لزوم جذب سرمایه خارجی به استان

از دهه ها پیش ، در عرصه های گوناگون ازجمله حوزه صنعت ، مسئله جذب سرمایه خارجی برای فراهم سازی مشارکت اقتصادی ، فنی و مدیریتی خارجی ها  در پروژه های استان جزو امور  لازم و مفید بشمار می رود.

براساس این تفکر مثبت ، در گذشته مواردی از سرمایه گذاری خارجی در استان انجام شده است. و حتی محلی مخصوص سرمایه گذاران خارجی در تبریز دایر می باشد.  بررسی تعداد و مقدار سرمایه گذاری های فعال در استان و میزان توفیق و شکست آن ها، امکانات لازم برای جذب بیشتر سرمایه های خارجی را نشان خواهد داد . همچنین، شناخت موانع و مشکلات محدود کننده این مسیر و کوشش در رفع آنها، احتمالا فعالیت سرمایه گذاران موجود  را تقویت و عوامل جذب سرمایه گذار بیشتر خارجی را فراهم خواهد ساخت.

بنابراین مسئولین ذیربط استان ، برای افزایش میزان سرمایه گذاری و تعداد سرمایه گذاران خارجی و حتی داخلی ، در جهت  تامین شرایط و امکانات لازم در این عرصه  را فراهم سازند . یاد آوری می شود که استفاده بهینه از پتانسیل سرمایه گذاری خارجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس عربی به وفور تجربه و بخوبی نتیجه داده و وضع این کشورها را دگرگون و شکوفا کرده است.

 

* علل عقب ماندگی های تبریز

 

گویا تبریز در بین شهرهای همطراز مثل اصفهان ۵-۶ برابر کمتر بودجه و اعتبار دریافت می کند.  این عقب ماندگی از شهرهای هم وزن که هرسال افزایش هم می یابد، از توجه  مسئولین مالی و اقتصادی کشور به اصفهان و علاقه و تلاش مسئولین و نمایندگان  شهر اصفهان در پیگیری و جذب حمایت مالی بیشتر ناشی می شود.

در این مقطع زمانی از سال که ارگانهای  بودجه نویسی کشور فعال است، اصولا باید توجه مسئولین و نمایندگان استان و شهر تبریز به وجود اینگونه  تفاوت های غیر مقبول بین کمی برخورداری تبریز از بودجه کشور ، جلب شود و برحسب مسئولیت و وظایف مربوطه، در جهت جذب بودجه و اعتبارات بیشتر به استان و شهر تبریز همت گمارند.

مسلما هوشمندی در پیش بینی ها و اصرار و استمرار درپیگیری درخواست ها و توسل به لابیگری های متداول در اثبات حقانیت انتظارات و نیاز به افزایش بودجه ها و اعتبارات مؤثر می باشد. می توان گفت که ضرب المثل « تا نگرید طفل کی نوشد لبن» در این قضیه صادق است. یعنی قانع بودن به وضع موجود ، معادل پذیرش و ادامه رکود و رسوب عقب ماندگی های موجود خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا