کاهش تولید گندم بر اثر سرمازدگی بهاره

نائب رئیس سازمان توسعه کشاورزی مردم (هکا) گفت: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از استان‌ها، سرمای بهاره اخیر که ۱۸ استان کشور، بویژه استان‌های شمال غرب کشور را درگیر کرد، تقریبا به حدود ۴۰ درصد گندمزارهای کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش ارک خبر،احمدقلی یان نائب رئیس سازمان توسعه کشاورزی مردم (هکا) اظهار کرد بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از استان‌ها، سرمای بهاره اخیر که ۱۸ استان کشور، بویژه استان‌های شمال غرب کشور را درگیر کرد، تقریبا به حدود ۴۰ درصد گندمزارهای کشور خسارت وارد کرده است.

وی پیش بینی کرد خسارات وارده میزان تولید در این مناطق را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

همینطور سید مهدی علیا نسب نماینده توسعه کشاورزی مردم در استان آذربایجانشرقی نیز در خصوص خسارات وارده گفت: در مناطق سردسیر استان شاهد سرمازدگی گندم هستیم که این عامل علاوه بر این که موجب تاخیر در رشد این محصول خواهد شد، پیش بینی می شودبا انتقال دوره دانه بندی این محصول به دوره گرم و خشک سال، شاهد کاهش وزن دانه بر اثر تنش گرمایی خواهیم بود، بر این اساس کاهش احتمالی راندمان تولید گندم تا ۲۰ درصد دور از انتظار نیست.

پیش بینی کاهش تولید گندم در حالی از سوی سازمان توسعه کشاورزی مردم (هکا) صورت می گیرد، که برخی مراجع دخیل در قیمت گذاری گندم بدون ارائه آمار و اطلاعات موثق از پیش بینی افزایش تولید گندم در سال جاری سخن می گویند!

هر چند ممکن است اعلام نظر در خصوص افزایش تولید از سوی این نهادها بیشتر برای فضا سازی و مقاومت در برابر عادلانه سازی قیمت گندم صورت می گیرد. ولی ارائه این نوع آمار غیر موثق می تواند کشور را با بحران کمبود غلات مواجه سازد.

با توجه به فاصله معنادار تولید و مصرف گندم در کشور انتظار می رود مسئولین امر و شورای قیمت گذاری با تعیین قیمتی بالاتر از گندم خارجی به محصول داخلی، گامی در مسیر خودکفایی، امنیت غذایی و منافع عمومی کشور بردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا