واردات برنج ممنوع شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای تنظیم بازار برنج ، سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی خرید برنج در شالیکوبی‌ها سه استان شمالی را آغاز می‌کنند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت : برای حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات این محصول غذایی به کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع و ثبت سفارشی در این راستا انجام نخواهد شد.

شاهپور علایی روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان بابل در فرمانداری این شهرستان بیان داشت: ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تامین منافع کشاورزان و مصرف کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.

وی گفت : در سال گذشته به یکباره قیمت برنج به کیلویی ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافت و از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین سبب شد که ایران واردات برنج را انجام دهد.

این مقام مسوول ادامه داد : برای حل مشکل برنجکاران در استان‌های شمالی چند راهکار وجود دارد که کوتاه‌ترین راهکار خرید برنج از کشاورزان است که در دستور کار قرار می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای تنظیم بازار برنج ، سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی خرید برنج در شالیکوبی‌ها سه استان شمالی را آغاز می‌کنند.

وی افزود : در حال حاضر اگر نمایندگان کمک کنند تا از محل یارانه تبصره ۱۴ اعتبار مصوب زودتر به ما تخصیص داده شود خرید برنج آغاز می شود.

علایی تصریح کرد : برای شروع کار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهیم تا خرید برنج استان‌های شمالی کشور آغاز شود.

معاون جهاد کشاورزی گفت : در حال حاضر با هماهنگی‌های انجام شده خرید برنج از کشاورزان در مازندران بین قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در حال انجام، اما کشاورزان خواستار افزایش این قیمت هستند.

این مقام مسوول اظهار داشت: برخی تولید کنندگان برنج درخواست دارند دولت برای هر کیلو برنج ۱۰ هزار تومان یارانه بر روی قیمت فعلی که از آنها خریداری می‌شود پرداخت کند که این امر مستلزم تخصیص اعتبار می‌باشد.

وی افزود: اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی مبلغی نیست که بتواند تمام ۵۰۰ هزار تن برنج دپو شده استان‌های شمالی کشور را خریداری کند.

این مقام مسوول گفت : برای سال جاری اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی دو هزار میلیارد تومان است که اگر تمام این ۵۰۰ هزار تن را بخواهد با قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان هم بخرد بیشتر از اعتبار یارانه ای وزارت جهاد کشاورزی است.

علایی ادامه داد: خبر اعلام ممنوعیت واردات برنج خارجی در بازار اثر مثبت می‌گذارد زمینه رونق خرید برنج ایرانی را فراهم می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : در استانهای شمالی برای سه محصول مرکبات ، کیوی و برنج هر ساله شاهد مشکلاتی هستیم که باید با منابع و تسهیلات کم بهره و بکار گیری زنجیره‌ درست توزیع و رعایت الگوی کشت این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا