ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد / مهر تایید یونسکو بر تحول گردشگری در ارس

مجید کیانی گفت: عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی رسما از طریق یونسکو اعلام شد و در حال حاضر ارس با ۳۲ ژئوسایت جزو ژئوپارک‌هایی است که به ثبت جهانی رسیده است.‌

به گزارش ارک خبر، نقل از  عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی از پایان مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد و تصریح کرد: عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی رسما از طریق یونسکو اعلام شد و در حال حاضر ارس با ۳۲ ژئوسایت جزو ژئوپارک‌هایی است که به ثبت جهانی رسیده است.‌

وی با تبریک این واقعه به عموم ملت ایران، به‌ویژه جامعه محلی، خاطرنشان کرد: ثبت جهانی ژئوپارک ارس، آغازی برای تحول گردشگری در منطقه و آشنایی بیشتر مردم دنیا با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و زمین‌شناختی ارس می‌باشد که افزایش ورود گردشگر داخلی و خارجی به منطقه و توسعه زیرساخت‌های این حوزه را درپی خواهد داشت.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌منظور تبلیغات ملی و بین‌المللی ثبت‌جهانی ژئوپارک ارس، ابراز داشت: ژئوپارک‌ها منطقه‌ای را شامل می‌شوند که چندین پدیده بارز زمین‌شناختی در آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می‌شود. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا نماید.

وی با تمجید از زحمات مدیران سابق و کارکنان حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ثبت‌جهانی ژئوپارک ارس، از برگزاری جشن بین‌المللی این رویداد با حضور مقامات کشوری، استانی و سفرای کشورهای مختلف در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

خاطرنشان می‌شود ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی آن در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.

پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.

ثبت و حفظ ژئوپارک‌ها در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی بوده و یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می‌تواند باعث فقرزدایی منطقه‌ای با رونق مشاغل مرتبط با گردشگری، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا