیه به لیگ بالاتر صعود کنند. این سلسله مراتب می تواند از زیر گروه آغاز و تا لیگ برتر ادامه یابد.
والیبال ایران که مدعی حضور در المپیک است و حتی در برنامه های پیش رو به کسب سکو در المپیک 2020 می اندیشد، باید برای این مشکل بزرگ فکر اساسی کند. هر چند که ملاحظات خاصی از جمله سیاست در این زمینه وجود دارد. در لیگ برتر امسال نیز یکی از تیم ها که شایستگی حضور در این رقابت ها را نداشت، تنها به دلیل مسایل سیاسی و سفارش برخی از نمایندگان مجلس و .. در لیگ برتر حضور یافت.
سازمان لیگ فدراسیون والیبال به عنوان متولی مسابقات اگر آیین نامه حضور در لیگ های مختلف را تدوین کند، می تواند از ورود موارد مشابه بر اساس قانون جلوگیری کند.
نداشتن برنامه بلند مدت در باشگاه ها نیز یکی دیگر از مشکلات نبود سیستم حضور تیم ها در لیگ های مختلف والیبال است. در برخی از دوره های لیگ برتر تیم هایی یکساله به میدان آمدند و حتی به رغم کسب نتایج مطلوب بعد از یکسال از این رشته ورزشی کنار رفته اند که این موضوع سازمان لیگ را وادار به استفاده از تیم های جدید در این رقابت ها می کند، زیرا مسئولان سازمان لیگ والیبال معتقدند که لیگ برتر این رشته ورزشی توانایی فعالیت با 12 تیم را دارد.

** فضای پرتنش سالن مسابقات
جو سنگین سالن های والیبال و عملکرد تماشاگران و علاقمندان، دومین مشکل عمده لیگ برتر والیبال در مسیر حرفه ای شدن این رشته ورزشی است. آثار این مشکل در گروه تماشاگران و بازیکنان قابل بررسی است. تماشاگران در بسیاری از مواقع در دفاع از تیم های مورد علاقه خود حرکاتی انجام می دهند که در شان ورزش و فرهنگ ایران اسلامی نیست. این رفتار ها به شکل درگیری فیزیکی، استفاده از الفاظ نامناسب و تخریب و پرتاب اشیای مختلف به داخل زمین است که دیدار نهایی لیگ برتر والیبال سال 93 در سالن فدراسیون والیبال بین دو تیم پیکان تهران و شهرداری ارومیه نمونه شاخص آن است.
در بررسی و ریشه یابی این مشکل با سه محور عمده ( بازیکنان و مربیان)، (ناظران و داوران) و (تماشاگران و لیدرها) برمی خوریم. در بسیاری از موارد حرکات بازیکنان و مربیان باعث تحریک تماشاگران و علاقمندان به یک تیم می شود که این مشکل به دلیل قاطع نبودن کمیته انضباطی و فدراسیون والیبال در کار خود در چند سال گذشته همچنان ادامه دارد. دیدار پیکان با شهرداری تبریز در هفته ششم یک نمونه از این موارد است که مجتبی میرزاجانپور با حرکت غیرورزشی موجب تحریک برخی تماشاگران تیم میزبان شد.
در زمانی که خولیو ولاسکو سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران را برعهده داشت روی حرکات بازیکنان در داخل زمین حتی در مسابقات داخلی و حرف شنوی آنان تاکید زیادی داشت و در آن زمان (لیگ برتر 91 و 92) وضعیت بازیکنان به دلیل حساسیت ولاسکو به مراتب بهتر از لیگ برتر امسال و سال گذشته بود. اعتراض به رای داوران کمتر شده بود و اگر هم نیاز به صحبت بود، تنها کاپیتان تیم ها با داور اول صحبت می کرد، اما هم اکنون کلیه بازیکنان و اعضای کادر فنی حتی مسئوال تدارکات تیم به خود اجازه می دهند که به داوران و ناظر سازمان لیگ اعتراض کنند.
از سوی دیگر در مواقعی دیده شده که ناظران و داوران یک مسابقه نسبت به کار و وظایف خود آگاهی کامل ندارند و یا حتی از قوانین به خوبی آگاهی ندارند که باعث ایجاد مشکلاتی از سوی تماشاگران می شود.
دیدار دو تیم متین صالحین ورامین و ثامن الحجج خراسان در سالن شهید گل عباسی ورامین در هفته ششم لیگ برتر والیبال امسال نمونه ای برای این مشکل ریشه دار است که ناظر نسبت به قوانین آگاهی کامل نداشته است و بعد از برگزاری دو ست از بازی ، به دلیل حضور سه بازیکن خارجی در زمین ثامن در ست نخست، نتیجه این ست را تغییر می دهد. بعدا مشخص می شود که این تصمیم ناظر نیز اشتباه بوده است.
برخی مواقع نیز گروهی از هواداران با هدایت لیدرها اقداماتی انجام می دهند که یک مسابقه را به حاشیه می کشانند که در این خصوص کارهای فرهنگی بیشتری باید انجام شود. متاسفانه در سال های اخیر باشگاه ها و تیم ها برای کسب پیروزی به هر راهی متوسل می شوند که استفاده ابزاری از تماشاگر نیز از جمله آنان است. در این زمینه نیز باید فدراسیون والیبال و کمیته انضباطی قاطعیت بیشتری داشته باشند تا شاهد اینگونه موارد نباشیم.
لیگ برتر والیبال امسال به نیم فصل خود نزدیک می شود، اما مسئولان از هم اکنون باید برای سال آینده که این رقابت ها 30 ساله می شود، فکری کنند تا این رقابت ها واقعا به صورت حرفه ای در ایران برگزار شود. یادمان نرود که اگر تیم ملی والیبال ایران با مشکل خاصی روبرو نشود، قرار است سال آینده المپیکی شود و باید مسابقات داخلی نیز حرفه ای تر برگزار شود.

** در نقش بازدارندگی کمیته انضباطی والیبال شک نکنید
رییس کمیته انضباطی فدراسیون والیبال درباره نقش بازدارندگی احکام صادره از سوی این کمیته گفت: طبعا این نقش در احکام صادره وجود دارد، اما تعیین میزان آن نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. اگر بخواهیم بهتر متوجه این موضوع شویم باید گفت اگر این تصمیمات نبود، در حال حاضر با وضعیت غیرقابل قبولی روبرو بودیم.
علی فرخی تصریح کرد: بر اساس بررسی ها در موارد بسیاری احکام صادره، حکم بازدارنده داشتند به خصوص در مواردی که تصمیمات دقیق تر اتخاذ شده است. تاکنون خیلی مشکلات حل شده است و یا از بروز آنان جلوگیری شده است. البته مشکلاتی که در حد تصمیمات کمیته انضباطی بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از بداخلاقی های موجود ریشه در مسایل اجتماعی جامعه دارد و نمی توان آنها را تنها به والیبال اختصاص داد، گفت: در والیبال نیز خیلی از مسایل به نکاتی بر می گردد که کمیته انضباطی در آنها نقشی ندارد. مسایل فرهنگی، حضور برخی تماشاگر نماها که هدف آنان تاثیر در بازیکنان خاص است، مکان و زمان برخی مسابقات، جمعیت حاضر در برخی سالن های ورزشی که از ظرفیت سالن بیشتر است، عمل نکردن نیروهای انتظامی، امنیتی و اجرایی به وظایف خود، استرس و حساسیت برخی دیدارهای مهم و … از جمله این موارد است.
رییس کمیته انضباطی فدراسیون والیبال درباره نقش بداخلاقی ها در دور شدن والیبال از حرفه ای شدن، گفت: باید ابتدا از حرفه ای بودن یک رشته ورزشی تعریف مشخصی داشته باشیم. ورزش حرفه ای که نتیجه گرا و دور از اندیشه باشد، به این مشکلات دچار می شود. برخی مسایل از جمله خصوصیات فردی بازیکنان که با یک تصمیم اشتباه داوران خویشتنداری خود را از دست می دهند و بسیاری از مواردی که قبلا نیز به آنان اشاره کردیم، مانع از شکل گیری لیگ حرفه ای و منسجم می شود.
فرخی با تاکید بر اینکه تعریف لیگ حرفه ای قابل بحث و بررسی است، گفت: باید لیگ های خودمان را با دنیا مقایسه کنیم. من چند هفته پیش یکی از تماشاگران دیدار ارومیه و متین در سالن غدیر ارومیه بودم و این مسابقه به رغم جمعیت شش هزار نفری حاضر در سالن بدون هیچ مشکلی برگزار شد. تنها تشویق بازیکنان بود و تیم میزبان نیز مغلوب شد اما همه از بازی زیبا لذت بردند.
وی با یادآوری اینکه مشکلات همیشه به تماشاگران برنمی گردد، اضافه کرد: موارد متعددی از مشکلات نیز به عملکرد داوران و ناظران بر می گردد که در مواردی کمیته انضباطی نیز آنان را محروم کرده است. اگر مشکلات فنی در عملکرد داوران و ناظران هم دیده شود، بررسی آنها به کمیته داوران ارجاع داده می شود.
فرخی که از سال 86 عضویت و مسئولیت کمیته انضباطی فدراسیون والیبال را بر عهده دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته انضباطی درصدد تغییر آیین نامه خود با توجه به مشکلات لیگ برتر هست؟ گفت: آیین نامه فعلی شاید جامع و کامل نباشد، اما جوابگو است. با همین آیین نامه می توانیم ضعف ها را جبران کنیم و موارد روز را جایگزین کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که تاکنون حکمی صادر شده است که از نظر شما قابل قبول نباشد؟ گفت: تاکنون با مورد مشابهی روبرو نشدم. دلیل آن نیز بررسی دقیق پرونده ها و صدور احکام بر اساس تطبیق قوانین است. اکثر آرای صادر شده، حتی درخواست تجدید نظر نداشته است، زیرا برای محکومین نیز قابل قبول بوده است. البته شاید مواردی نیز قابل قبول برای برخی افراد نبوده است.
فرخی در پاسخ به این سئوال که آیا کارت های زرد و قرمز والیبال عامل بازدارندگی دارد یا نه؟ گفت: من هم با این حرف موافق هستم که این کارت ها مانند برخی رشته های ورزشی بازدارنده نیست، اما فدراسیون والیبال بر اساس قوانین بین المللی این رشته ورزشی حرکت می کند. در قوانین بین المللی نیز هیچ جریمه دیگری برای کارت زرد و قرمز دیده نشده است. البته کمیته در بررسی پرونده های ارجاعی شاید جرایم دیگری برای بازیکنان دریافت کننده در نظر بگیرد، اما شرط این کار ارائه گزارش مبنی بر تخلف بازیکن یا اعضای کادر فنی از سوی ناظر مسابقه است. صرف گرفتن کارت زرد و قرمز نمی تواند جریمه دیگری از سوی کمیته انضباطی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در چند سال پیش برای کارت های زرد و قرمز جرایم مالی نیز در نظر می گرفتیم ولی چون با قوانین فدراسیون جهانی همخوانی نداشت، در سال های بعد این موضوع ادامه نیافت.
هفته نهم دور رفت لیگ برتر والیبال فردا یکشنبه با شش دیدار در شهرهای تهران (دو دیدار)، ورامین، ارومیه، بندرعباس و اردکان پیگیری خواهد شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا