عمده‌ترین هزینه شرکت ملی پخش مربوط به هزینه‌های حمل و نقل است/راه اندازی سامانه سدف به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت

به گزارش ارک خبر:عبدالله گیتی منش ،مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان درنشست خبری بااصحاب رسانه از اجرای دو طرح مهم در سال جاری در راستای ساماندهی به وضعیت پخش فراورده های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: امسال دولت برنامه دارد تا گاز مایع یا کپسول‌هایی که در سطح استان‌ها توزیع می‌شود را ساماندهی کند. متوسط مصرف روزانه گاز مایع یا ال پی جی در استان در سال گذشته به ۳۱۴ تن رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۱ درصدی را ثبت کرد.
وی افزود:قاچاق سوخت به صورت سازمان یافته اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل قاچاق سوخت تفاوت فاحش قیمت دولتی و آزاد سوخت است.یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص راه اندازی سامانه سدف به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت است. در سال گذشته ۵۸۵ هزار لیتر گازوئیل، ۱۱۹ هزار لیتر نفت کوره و ۲۵۰۰ لیتر بنزین قاچاق در استان کشف شده است.

گیتی‌منش ،با اشاره به اینکه موضوع محدودسازی کارت‌های آزاد از مهمترین برنامه هایی است که امسال انجام میشود گفت: کارت های آزاد عمدتا در اختیار جایگاه داران قرار دارد، در این خصوص مقرر شد که ۵۰ درصد کارت های سوخت آزاد از جایگاه داران جمع آوری شود تا ما بدانیم که مردم به صورت واقعی چه میزان از این کارت ها استفاده می کنند.

وی در رابطه با مصرف نفت سفید در استان اصفهان به این مسئله اشاره داشت که این فرآورده عمدتاً در خانوارهایی مصرف می‌شود که به گاز طبیعی متصل نیستند. در سال گذشته روزانه ۳۸ هزار لیتر نفت سفید در استان توزیع شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ هفت درصد کاهش داشته است، علت این کاهش نیز توسعه گازرسانی به مناطق مختلف است.

گیتی منش عنوان کرد: میانگین مصرف روزانه سوخت سی ان جی استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بود. که رشد مصرف ۳/۷درصدی راشاهد بودیم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین هزینه شرکت ملی پخش مربوط به هزینه‌های حمل و نقل و پرداخت حق‌العمل به جایگاه‌ها است، هزینه حمل و نقل ریلی در این بین بسیار ناچیز است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان خاطرنشان کرد: در استان ۱۶۴ جایگاه سی ان جی وجود دارد که حدود ۱۵۷ از این تعداد فعال هستند.

گیتی منش افزود: یکی از سیاست‌هایی که دولت برای مدیریت مصرف سوخت اتخاذ کرد، توجه به مصرف سی ان جی است، طبق برآوردها با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، می‌توان نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب سی ان جی به مردم عرضه کرد. دولت نیز به همین علت تصمیم به گازسوز کردن رایگان خودروها گرفته است، این طرح از دو سال گذشته آغاز شده و طی آن ۲۳ هزار خودرو در اصفهان به صورت رایگان گازسوز شده است.

وی افزود: در سال گذشته میزان مصرف بنزین استان ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است. رشد مصرف در سال گذشته در کشور ۱۳.۳ درصد بوده است.
وی گفت: مازوتی که در سال گذشته توسط شرکت پخش در استان توزیع شد در مجموع روزانه به دو میلیون لیتر رسید.

گیتی منش افزود: در سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در استان توزیع شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۳.۳ درصدی داشته است. مصرف کشوری گازوئیل در سال ۱۴۰۱ افزایش ۹درصدی داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص مدیریت مصرف گازوئیل در کشور اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیمایش برای ماشین‌های سنگین در حال اجرا است، در این طرح سهمیه گازوئیل رانندگان با فرمول مشخصی بنابر مسافت و بار تعیین و سپس شارژ خواهد شد. میزان مسافت طی شده رانندگان بر اساس بارنامه شرکت‌های حمل و نقل تعیین خواهد شد.

گیتی منش تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در شرکت پخش، خرابی قطعات و نازل‌های بنزین است، در این زمینه چند شرکت دانش بنیان در حال ساخت قطعات هستند، در اصفهان نیز کارگاهی تجهیز شده تا قطعات خراب شده در اصفهان تعمیر شود، با این اقدام پیش بینی می‌شود که وضعیت استان در تعمیرات قطعات و نازل‌ها بهتر شود.

وی با اشاره به ناترازی مصرف بنزین در کشور گفت: واردات بنزین در مقاطعی اتفاق افتاده است، پیش بینی می‌شود اگر روند مصرف به همین صورت باشد، مقدار ثابتی واردات صورت گیرد.

خبرنگار :محبوبه عزیز

دکمه بازگشت به بالا