شکستن قفل ساماندهی مقبره الشعرای تبریز توسط دولت سیزدهم

ساماندهی مجموعه بی مانند فرهنگی، هنری و ادبی مقبره الشعرای تبریز که سال ها به بوته فراموشی سپرده شده بود، توسط دولت سیزدهم روند رو به رشد به خود گرفته و عملیات اجرایی آن با اختصاص اعتبارات مناسب تسریع شده و با ورود رییس جمهور به آذربایجان شرقی بخشی از آن آماده بهره برداری شده است.

به گزارش ارک خبر،

با وجود اینکه افزون بر ۲۵ سال قبل ساماندهی و احیای مجموعه فاخر مقبره الشعرای تبریز کلید خورد و قول های مساعد از سوی مدیران وقت استانی و حتی ملی در این خصوص داده شد، اما این همه سال با تزریق اعتبارات قطره چکانی و بسیار پایین، هرگز این عملیات به صورت ملموس وارد مرحله اجرایی نشد تا این پروژه به یکی از دغدغه های اهل فرهنگ و ادب و مطالبه شهروندان تبریزی و آذربایجانی تبدیل شود.

نبود اهتمام جدی مدیران و مسئولان به تدریج پروژه ساماندهی و احیای این مجموعه بی نظیر در کشور و حتی منطقه را در اذهان عمومی به یکی از طرح های بلاتکلیف و ناتمام مبدل کرده بود، که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده های مدیران استانی روح جدی در کالبد بی روح این مجموعه دمیده شد.

دولت سیزدهم در همان نخستین گام و در سفر استانی خرداد ماه سال گذشته اعتباری معادل ۱۲۰ میلیارد تومان جهت ساماندهی و اجرای طرح های احیای مقبره الشعرا تخصیص داد که در یک سال گذشته بخش های مهمی از مجموعه همچون ضلع جنوبی آن با هزینه ۴۰ میلیارد تومانی مراحل پایانی خود را سپری می کند و در عین حال ضلع شمالی نیز به اتمام رسیده است.

در همین رابطه اردیبهشت ماه گذشته معاون اجرایی رییس جمهور از مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرا بازدید کرد و با اعلام اینکه روند بازسازی و ساماندهی آن مناسب پیش می رود، گفت: این مجموعه از فاخرترین مجموعه های فرهنگی و گردشگری ایران است که مورد توجه دولت سیزدهم است و شخص رئیس جمهور عنایت ویژه ای به آذربایجان شرقی دارد و جزئیات پروژه ها را پیگیری می کند که همین مجموعه نیز در این راستا قابل تعریف است.

محسن منصوری با اشاره به اینکه این پروژه از لحاظ فرهنگی پروژه مهمی کشور و آذربایجان شرقی است، از وجود گره های مدیریتی در سال های قبل خبر داد و اظهار کرد: اکنون این گره ها رفع شده و منابع لازم برای اجرای آن اختصاص یافته است.

با توجه به اینکه پروژه ساماندهی مقبره الشعرا به صورت مشارکتی توسط شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اجرا می شود، شهردار تبریز درباره آخرین وضعیت این طرح، گفت: شهردای با عزم و اراده جدی از سال گذشته با بسیج امکانات خود اینم طراح را دنبال می کند.

یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه پارسال اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی صفه شمالی مقبره الشعرا هزینه شد، از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی کل پروژه خبر داد و افزود: صفه جنوبی این پروژه نیز با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت در حال اجرا است و پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا با هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایان یافته است.

وی با بیان اینکه صفه جنوبی مقبره الشعرا با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه توسط شهرداری تبریز در حال اجراست و با بهره برداری از پروژه، این مکان تاریخی و فرهنگی از گردشگران خارجی و داخلی میزبانی خواهد کرد، همکاری و هم افزایی بین بخشی را عنصر اصلی در پیشرفت مناسب این طرح عنوان و بر حمایت های مالی دولت در این خصوص تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی نیز با بیان اینکه با پیگیری مستمر استانداری، همراهی و همکاری شهرداری تبریز روند بازسازی مقبره‌ الشعرا تبریز در حال انجام است، گفت: در دوره فعلی حفظ وضع فعلی و آماده‌سازی این مجموعه فرهنگی و تاریخی مهمترین هدف و رویکرد اداره کل است.

محمدحسین بلاغی با اشاره به اینکه در سفر دور اول رییس جمهوری به استان اعتبارات خوبی برای ساماندهی مقبره الشعرا اختصاص یافت، یادآور شد: در حالی که این پروژه برای مدتی راکد مانده و به تعطیلی کشیده شده بود، با روی کار آمدن دولت سیزدهم سرعت قابل توجهی به خود گرفته است و امیدواری ها برای اتمام آن در بین اهالی فرهنگ و هنر و ادب استان و کشور بارورتر شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات پروژه ساماندهی مقبره الشعرا از محل منابع داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود و شهرداری تبریز نیز به عنوان مجری و پیمانکار پروژه و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کارفرما و ناظر عمل می‌کند.

بلاغی اظهار کرد: نمای بیرونی این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و نمای درونی آن با زیربنای ۶ هزار مترمربع در حال اجرا بوده و نمای بیرونی و سنگ کاری آن در آینده نزدیک به پایان می رسد.

شکستن قفل ساماندهی مقبره الشعرای تبریز توسط دولت سیزدهم
 مقبره الشعرا یکی از مقاصد مهم گردگشری آذربایجان است

به گزارش ایرنا، مجموعه «مقبره الشعرا» تبریز از غنی ترین یادمان های حوزه شعر و ادب کشور است که در سال های نه چندان دور به دلیل ناکافی بودن اعتبارات استانی و نداشتن ردیف بودجه ملی، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کرد که در سفر استانی خرداد ماه سال گذشته آیت الله رییسی به تبریز رمقی دوباره بر کالبد این مجموعه دمیده شد و بازسازی آن روح تازه ای گرفت.

این مجموعه تاریخی فرهنگی با قدمت کهن که در محله قدیمی «سرخاب» تبریز و در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» واقع شده است که بر اساس منابع تاریخی پیکر حدود ۴۱۰ شاعر و ادیب ایرانی ادوار مختلف تاریخی کشور را در خود جای داده و از مکان های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز به شمار می رود.

به عقیده کارشناسان فرهنگی مقبره الشعرای تبریز همواره مجموعه ای از تاریخ ادبیات منطقه بوده که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ایران را درنوردیده و جهانی شده است.

مقبره الشعرای تبریز آرامگاه شاعران نامی کشور از جمله شهریار شیرین سخن، خاقانی شروانی، اسدی طوسی و قطران، همام تبریزی، مانی شیرازی و شاپور نیشابوری است که در جوار امامزاده سیدحمزه (ع) در محله قدیمی سرخاب واقع شده و همه ساله در تعطیلات نوروزی و طی سال پذیرای گردشگران فراوان داخلی و خارجی است.

در این مجموعه فرهنگی و تاریخی که در بافت قدیمی تبریز واقع شده تعداد ۴۱۰ شاعر و عارف دفن شده اند که قدیمی ترین آنها اسدی طوسی شاعر قرن چهارم هجری است.

دولت سیزدهم با اراده ای محکم، استوار و تصمیمی انقلابی و مردمی قفل رکود طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز را شکست تا این مکان فرهنگی و ادبی به عنوان نمادی از تاریخ و تمدن ایران زمین و سرزمین آذربایجان قهرمان مامنی برای هنردوستان، شعرا و ادبا و البته گردشگران داخلی و خارجی شود.

۰۰:۰۰
-۰۱:۰۰

Download

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا