نیازی به تاسیس بانک جدید نداریم/ کمبود برنامه، هدف و امکانات در بانک‌ها

پس از اظهارات خاندوزی پیرامون تاسیس بانک توسعه اقتصادی، یک کارشناس اقتصادی با بررسی ماهیت این بانک، تاکید کرد که لزومی به تاسیس بانک جدید در اقتصاد ایران نیست.

به گزارش ارک خبر، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در ابتدای هفته جاری، در نشست بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در بخشی از اظهارات خود، از مطرح شدن موضوع تاسیس بانک توسعه اقتصادی گفت. احسان خاندوزی، تاسیس این بانک را از نیاز‌های کشور خواند و تاکید کرد که وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیشنهاد تأسیس این بانک را به سازمان برنامه و بودجه داده بود تا در لایحه برنامه هفتم قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد.

وی همچنین افزود: سازمان برنامه موافق پیشنهاد وزارت اقتصاد بوده، اما برخی گفته‌اند که با اصلاح اساسنامه یکی از بانک‌های تخصصی مانند بانک توسعه صادرات یا صنعت و معدن، می‌توان همان مسئولیت‌های بانک توسعه را تعریف کرد.

بانک توسعه‌ای چیست؟

حسینی هاشمی در ابتدای این گفتگو به توضیح ماهیت کلی بانک‌های توسعه‌ای پرداخت و تصریح کرد: معمولا بانک‌های مربوط به بخش‌های توسعه‌ای، دولتی هستند و در محل منابعی که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد، فعالیت می‌کنند. به طور معمول هدف این بانک‌ها کسب سود نیست و هر یک از آنها در بخش‌ مختص به خود، خدمات زیربنایی را برای رشد و توسعه آن بخش ارائه می‌دهند.

وی درباره بانک توسعه اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد که نام توسعه اقتصادی، یک اسم عام است و نمی‌توان گفت که هدف آن چیست. بانک‌های تخصصی باید در یک بخش ویژه باشند. بانک‌هایی مثل واردات و صادرات، بانک کشاورزی و بانک مسکن، بانک‌های تخصصی هستند اما بانک توسعه اقتصادی، معنی عامی دارد و بنابراین تعریف مشخصی ندارد.

بانک‌های توسعه‌ای ایران تفاوتی با بانک‌های تخصصی ندارند

این کارشناس بانکی درباره موضوع بانک‌های توسعه‌ای موجود در شبکه بانکی کشور اظهار کرد: این بانک‌ها نیز در واقع بانک‌های توسعه‌ای نیستند و همان فعالیت‌های بانک‌های تخصصی را دارند و روی بخش خاصی متمرکز هستند. یعنی دولت منابع خاصی را در اختیار این بانک‌ها قرار نمی‌دهد و آنها با همان سپرده‌هایی که از مردم جذب می‌کنند، به فعالیت می‌پردازند.

وی افزود: با این وجود بانک توسعه‌ای تعریف خاصی دارد؛ دقیقا برای یک بخش خاص تعریف می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند، منابع بلندمدت و ارزان‌قیمت در اختیار دارد و به بخش‌هایی تسهیلات می‌دهد که نقش توسعه‌ای و راهبردی در آن بخش را داشته باشد.

لزومی به تاسیس بانک جدید نیست

حسینی هاشمی درباره پیشنهاد تاسیس بانک توسعه اقتصادی از سوی وزیر اقتصاد، به تجارت‌نیوز گفت: ما اصلا نیازی به تاسیس بانک جدید نداریم. کافی است که کاربری و ماموریت بانک‌های کنونی را تغییر بدهیم و امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم. چه لزومی دارد که یک بانک جدید با ساختمان‌ها، شعب، پرسنل، ساختار و سازمان‌های جدید تاسیس کنیم؟

وی همچنین اضافه کرد: تاسیس یک بانک جدید، یک هزینه اضافی است. همچنین سازمان‌دهی این بانک زمان‌بر خواهد بود و ممکن است تا دو سال دیگر فعالیت خود را آغاز کند. در حالی که ما بانک‌های دولتی زیادی داریم که همه یک کار مشابه می‌کنند اما می‌توان هر یک از آنها را در یک بخش تخصصی متمرکز کرد.

این کارشناس بانکی در ادامه گفت: مثلا بانک رفاه تقریبا برای کارگران است اما عملا فعالیت تجاری می‌کند. همچنین بانک کشاورزی که به طور تخصصی در این بخش فعالیت می‌کند، شاید یکی از بانک‌هایی است که کمترین تسهیلات را در بخش کشاورزی می‌دهد و خیلی از بانک‌ها وام‌های بیشتری در این بخش می‌دهند.

کمبود برنامه، هدف و امکانات در بانک‌ها

حسینی هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است که به جای تاسیس یک بانک جدید، همین بانک‌های موجود را سازمان‌دهی کنیم و وظایف، منابع، استراتژی و مدیریت آنها را مشخص کنیم تا در بخش تخصصی خود عمل کنند. ما بانک تخصصی کم نداریم که بخواهیم بانک جدید ایجاد کنیم، ما برنامه، هدف و امکانات کم داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا