بودجه کافی برای حفظ میراث فرهنگی نداریم

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بودجه مرمت و نگهداری از ميراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی متناسب با حجم ثبت اين آثار نيست.

به گزارش ارک خبر،به نقل از اذرانجمن،احمد حمزه‌زاده، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن در خصوص میزان بودجه این سازمان جهت مرمت آثار تاریخی استان عنوان کرد: با پیگیری‌های استاندار آذربایجان شرقی اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است و در حال حاضر اعتبار تخصیص یافته برای مرمت آثار تاریخی استان ۷۰ میلیارد تومان می‌باشد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه گفت: در سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای سازمان میراث فرهنگی استان مصوب شده بود که یک سوم آن در حال حاضر تخصیص یافته و در حال اجرا است.

وی افزود: همچنین سازمان برنامه بودجه و استانداری آذربایجان‌شرقی این قول را داده‌اند که اعتبارات سازمان میراث فرهنگی استان با توجه به تعداد بالای آثار تاریخی در سطح استان افزایش بیشتری داشته باشد.

حمزه زاده با اشاره به این که بیش از چهار هزار آثار تاریخی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد، بیان کرد: از میان این آثار تاریخی ۲۰۷۵ اثر ثبت ملی شده است و با توجه به تعداد بالای آثار موجود در استان اعتباراتی که برای حفظ، نگهداری و یا مرمت آثار تاریخی به استان آذربایجان شرقی تعلق می گیرد کم است، اما با افزایش اعتبارات می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: شرایط حفظ و مرمت بناهای تاریخی نسبت به دیگر بناها متفاوت می‌باشد و باید همواره تحت نظارت و نگهداری باشد. با توجه به نیاز بناهای تاریخی به مرمت مستمر الزامی است تا مرمت این بناها در طول سال تکمیل شود. بنابراین ردیف بودجه ای که در حوزه مرمت آثار تاریخی استان تعریف شده، ردیف بودجه پایدار مستمر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا