تقصیر خبرنگار است/۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به استان سفر کرده‌اند

اروجعلی علیزاده، چند روز پیش تعداد مسافران ورودی و خروجی به آذربایجان شرقی را بیش از ۷۰ میلیون نفر اعلام کرده بود اما حالا عنوان می‌کند که این آمار بیشتر مربوط به خودروهایی است که با خودروهای پلاک بومی در جاده‌های استان تردد کرده‌اند.

به گزارش ارک خبر،اروجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی روزهای گذشته عنوان کرده بود که در ایام نوروز ۲۳ میلیون تردد در جاده های استان ثبت شده که با لحاظ حدود چهار مسافر در هر خودرو، تعداد مسافران ورودی و خروجی به آذربایجان شرقی بیش از ۷۰ میلیون نفر است. این آمار آقای مدیرکل موضوع طنز در شبکه های اجتماعی شد و همچنین رسانه ها و فعالین رسانه ای استان این آمار مسئول استانی را مورد انتقاد قرار دادند و غیرواقعی خواندند.

همچنین چند روز پیش نیز استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرده بودند که در نوروز امسال ۳۱۲ هزار نفر در اقامتگاه های استان اقامت کرده اند و مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز از اسکان تعداد ۱۹۱ هزار و ۴۹۱ گردشگر در مراکز اقامتی آذربایجان شرقی اطلاع می‌دهد و میزان اشغال تخت های هتل ها و مراکز اقامتی استان را معادل ۷۰ درصد اعلام می‌کند.

اروجعلی علیزاده؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن، خبر منتشر شده از سوی خود را بر گردن خبرنگار می‌اندازد و می‌گوید: خبرنگاری که این خبر را منتشر کرده آمار را به غلط از زبان من نوشته است. دستگاه های ثبت تردد آذربایجان‌شرقی ۲۳ میلیون خودرو را در استان ثبت کرده‌اند که بر اساس این آمار اگر ما بطور متوسط وجود ۳ نفر را در هر خودروی سرنشین در نظر بگیریم به آمار ۷۰ میلیون نفر می‌رسیم. اما اینکه بر اساس این خبر مردم فرض کنند که ۷۰ میلیون نفر به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده‌اند نادرست است، این آمار صرفا مربوط به خودروهایی است که در این مدت در جاده های استان تردد کرده اند در نظر گرفته شده است که بسیاری از آن مربوط به رفت و آمد خودروهای پلاک بومی است.

اروجعلی علیزاده همچنین تصحیح کرد: حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی غیربومی به استان ورود کرده‌ است که اگر نفرات این ترددها را در نظر بگیریم، در واقع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وارد استان شده‌اند و حدود ۱ میلیون و ۳۷۰ هزار وسیله نقلیه نیز در ایام نوروز از استان آذربایجان‌شرقی خارج شده‌اند که تعداد تردد این مسافران نیز به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد رسیده است.

آمار و برنامه ریزی یکی از ابزارها و مکانیزم های بنیادی دولت‌داری و اعمال حاکمیت است. آمار پایه و اساس برنامه ریزی است که هر دو، از امور لازم و حتمی در مدیریت است تا برنامه توسعه یک استان یا کشوری بر اساس آن نوشته و اجرا شود. با جمع آوری تعداد واقعی گردشگران و ارائه آمار، می توان برنامه ریزی درستی برای توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات مورد نیاز گردشگران ایجاد کرد، هنگامی که بدانیم سالانه چه تعداد گردشگر به استان آذربایجان شرقی سفر می کند، در این صورت می‌توانیم امکانات زیرساختی، اقامتی و پذیرایی را متناسب با این تعداد ایجاد می کنیم.

حال در این میان آن چیزی که همه را سردرگم کرده است آمارهای ضد و نقیض از وضعیت تردد، اسکان و یا ورود و خروج به استان آذربایجان شرقی است که توسط مسئولان استانی رسانه ای می شود. بی شک نداشتن آماری دقیق از وضعیت استان در حوزه های مختلف، همه و همه از بی برنامگی و بی نظمی در حوزه مدیریت استان حکایت دارد؛ آمارهایی که می بایست مبنای حرکت تحولی در استان باشد و به طور مثال برنامه کوتاه مدت و یا بلند مدت مسئولین در حوزه توسعه صنعت گردشگری استان را محیا سازند، همه و همه ضد و نقیض هستند! در این میان به نظر می رسد که یا هیچ منطق و ساز و کار علمی دقیقی در ارائه این آمارها وجود ندارد و یا اینکه مسئولان از ارائه آمارهای واقعی گریزانند که البته گزینه اول محتمل تر است…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا