دفع سموم بدن با روزه داری و تغذیه مناسب در رمضان

به گفته کارشناسان تغذیه و فیزیولوژی ورزشی در صورت رعایت اصول درست تغذیه و ورزش، روزه داری نقش موثری در سلامتی افراد دارد و بدن را از سموم و چربی های اضافی پاک می کند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا، بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده روزه داری نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، قلب و عروق بسیار مفید است و تاثیر آن در سم زدایی، کاهش فشار خون، سلامت کبد، کاهش وزن و تقویت ایمنی بدن می شود.

کارشناسان تغذیه رعایت برخی نکات را برای بهره مندی هر چه بیشتر از ایام روزه داری و حفظ سلامت بدن ضروری می دانند و توصیه می کنند از تمام گروه های غذایی اصلی یعنی سبزیجات، غلات کامل، لبنیات، مغزها و میوه ها در وعده های افطاری و سحر استفاده شود.

به گفته کارشناسان فیزیولوژی نیز روزه ‌داری مانعی برای انجام ورزش نیست و انجام تمرین‌های ورزشی هوازی و سبک مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

دفع سموم از بدن نتیجه روزه داری و تغذیه مناسب در رمضان

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان تزکیه نفس و جسم باهم انجام می پذیرد، گفت: کسانی که دارای چربی خون بالا و فشار خون متوسط و خفیف هستند با روزه گرفتن درست و تغذیه مناسب می توانند بیماری را کنترل کرده و سموم و چربی های اضافی را دفع کنند.

حسن فرهاد غیبی با بیان اینکه حتی افراد دارای دیابت نوع ۲ می توانند روزه بگیرند ، ادامه داد: افراد دارای دیابت نوع یک به دلیل اینکه وابسته به انسولین هستند و باید در طول روز انسولین دریافت کنند، نمی توانند روزه بگیرند، همچنین در دیابت بارداری احتمال اینکه روزه گرفتن برای جنین آسیب برساند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روزه گرفتن برای بدن در افراد سالم مفید است، اظهار کرد: افراد در صورت تغذیه درست در افطاری و سحری و میان وعده پس از افطار می تواند جسم را پاکسازی کرده و اشخاص دارای اضافه وزن نیز با کنترل برنامه غذایی و کم کردن ۲۰ درصد غذای خود نسبت به ایام عادی می توانند وزن خود را کنترل کنند.

فرهاد غیبی افزود: افراد با وزن طبیعی می توانند به همان اندازه کالری دریافتی قبل از ماه رمضان کالری دریافت کنند و افراد دارای مشکل دیابت، اضافه وزن و کبد چرب با برنامه غذایی مناسب و وعده های غذایی سبک در افطار روزه بگیرند.

وی ادامه داد: روزه داران در زمان افطار روزه خود را با آب ولرم و چای کمرنگ باز کرده و از مصرب آب سرد یا گرم در ابتدای افطار خودداری کنند، همچنین با توجه به کاهش میزان قند خون در طول روز مواد قندی ساده مثل خرما، یک قاشق مربا یا عسل استفاده شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه روزه داران زمان افطار غذا را آرام آرام میل کنند، گفت: مصرف سوپ ها و آش های رقیق توصیه می شود و از مصرف آش های غلیظ همچون آش رشته به دلیل ایجاد سوء هاضمه در وعده افطار پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به استراحت معده به مدت ۱۴ ساعت بهتر است از غذاهای نرم و آبدار در وعده افطار استفاده شود و ما بین شام و افطار ۲ ساعت فاصله زمانی ایجاد شود .

فرهاد غیبی اظهار کرد: در وعده شام استفاده از سبزیجات همراه با غذای سبک توصیه می شود تا معده برای خوردن غذا در وعده سحری آماده و از خوردن خورشت پرچرب در وعده شام اجتناب شود.

وی افزود: در روزهای عادی مصرف هشت لیوان آب در ۲۴ ساعت توصیه می شود اما در ماه مبارک رمضان بین وعده های سحری تا افطار بهتر است ۶ لیوان آب نوشیده شود و از میوه، سبزیجات و لبنیات برای تامین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن استفاده شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: در وعده سحری از خوراکی های خشک مانند کباب و کتلت، خورشت بادمجان، آش غلیظ، چای پررنگ، قهوه، نسکافه، قندهای ساده مثل مربا و عسل استفاده نشود ولی غذاهای با چربی متوسط می توانند میل کنند.

 

کارشناس ارشد فیزیولوژی نیز در خصوص تغذیه مناسب برای ورزشکاران در ماه مبارک رمضان گفت: روزه داری به سطح عملکرد فیزیولوژیک(اندام ها) در بدن کمک قابل توجهی می کند طوری که موجب پاکسازی کبد و استراحت دستگاه گوارشی بدن می شود.

سولماز غیرتمند با بیان اینکه در برخی دیدگاه ها بهترین زمان ورزش بعد از وعده سحری می باشد، ادامه داد: بعد از وعده سحری با توجه به وجود منابع، شاید انرژی خوبی برای ورزش داشته باشیم ولی چون تا وعده افطاری جایگزینی برای این منابع انرژی نیست بدن ساز و کار خود را برای انجام عملکرد کارهای روزانه از دست می دهد.

وی اظهار کرد: بنابراین بهترین زمان ورزش بعد از زمان افطار در نظر می گیریم تا منبع انرژی برای عملکرد خوب داشته باشیم و همچنین بعد از ورزش منابع از دست رفته را جایگزین کنیم.

غیرتمند با تاکید بر اینکه برای چربی سوزی می توانیم قبل افطار تمرینات هوازی سبک انجام دهیم، گفت: در ماه مبارک رمضان نباید از فعالیت بدنی و ورزش غافل شویم چون علاوه بر بالا بردن سوخت و ساز بدن که در این ماه در پایین ترین سطح خود قراردارد موجب سلامت جسم و روح شده و سبب ارامش روح و کاهش استرس می شود، استقامت فکری را بالا می برد و باعث افزایش صبر و بردباری در افراد می شود.

وی اضافه کرد: دیدگاهی که نسبت به ورزش در ماه مبارک رمضان در عموم مردم دیده می شود این است که در این ایام ورزش نکنیم یعنی با دیدگاهی اشتباه که در اذهان عمومی وجود دارد تصور می کنند ورزش کردن سطح توانایی بدن را پایین می آورد، در حالی که با هر فعالیت ورزشی نمی شود به این دیدگاه پاسخ مثبت داد.

کارشناس ارشد فیزیولوژی افزود: به صورت کلی سطح بدن افراد نسبت به هم متفاوت است و فعالیت بدنی متناسب با سطح بدنی افراد تعریف می شود، برای مثال افراد معمولی باید از انجام فعالیت های شدید با سطح بار اضافی خودداری کنند.

وی ادامه داد: نباید در ماه مبارک رمضان ورزش را تعطیل کرد، برعکس با انجام تحرک و فعالیت ورزشی سبک می توان سطح سوخت و ساز بدن را بالا برد و متابولیسم(سوخت و ساز) بدن را افزایش داد.

غیرتمند اضافه کرد: اگر ورزشکار حرفه ای هستید در این ماه نباید به فکر تولید و ساخت عضله باشید فقط می توانید با تمرینات روتین(به طور معمول) که در ماه رمضان نسبت به روزهای عادی کاهش یافته به حفظ عضلات بدن تلاش کنید.

وی بهترین ساعات ورزش برای چربی سوزی را ۱.۵ تا ۲ ساعت بعد از افطار عنوان کرد و افزود: در فاصله بین افطار و سحری البته با افطاری سبک نه افطاری کامل و سنگین می توان ورزش کرد و بهترین ورزش برای افراد عادی پیاده روی نرم، سبک و ملایم است.

کارشناس ارشد فیزیولوژی در خصوص افرادی که می خواهند در ایام ماه مبارک رمضان چربی سوزی کنند، اظهار کرد: در وعده افطار ابتدا از سبزیجات تازه، سپس مواد پروتئینی مثل تخم مرغ، بعد از آن برای دریافت چربی از آجیل خام، سپس موادغذایی نشاسته دار مانند سیب زمینی البته نه بصورت سرخ کردنی تا حد امکان بصورت آب پز و بخار پز استفاده شود و در نهایت مواد قندی مصرف و در وعده سحری باید مواد غذایی با پروتئین بالا و قند کم مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه در این ماه از مصرف انواع شیرینی جات مصنوعی و زولبیا و بامیه پرهیز شود، گفت: در وعده افطاری از مصرف آش هایی که دارای حبوبات و پیاز داغ می باشد پرهیز شود و سوپ جو و حلیم بهترین و سالم ترین غذا است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا