درخواست اهالی ترکمنچای؛ یک ایستگاه قطار

با توجه به افتتاح راه‌آهن میانه - بستان‌آباد که از شهر ترکمانچای عبور می‌کند مردم این شهر چند هزار نفری خواستار ایجاد ایستگاه برای این شهر شدند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از آناج، مردم شهر ترکمانچای خواستار ایجاد ایستگاه قطار در این شهر شدند.

ابر پروژه راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز در ۱۰ قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

افرایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی حمل و نقل بار و مسافر،‌ کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از پیامدهای مثبت خط ریلی میانه- تبریز است.

این پروژه در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و در سال بیستم این ظرفیت به ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر می‌رسد.

اعتبار راه‌آهن بستان آباد- تبریز ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و ارزش روز آن ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۶۰ میلیون لیتر بوده و میزان تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.

اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ نفری از دیگر ویژگی‌های اقتصادی این خط ریلی در دوره ساخت به شمار می‌آید.

بر اساس برآوردهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اجرای راه‌آهن میانه- بستان‌آباد – تبریز منجر به کاهش خسارات ناشی از سوانح به میزان ۳۶۰ میلیارد ریال در سال می‌شود.

از سوی دیگر راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز با کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر مرکز شمال غرب کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل می‌کند.

همچنین بهره‌برداری از آن زمان سفر با قطار را ۴ ساعت کاهش می‌دهد.

این پروژه آماده افتتاح بوده و به زودی بهره‌برداری از آن با حضور مسئولان آغاز خواهد شد و  با توجه به اینکه این قطار از شهر ترکمانچای در شهرستان میانه عبور می‌کند مردم درخواست ایجاد ایستگاه برای این شهر چند هزار نفری را دارند.

ترکمنچای یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران که در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. این شهر در دامنه‌های جنوبی کوه‌های بُزقوش قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است، در فصل زمستان به شدت سرد با بارش فراوان برف همراه است. ترکمن‌چای در ۳۷کیلومتری جاده میانه_تبریز؛ و با ۸ کیلومتر فاصله از جاده فوق و درکنارجاده ابریشم واقع شده‌است.

این شهر از شهرهای قدیمی آذربایجان بوده و دارای قدمت بالایی می‌باشد. عمده شهرت این شهر به خاطر عقد عهدنامه ترکمان‌چای در پایان جنگ‌های ایران و روسیه در عهد قاجار می‌باشد. عباس میرزا شاهزاده لایق قاجار در این شهر به نمایندگی از شاه قاجار برای امضای عهدنامه ترکمانچای حضور یافت اگر چه وی دلاوری‌ها و رشادتهای فراوانی را در دفاع از وطن نشان داد و با قبول شکست در برابر روسیه مخالف بود ولی ناچار به امضای عهدنامه شد.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر بیش از ۸ هزار نفر بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا