۱۸۹ میلیارد تومان برای تکمیل بزرگراه تبریز – اهر اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت تکمیل بزرگراه تبریز - اهر برای کاهش فشار ترافیکی در این مسیر، گفت: در سال جاری ۱۸۹ میلیارد تومان برای تکمیل این بزرگراه اختصاص یافت.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا، امیر بخشی‌زاده روز دوشنبه در جلسه بررسی وضع پروژه‌های راه‌سازی، راه‌های روستایی و اجرای پروژه کمربندی شرقی اهر افزود: از این میزان اعتبار، ۱۲۵ میلیارد تومان از منبع ماده ۵۶ و منابع بانک ملت جذب شده و ۶۴ میلیارد تومان دیگر نیز از منابع این اداره کل اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با تخصیص اعتبار ابلاغی و جذب آن، بدهی ۸۵ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه بزرگراه تبریز – اهر پرداخت می‌شود، اظهار کرد: برای تکمیل این بزرگراه نیاز به ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: به دلیل تکمیل نبودن پروژه کمربندی شرقی اهر، فشار ترافیکی روزانه خیابان بهار این شهر را قفل می‌کند و اگر حادثه غیرمترقبه ای در این مسیر اتفاق بیفتد، امکان تردد و هدایت بار ترافیکی وجود نداشته و این موضوع روند امدادرسانی را مختل می‌کند.

بخشی زاده، بر لزوم مشارکت شهرداری اهر در اجرای پروژه کمربندی شرقی اهر تاکید کرد و ادامه داد: الحاق کمربندی شرقی به صورت ۲ بانده به محدوده شهری اهر برای توسعه محدوده شهری ضروری بوده و در صورت تکمیل آن از شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌ شود.

وی با اشاره به خلع‌ ید پیمانکار پروژه کمربندی جنوبی اهر، یادآور شد: بهمن‌ سال گذشته به دلیل عدم فعالیت و پیشرفت پروژه ارتقای این کمربندی به بزرگراه با اعمال ماده ۴۸ پیمانکار از ادامه کار منع شد و قرار است تا ماه‌های آینده با برگزاری مناقصه پیمانکار جدید انتخاب و اجرای پروژه پیگیری شود.

بخشی‌زاده، بر لزوم تکمیل پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان اهر تاکید و افزود: روزانه پروژه ۱۱۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن از سوی اداره راه و شهرسازی اهر پیگیری می شود و تلاش می شود این پروژه تا پایان خرداد سال‌جاری به بهره برداری برسد.

معطلی ۱۳ ساله پروژه کمربندی شرقی اهر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: طبق تفاهم‌نامه مشترک رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای زیرساخت‌های کمربندی شرقی تا مرحله آسفالت‌ریزی بر عهده‌ راهداری است.

اورجعلی علیزاده، عدم تملک اراضی و آزادسازی محدوده پروژه کمربندی شرقی را فرآیند زمانبر دانست و افزود: اصلی‌ترین مشکل برای تاخیر در اجرای این پروژه، عدم تملک اراضی و آزادسازی حریم است و حدود ۱۰ سال قبل قرار شد پروژه کمربندی شرقی به محدوده شهری اهر الحاق شود و شهرداری اهر در اجرای این پروژه مشارکت کند.

وی با بیان اینکه پروژه کمربندی شرقی اهر طبق موافقت‌نامه به‌ صورت چهار خطه ساخته می‌شود، گفت: شرط اصلی‌ برای ساخت کمربندی شرقی، آزادسازی حریم و تملک اراضی محدوده پروژه است در غیر این‌صورت این پروژه با مشکلاتی مواجه می شود و پیمانکار نمی‌تواند عملیات راه‌سازی را اجرایی کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به استفاده از ماشین‌آلات راهداری برای شروع عملیات خاکبرداری و خاک‌ریزی پروژه کمربندی شرقی اهر تا زمان انتخاب پیمانکار، اظهار کرد: با توجه به این‌که ترافیک روزانه خیابان بهار موجب نارضایتی شهروندان اهری می‌شود، تکمیل پروژه کمربندی شرقی اهر برای کاهش بار ترافیکی از داخل شهر و هدایت مسافران شهرهای همجوار ضروری است.

علیزاده ادامه داد: راهداری استان و شهرستان اهر برای تسریع در تکمیل پروژه کمربندی شرقی اهر آمادگی لازم را دارد و اگر آزادسازی حریم پروژه انجام شود، اجرای پروژه تسریع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پروژه کمربندی شرقی اهر در سال ۱۳۸۹ به مناقصه واگذار شده است، یادآور شد: این پروژه ۱۳ سال معطل مانده و اگر هر سال ۳۰۰ متر از پروژه ساخته شده بود، اکنون به بهره‌برداری می‌رسید و دلیل عدم تکمیل پروژه نبود اعتبار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی گفت: امضای تفاهم نامه مشترک در کمیسیون عمران مجلس توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، بهترین فرصت برای تکمیل پروژه کمربندی شرقی اهر است.

علیزاده افزود: اگر منتظر تامین یا تخصیص اعتبار پروژه کمربندی شرقی اهر از سوی وزارت راه و شهرسازی بمانیم، تکمیل این پروژه سال‌ها به طول می‌انجامد بر این اساس باید از ظرفیت‌های شهرستانی و دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان برای آزادسازی حریم و تملک اراضی محدوده این پروژه استفاده کرد و در این زمینه می‌توان از ظرفیت دستگاه قضایی نیز بهره برد.

وی اظهار کرد: برای آزادسازی محدوده پروژه کمربندی شرقی اهر با احتساب رمپ‌ها نیاز به تملک ده‌ها هکتار از اراضی و تخصیص بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است ولی به طور قطع چنین اعتباری به‌ صورت یکجا از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص نمی‌یابد.

علیزاده، با اشاره به مطالبه‌ فرماندار اهر برای ساخت، آسفالت‌ریزی و اصلاح روکش آسفالت راه‌های روستایی این شهرستان، افزود: از محل اعتبارات استانی روکش آسفالت هشت روستای این شهرستان به طول ۳۰ کیلومتر و بهسازی و آسفالت‌ریزی راه هفت روستا به طول ۱۴.۵ کیلومتر در دستور کار این اداره‌ کل قرار دارد.

شهرستان اهر با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا